Verslas – vos per 12 valandų: mokiniai pasidalijo savo idėjomis

Nešiojama baterija elektromobiliams, gaiviųjų gėrimų išpilstymo įranga ir programėlės, leidžiančios apsisaugoti nuo melagingų naujienų – tai tik kelios verslo idėjos, į galvas šovusios dar mokyklos suole sėdintiems paaugliams.

 Vis daugiau moksleivių kasmet mokslo metus pradeda ne tik atsiversdami vadovėlius, bet ir generuodami verslo idėjas, pastebi organizacijos „Lietuvos Junior Achievement“ atstovai.

Po skirtingus Lietuvos regionus jie šiemet keliauja kviesdami prisijungti prie verslumo ir inovacijų stovyklų. Naują formatą jau išbandė Alytaus, Kauno ir Marijampolės moksleiviai.

„Norėjome sudaryti galimybę tokiose stovyklose dalyvauti kuo daugiau mokinių iš skirtingų regionų, todėl nusprendėme dirbti vadovaudamiesi „design thinking“ principu. Ši metodika mums leido per 12 valandų programos dalyvius ne tik supažindinti su pagrindiniais verslo idėjų vystymo principais ir verslo modelio kūrimo etapais, bet ir kartu su mentoriais padėti jiems analizuoti aplinką, išsiaiškinti problemų sprendimus, generuoti idėjas“, – sako „Lietuvos Junior Achievement“ vadovė Andželika Rusteikienė.

Pasak „Lietuvos Junior Achievement“ mecenato SEB banko Mažmeninės bankininkystės tarnybos direktorės Sonatos Gutauskaitės-Bubnelienės, konkurencinėje aplinkoje pranašumą turi tos bendrovės, kurios geriausiai supranta klientų poreikius, todėl „design thinking“ metodiką perprasti pravartu dar tik pradedant mokytis verslumo pagrindų.

„Kuriant produktus ar paslaugas svarbu įsigilinti į vartotojo elgseną ir atrasti inovacijų galimybę kasdienėje aplinkoje – šiuo principu pagrįsta „design thinking“ metodika, kuria vadovaujasi daugelis žinomų prekių ženklų visame pasaulyje. Šį metodą taikome ir SEB banke, tad džiaugiamės galimybe pasidalinti patirtimi su jaunąja karta. Stovyklų metu moksleiviai praktiškai išbandė visus „design thinking“ etapus, noriai įsitraukė į užduotis ir aktyviai kūrė inovatyvius sprendimus, kurie padėtų spręsti visuomenei aktualius iššūkius“, – teigia. S. Gutauskaitė-Bubnelienė.

Sukūrė nešiojamą bateriją elektromobiliams

Iššūkį priėmęs ir stovykloje Marijampolėje dalyvavęs Dovydas Bereisa pasakojo, kad per nurodytą laiką jie su komanda sugalvojo idėją, galinčią pagelbėti elektromobilių vairuotojams.

„Sukūrėme atsarginę nešiojamą bateriją elektromobiliams, kurią pavadinome „PowerStick“. Produktą sudaro pagrindinė plokštė, kuri užtikrina stabilų energijos perdavimą per elektromobiliams skirtą jungtį, ir baterijos. Ant vienos iš trikampio briaunų yra ir indikacinės lemputės, leidžiančios suprasti, kiek baterijos vairuotojui dar liko. Kol kas šis įrenginys yra pritaikytas tik „Tesla“ kompanijos elektromobiliams, tačiau planuojame sukurti ir adapterius kitoms jungtims. Pradinė gaminio kaina galėtų siekti apie 80 eurų“, – aiškino D. Bereisa.

Tai – ne pirmoji jo verslo idėja. Kartu su partneriais moksleivis savo kompaniją įkūrė dar prieš dvejus metus, šiuo metu verslą jis perleidžia kitai įmonei.

„Suteiktos žinios mane labai nustebino – kone kiekvienam faktui galėjau rasti panašumų su savo kompanijos veikla. Tikrai nesitikėjau tokių kokybiškų mokymų, neturiu jokių priekaištų ir visiems rekomenduoju sudalyvauti panašiose iniciatyvose“, – ragino D. Bereisa.

Pasiūlė, kaip apsisaugoti nuo melagingų naujienų, sumažinti plastiko vartojimą

Kaune aptarta programėlės, kuri leistų jaunimui atpažinti ir surasti tinkamus naujienų šaltinius, idėja.

„Programėlė „Blokelis“ tikrintų tinklalapių nuorodą, slapukų nuostatas ir pagal šiuos bei kitus požymius atpažintų patikimus naujienų šaltinius. Tai padėtų išvengti apgaulių, kai, pavyzdžiui, socialiniuose tinkluose platinamos melagingos žinutės, nepatikimą informaciją skleidžia tam tikras el.pašto vartotojas ir panašiai“, – aiškino moksleivis Povilas Virbašius.

Savo ruožtu Alytuje stovyklos dalyviai stengėsi rasti atsakymą į klausimą, kaip jaunas žmogus gali sumažinti vienkartinio plastiko naudojimą savo kasdienybėje. Net dvi komandos dėmesį atkreipė į gaiviųjų gėrimų vartojimą.

„Šiuo metu sultys parduodamos tetrapakuose, kurių Lietuvoje dar niekas neperdirba, mes sugalvojome sulčių aparatą. Jūs tiesiog atnešate savo tarą, į sulčių aparatą įmetate pinigus ir jis Jums įpila sulčių“, – aiškino dešimtokas Lukas Šerkšnas.

Vienuoliktokas Laurynas Kilmanas kartu su komanda pasiūlė parduotuves sudominti gaiviųjų gėrimų išpilstymo įranga. Moksleivio teigimu, visi kalba, kad su savimi reikia nešiotis daugkartines gertuves, bet parduotuvėse nesudarytos galimybės jas pripildyti būtent šios rūšies gėrimais.

„Visiems pigiau. Klientui – nes nereikia kaskart mokėti už tarą, parduotuvei – nes klientai patys susimokės, nereikės eikvoti kasininkų energijos, gamintojams – nes nereikės naudoti buteliukų, gėrimai į parduotuves galės būti pristatomi daugkartinėje taroje“, – pasakojo alytiškis.

Ugdo plačiai pritaikomas kompetencijas

 Aptariamose stovyklose kasmet kviečiami dalyvauti 9-12 klasių mokiniai. Organizacijos „Lietuvos Junior Achievement“ atstovai tikina, kad jų tikslas – leisti praktiškai pabandyti savo jėgas kuriant „Junior Achievement“ jaunąją bendrovę.

„Matome, kad galiausiai tai padeda ugdyti tokias plačiai pritaikomas kompetencijas kaip, pavyzdžiui, gebėjimas dirbti komandoje – dalintis atsakomybėmis, derėtis ir argumentuoti, reflektuoti. Moksleiviai mokomi kritinio ir analitinio mąstymo, kūrybinio problemų sprendimo, planuoti savo ir kitų laiką, reaguoti į grįžtamąjį ryšį“, – tikino „Lietuvos Junior Achievement“ projektų koordinatorė Rasa Valaitytė.

Jos teigimu, šia iniciatyva taip pat siekiama, kad moksleiviai mąstytų drąsiai, inovatyviai, kūrybiškai ir nebijotų griauti nusistovėjusių normų.

 Užmezga ryšius su verslo atstovais

Stovyklos pradžioje į moksleivius kreipiasi vietos verslininkas. Jis pasidalina savo sėkmės istorija – nuo ko pradėjo verslą, kaip sekėsi, kokią patirtį pavyko sukaupti ir kodėl verslumas šiandien yra toks svarbus.

Vėliau moksleiviai patys generuoja verslo idėjas – apsibrėžia, kaip supranta rūpimą problemą, apklausia tikslinę grupę, idėjas testuoja su vartotojais, tobulina ir galiausiai pristato jas vertinimo komisijai. Visų etapų metu mokinių komandoms padeda mentoriai, kurie priverčia idėjos autorius į ją pažvelgti iš įvairių perspektyvų.

Stovykla baigiama susitikimu su programos alumni – partneriais, kurie dar mokyklos suole kūrė jaunąsias bendroves ir verslus.

„Verslumo ir inovacijų stovyklų metu mokiniai turi galimybę betarpiškai bendrauti su verslo atstovais, kurie vėliau galbūt taps „Junior Achievement“ jaunųjų bendrovių mentoriais ir toliau dalinsis praktiniais patarimais, įžvalgomis“, – lūkesčiais dalijosi R. Valaitytė.

Norinčių prisijungti netrūksta

Nors kiekviename mieste stengiamasi laikytis numatyto dalyvių limito – ne daugiau kaip 36, kone visuomet norinčių prisijungti būna daugiau.

„Šiemet visai neplanuotai ir labai greitai teko organizuoti papildomą verslumo ir inovacijų stovyklą kauniečiams, nes mokiniai iš Kauno registruotis ėmė į kituose regionuose suplanuotas stovyklas, jose nebeliko vietų vietiniams. Ko gero, šis pavyzdys labiausiai atspindi tokių stovyklų praktinę vertę“, – pripažino R. Valaitytė.

Kaune mestą 12 val. verslumo iššūkį priėmė net 60 moksleivių, dar 34 paaugliai dalyvavo ir idėjas iššūkiui generavo Alytuje, 37 – Marijampolėje. Renginiai šį rudenį numatyti ir Šiauliuose, Ukmergėje bei Mažeikiuose.

Jums gali patikti

Komentavimas negalimas