Lietuvos pašto skyriuose regionuose – darbas vergiją primenančiomis sąlygomis

„Sakote, modernėjate? Tai gal tik sostinėje… Nes Pasvalio paštui iki modernizacijos – kaip man pėstute iki Kinijos. Eilėse reikia stovėti tarsi sovietmečiu – mažiausiai po pusvalandį. Esu iš tų klientų, kurie pašte lankosi kiekvieną dieną (darbas toks – el. prekyba, daug siuntinių), o Pasvalio pašte jau antrą mėnesį klientus aptarnauja tik viena darbuotoja. Ir man jos nuoširdžiai gaila, nes, be didžiulio darbo krūvio, turi atlaikyti ilgoje eilėje stovinčių ir įpykusių žmonių kandžias replikas.

Bet kaip nebūsi piktas, jei patalpose, kur susirenka daug žmonių, nėra net ventiliacijos. Todėl per karščius Pasvalio paštas tampa tikra kankinimo vieta. Taigi, mieli Lietuvos pašto vadovai, baikite vaidinti pašto modernizavimą ir realiai vertinkite savo darbus, nes jūsų reklamos apie fantastiškus pokyčius pašte mums, pasvaliečiams, sukelia tik liūdną juoką.“

Tokie pamąstymai, kuriuos socialinio tinklo „Facebook“ paskyroje paskelbė pasvalietė Žana Rastonytė, labai greit sulaukė daugybės atsiliepimų ir beveik visi diskusijos dalyviai pritarė jos mintims.

Pasvaliečių komentarai

„Ilgose eilėse laukiantiems žmonėms nėra net kur prisėsti.“

„Per savaitę tenka mažiausiai du tris kartus apsilankyti pašte. Situacija visada tokia pat, neduok Dieve, dar per pietų pertrauką pataikai. Kai dirbo visi trys langeliai (o tai buvo jau labai seniai), panašių problemų nekildavo. Ir nepykit ant vienos likusios darbuotojos – ne ji atsakinga už darbo krūvio paskirstymą.“

„Žmona pasakė, kad šiandien reikės į paštą, man čia kaip bausmė.“

„Betgi pamodernėjo, negali sakyti… Stop juostas ant grindų priklijavo, kad chares(piktos fizionomijos – žargonas) pro langelius į vidų nelįstų.“

„Kada benueičiau, visada viena darbuotoja, o eilė – kosminė. Kartą išdrįsau paklausti, kas nutiko, kad taip dirbama. Atsakymas – nėra kam dirbti. Serga, atostogauja ir t. t.“

„Jei nori nusipirkti pašto ženklą, eilėje irgi reikia stovėti mažiausiai 40 minučių. Siaubas!“

„Man Lietuvos paštas – tai keiksmažodis, kai aš riebiai nusikeikti noriu. Kas paaiškins, kodėl koks nors niekalas iš Kinijos į Lietuvą ateina per penkias dienas, o po Lietuvą paštininkai jį vežioja dar dvylika dienų? Apie siuntų kainas net nebešneku – jos tokios, lyg į Marsą kosminiu laivu tas siuntas gabentų. O eilėje reikia laukti, kol kiekvienai bobutei išsiūlys visus tuos „kakalus“, kuriais paštas prekiauja. Kol prie langelio prieini – smegenys jau verda. Jei reikia eiti į paštą – toji diena sugadinta.“

„Yra tekę ir į autobusą pavėluoti, ir po du kartus, kol išsiunti tą patį siuntinį, eilėje atstovėti.“

Pasvalio pašto patalpos, kurioje korespondenciją dalijasi laiškininkai, sienų „dekoras“.

Langai neatsiveria, durys neužsidaro

Į karštą diskusiją, užvirusią „Facebook“ tinkle, pirmieji sureagavo ne Lietuvos pašto vadovai, o Seimo narys Antanas Matulas. Beje, klausimą dėl Pasvalio pašte susidariusios situacijos – prastų sąlygų ir mažų algų darbuotojams bei klientų aptarnavimo kokybės – parlamentaras jau ne kartą yra kėlęs ir anksčiau.

„Prieš metus į Pasvalį iš sostinės buvau pakvietęs tuometę Lietuvos pašto generalinę direktorę Liną Minderienę. Pažadėjo suremontuoti patalpas, peržiūrėti darbuotojų atlyginimus ir darbo krūvį. Bet jau po dienos susisiekimo ministras ją pačią atleido iš darbo. Naujai paskirta Lietuvos pašto valdžia savo pirmtakų pažadus, matyt, pamiršo. Teks viską pradėti iš naujo. Labai gaila žmonių, vargstančių eilėse, bet gaila ir paštininkų, kurie dirba už minimalią ar dar mažesnę algą“, – į pasvaliečių nusiskundimus atsiliepė Seimo narys.

Tą pačią savaitę A. Matulas kartu su šio straipsnio autore apsilankė Pasvalio ir Pušaloto paštuose. Deja, kaip ir prieš metus, pamatėme, kad čia niekas nepasikeitė, nors darbo sąlygos tiesiog pasibaisėtinos.

Pasvalio pašto laiškininkai minėjo, kad patalpose, kuriose jie dirba, žiemą temperatūra nesiekia nė dešimties laipsnių šilumos, o vasarą ir darbuotojai, ir lankytojai tiesiog dūsta – neatsidaro nė vienas langas. Nuo sienų nubyrėjęs tinkas, seni langai supuvę, plyšiai kamšomi tuo, kas papuola po ranka, grindų linoleumas suplyšęs, skylėtas.

Pušaloto pašte stogas kiauras, lyjant stipresniam lietui, pro lubų plyšius teka vanduo. Jis varva ir nuo lubomis išvedžiotų elektros laidų, šie tada spragsi tarsi fejerverkų ugnelės. Iki didelės nelaimės – vienas žingsnis. Pašte dirbanti moteris nuo srūvančio vandens gelbėjasi po čiurkšlėmis statydama kibirus, o patalpoje sukrautas prekes nešioja iš vienos vietos į kitą.

Prekiauti paštininkams tenka viskuo – pradedant sėklomis, baigiant pagalvėmis ir antklodėmis. Beje, daug klientų, ypač besilankančių Pasvalio pašte, piktinasi, jog eilėse sugaištą laiką dar labiau pailgina įkyriai siūlomos prekės, kurių gerokai pigiau gali nusipirkti bet kurioje parduotuvėje. Tačiau paštininkai tai daro ne savo valia, o dėl to, kad šią prekybą sugalvojo jų valdžia.

„Lietuvos pašto pelnas – milijoninis, o paštininkai verčiami prekiauti visokiais „šūdeliokais“, – tiesiai šviesiai išrėžė vienas „Facebook“ diskusijos dalyvis.

Pašto koridoriaus „spąstai“.

Iš tribūnos – apie „orius atlyginimus“

Pasvalio pašto viršininkė Ligita Galadauskienė, parlamentarui paklausus, kodėl ilgose eilėse laukiančius klientus aptarnauja tik viena darbuotoja, aiškino, kad dvi darbuotojos jau ilgą laiką turi nedarbingumo pažymėjimus, neseniai susirgo ir jas pavadavusi moteris. Daugiau galinčių pakeisti susirgusias nėra, nes klientus aptarnaujantis žmogus privalo turėti specialių įgūdžių. Didėjančių eilių problema aktuali visuose šalies paštuose, net ir sostinėje. Pastaruoju metu itin padaugėjo siuntų, ypač didelės grūstys susidaro pensijų ir pašalpų mokėjimo dienomis.

Dėl iš vietos nejudančių Pasvalio pašto remonto darbų parlamentaras A. Matulas čia pat, dar besilankydamas pašte, paskambino Lietuvos pašto Šiaulių regiono vadovui Vaidui Rutkauskui. Šis teisinosi, kad daug kas priklauso ne nuo jo pastangų, o nuo to, kiek lėšų skiria valdžia. Tačiau neva jau šią savaitę Pasvalio paštas turėtų sulaukti permainų.

„Nieko sau sutapimas! Tų permainų mūsų pašto darbuotojai laukia nesulaukia antrus metus. Ir LP valdžia buvo įsipareigojusi ne man, bet būtent jiems. O čia staiga naujas pažadas, kad permainos prasidės jau šią savaitę“,  – ironizavo A. Matulas.

Anot parlamentaro, Susisiekimo ministerijos, kuriai pavaldus Lietuvos paštas, bei pačios bendrovės vadovų abejingumas sunkiausiai triūsiantiems kaimų ir miestelių paštininkams ir stebina, ir piktina.

„Visai neseniai susisiekimo ministras Rokas Masiulis iš Seimo tribūnos kalbėjo apie reformuojamą Lietuvos paštą, apie orius darbuotojų atlyginimus. Deja, Pasvalio krašto, kiek žinau, ir kitų rajonų paštininkai uždirba vos minimumą ar dar mažiau, – kalbėjo A. Matulas. – Tarkime, Pušaloto pašte 0,5 etato dirbanti moteris dar turi ir 0,25 valytojos etato, o į rankas iš viso gauna vos 285 eurus. Apie tokią nepavydėtiną situaciją Lietuvos pašte daugybę kartų esu kalbėjęs su įvairaus lygio valdininkais. Deja, vergovė šioje valstybinėje įstaigoje, atrodo, tęsiasi toliau ir kardinalių permainų čia reikia nedelsiant.“

Pušaloto pašte pro kiaurą stogą bėgantis vanduo niokoja ne tik lubas ir sienas, bet ir patalpoje sukrautas prekes.Pirmtakų įsipareigojimų neperėmė

Po apsilankymo Pasvalio pašte Seimo narys susitiko su neseniai paskirta naująja Lietuvos pašto generaline direktore Asta Sungailiene.

A. Matulas minėjo, jog šis susitikimas paliko dvejopą įspūdį.

„Naujoji Lietuvos pašto generalinė direktorė tikrai moka išklausyti ir išgirsti, ką sako jos pašnekovas. Todėl ir mūsų pokalbis buvo dalykiškas, – sakė parlamentaras. – Vadovė neneigė, kad paštas turi daugybę problemų, kurias būtina spręsti, buvo matyti, kad ji yra pasiryžusi imtis realių veiksmų.

Kita vertus, kaip jau esu minėjęs, labai pasigedau darbų tęstinumo. Atrodė, kad, pasikeitus bendrovės vadovams, viskas vėl pradedama nuo nulio, nes buvusios valdžios įsipareigojimų, net ir labai konkrečių, niekas neperėmė.

Nustebino prabanga, kurioje skęsta centrinė Lietuvos pašto buveinė. Ji įsikūrusi pačiame Vilniaus centre, moderniame aštuonių aukštų pastate su daugybe prašmatnių kabinetų ir gausybe juose sėdinčio personalo. O periferijos paštuose darbuotojų etatai vis mažinami, todėl ir klientams tenka laukti eilėse.

Atėjusių į paštą pasvaliečių kantrybė senka ilgose eilėse.

Generalinei direktorei išsakiau savo nuomonę, kad menki paštininkų atlyginimai yra visiškai neadekvatūs didžiuliams jų darbo krūviams. Pats mačiau, kokius plotus valo Pušaloto pašto viršininkė, nors jai priedas už valytojos darbą skaičiuojamas tik kaip už ketvirtį etato. Laiškininkai duobėtais kaimo keliais ir keleliais pas sodiečius važinėja nuosavais automobiliais, kuriuos nuolat tenka remontuoti, o kompensacijos už nuosavo automobilio naudojimą darbo reikalams tiesiog juokingos.

Liūdniausia, kad net ir daug metų savo sunkiam darbui paaukojusių, paštui ištikimų žmonių kantrybė gali trūkti. Ar pagalvojama, kas atsitiks, jei Lietuvos pašto bendrovė neteks šio savo aukso fondo, jei nusivylę laiškininkai nuspręs ieškotis darbo kitur, kur būtų labiau ir teisingiau vertinami?

Naujajai Lietuvos pašto generalinei direktorei išreiškiau savo nusistebėjimą, kad valstybinėje bendrovėje, ypač jos padaliniuose, nuolat grubiai pažeidinėjami teisės aktai, nesilaikoma elementarių higienos normų.

Pirmasis iš naujosios direktorės išgautas konkretus pažadas – kad per savaitę Pasvalio pašte bus įrengti kondicionieriai. Pareikalavau, kad iki žiemos pašto patalpose būtų pakeisti seni langai ir beveik nebeužsidarančios, suklypusios durys, kad pagaliau būtų pradėtas patalpų remontas.“

Ar priartės prie realybės?

„Darbo“ redakcija pasvaliečių išsakytas problemas irgi peradresavo Lietuvos paštui. Operatyvaus atsakymo sulaukėme iš Lietuvos pašto Korporatyvinių reikalų departamento vadovės Vaidos Budrienės.

Ji rašo: „Kodėl susidarė jūsų išvardytos problemos, atsakyti nelabai galėsiu, nes tiek aš, tiek naujoji generalinė direktorė Lietuvos pašte dirbame vos kelis mėnesius. Tačiau tai, kad situaciją reikia taisyti, visiškai jums pritariu. Laikinos sprendimo priemonės – pastatomi kondicionieriai, kurie palengvintų tiek Pasvalio paštininkų darbo sąlygas, tiek klientų laukimą karštomis dienomis.

O kompleksiniai ir didelio masto sprendimai numatomi ne tik Pasvalyje, bet per visą Lietuvą. Naujoji LP vadovybė pasiryžusi laipsniškai gerinti pašto darbuotojų darbo sąlygas, skirti daugiau dėmesio ir investicijų, kad pagerėtų kasdienio darbo kokybė bei pasitenkinimas juo. Norime, kad Lietuvos paštas taptų ta vieta, kur kiekvienas darbuotojas jaučia, kad jo atliekamas darbas yra reikalingas, vertinamas ir tinkamai atlyginamas. Ketiname dar labiau stengtis, kad užsimegztų glaudus dialogas su klientais.“

alfa.lt 

Jums gali patikti

Komentavimas negalimas