Vidutinio greičio matuoklių užfiksuoti pažeidimai gali būti anuliuoti – rastos galimos klaidos

Vidutinio greičio matuokliai gali veikti netiksliai, nes jų metodologijoje – galimos klaidos ir trūkumai. Greičio viršytojai, užfiksuoti vos praėjusią savaitę pradėjusiais veikti matuokliais, gali likti nenubausti, nes visus pažeidimus tektų anuliuoti.

Apie galimas vidutinio greičio matuoklių metodologijos klaidas dar liepos mėnesį prabilo Lietuvos automobilių kelių direkcijos (LAKD) laikinasis vadovas Vitalijus Andrejevas.

Būtent dėl šios priežasties buvo atidėtas matuoklių startas. Praėjusią savaitę oficialiai visi 25 matuokliai pradėjo veikti, tačiau ar metodologijoje nėra klaidų ir ar neteks anuliuoti užfiksuotų pažeidimų – neaišku.

Vairuotojai gali kreiptis į teismą

Liepos mėnesį LAKD surengtoje konferencijoje laikinasis vadovas V. Andrejevas prakalbo apie tai, jog vidutinio greičio matuokliai susidūrė su rimta problema dėl pirminės metrologijos patikros.

Jo teigimu, „EKS bandymų laboratorija“, turėjusi atlikti metrologijos patikrą, to padaryti negalėjo, nes nurodyta netiksli metodika, kurią paruošė „Vilniaus metrologijos centras“.

 

Vidutinio greičio matuoklis© Edvard Blaževič

„Metodika yra parengta taip, kad, jeigu patikrinti įrenginius, jie turi būti iš anksto išbrokuojami, nes tam tikri parametrai yra tiesiog neadekvatūs. Teigiamos išvados gauti dėl trūkumų metodikoje – neįmanoma“, – tuomet „EKS bandymų laboratorijos“ motyvus atlikti patikrą aiškino V. Andrejevas.

Jis taip pat užsiminė, kad atlikus pirminę ekspertizę pagal dabartinę metodiką vairuotojai galėtų bet kokiame teisme užginčyti užfiksuoto vidutinio greičio teisėtumą.

Nutraukus sutartį su „EKS bandymų laboratorija“, naująjį konkursą laimėjo „Vilniaus metrologijos centras“ – įmonė, kuri ir parengė metodologiją su galimomis klaidomis.

Gali rodyti netikslų greitį

Metodikos rengėjai – „Vilniaus metrologijos centras“ – tuomet LAKD tikino, kad viskas gerai, jokių klaidų nepadarė.

„EKS bandymų laboratorijos“ direktorius Romas Milkamanavičius laikosi kitokios nuomonės ir jau tuomet įspėjo Kelių direkciją apie galimą grėsmę, tačiau nieko pakeisti negalėjo.

„Matėme dokumentacijoje trūkumų ir klaidų, norėjome, kad būtų ištaisytos, tačiau mums nepavyko to pasiekti ir sutartis buvo nutraukta. Nedarėme šito darbo ir neprisiėmėme atsakomybės matydami, kad dokumentai parengti neteisingai ir yra klaidų“, – sakė R. Milkamanavičius.

Paklaustas, ar gali greitį viršijęs vairuotojas pasitikėti užfiksuotu vidutinio greičio matuokliu, ar vis dėlto yra tam tikrų niuansų, dėl kurių matuoklis gali rodyti neteisingą greitį, jis atsakė, kad tokia galimybė egzistuoja.

„Gali būti, kad nubaus ne visiškai teisingai, priklauso, kaip susidėlios važiavimo aplinkybės“, – įspėjo „EKS bandymų laboratorijos“ direktorius R. Milkamanavičius. Tačiau kartu atkreipė dėmesį: nors tokia grėsmė yra, nereiškia, kad taip ir nutiks.

„Negalime sakyti, kad būtinai taip ir įvyks“, – pridūrė R. Milkamanavičius.

Ko tikėtis vairuotojams?

Didžiausias klausimas šioje situacijoje išlieka vairuotojams – ar galima pasitikėti vidutinio greičio matuokliais?

LAKD naujienų portalui Alfa.ltpateiktuose atsakymuose neigia bet kokius galimus metodologijos nukrypimus.

„Parengta metodika ir pagal ją atlikta metrologinė patikra garantuoja, kad greičio matavimo įrenginiai tinkamai fiksuoja transporto priemonių greitį“, – teigė LAKD atstovas.

Vidutinio greičio matuoklis© Edvard Blaževič

Pateiktuose atsakymuose taip pat nurodomas vidutinių greičio matuoklių matavimo tikslumas: kai greitis yra iki 100km/h

„EKS bandymų laboratorijos“ direktorius R. Milkamanavičius pateikia pavyzdį apie paklaidos kainą su galimomis pasekmėmis.

„Tarkim, jeigu nelabai tiksliai užfiksuoja vairuotojo greitį, yra tam tikra paklaida. Kelių eismo taisyklėse pasakyta, kad, jeigu greitis viršijamas iki 50 km/val., gresia vienos sankcijos, o viršijus 50 km/val. greitį – jau visai kitokios sankcijos su teisių atėmimu ir pan.

Jeigu vairuotojas važiuoja 49 km/val., o greitį fiksuoja 51 km/val., tai baudžia visai kitaip, ir paklaidos kaina yra labai didelė.

Kur kas didesnė nei tuo atveju, jeigu vairuotojas viršytų greitį 42 km/val., o baustų kaip už 44 km/val. Paklaida tokia pati, tačiau kitose ribose, su visai kitomis pasekmėmis“, – pasakojo R. Milkamanavičius apie galimas grėsmes ir paklaidos kainą. Tačiau dar kartą pakartojo, jog situacija gali taip ir nesusiklostyti.

Jo teigimu, buvo siekiama pakeisti metodologiją, kaip priimta kitose Europos šalyse, kuriose veikia vidutinio greičio matuokliai, bet to pasiekti nepavyko.

Gali anuliuoti visus pažeidimus

Liepos mėnesį LAKD laikinasis vadovas V. Andrejevas buvo paklaustas: jei paaiškėtų, kad metodologijoje išties buvo trūkumų, o per tą laiką „Vilniaus metrologijos centras“ atliktų patikrą, kuri patvirtintų, kad taip ir buvo, kas tuomet?

„Mes nesame nei įgalioti, nei turime kompetencijų spręsti, kurios teisybė. Abi laboratorijos akredituotos – jos atsako už metodikų parengimą ir rezultatus. Manau, šalys supranta, ką daro, – yra profesionalai ir teikia tokias paslaugas“, – atsakė V. Andrejevas.

Anot jo, jei paaiškėtų, kad metodologijoje išties yra klaidų, gali tekti anuliuoti visus užfiksuotus pažeidimus.

Šiuo metu policija praneša, kad pirmieji pažeidėjai, užfiksuoti vidutinio greičio matuokliais, paaiškės nebent po mėnesio.

Ruošiasi auditui

LAKD tikina, jog planuoja organizuoti nepriklausomą parengtos metrologijos metodikos įvertinimą ir pagal gautus rezultatus spręsti dėl tolimesnių veiksmų.

Liepos mėnesį laikinasis LAKD vadovas V. Andrejevas pasakojo, kad nuostoliai turės būti atlyginti, tik iš pradžių reikia išsiaiškinti kaltininką.

„Jeigu paaiškės, kad metodikoje buvo trūkumų, dėl ko „EKS bandymų laboratorija“ negalėjo įvykdyti sutarties įsipareigojimų, vadinasi, kreipsimės dėl žalos atlyginimo į tuos, kas rengė metodiką, – į „Vilniaus metrologijos centrą“.

Jei paaiškės, kad metodika parengta tinkamai ir „EKS bandymų laboratorija“ nebuvo tinkamai pasirengusi pirminės patikros darbams, tai kreipsimės į ją dėl žalos atlyginimo“ – sakė V. Andrejevas.

Taip pat laikinasis LAKD vadovas pridūrė, jog „EKS bandymų laboratorija“ buvo įspėta, kad neįgyvendinusi sutarties gali patekti į „juoduosius“ viešųjų pirkimų sąrašus.

„Informavome, kad neįvykdę sutarties gali patekti į „juoduosius“ sąrašus. Tai reiškia, kad ateityje užsikardo bet kokią galimybę daug metų nedalyvauti viešuosiuose pirkimuose. Jie tai supranta“, – sakė V. Andrejevas.

Įmonės „EKS bandymų laboratorija“ direktorius R. Milkamanavičius naujienų portalui Alfa.lt pripažino, kad laikosi savo įsitikinimų ir bet kokiu atveju nesutiktų su mestais LAKD kaltinimais dėl neįvykdytos sutarties.

„Tikrai nesutiktume – esame viską išdėstę raštu, ką reiktų keisti ir kodėl“, – pridūrė R. Milkamanavičius.

Informacija paskelbta Alfa.lt

Jums gali patikti

Komentavimas negalimas