• Artimiausi renginiai
  • Savaitgalis
  • Receptai
  • Sūduvos istorija
  • Pranešk
  • Įmonių katalogas
9 °c
Marijampolė
10 ° Št
12 ° Sk
10 ° Pr
Trečiadienis, 12 lapkričio
Sūduvos Gidas
  • Naujienos
    • Marijampolė
    • Šakiai
    • Vilkaviškis
    • Kazlų Rūda
    • Kalvarija
  • Renginiai Sūduvoje
    • Kas vyksta Marijampolėje?
    • Kas vyksta Kalvarijoje?
    • Kas vyksta Šakiuose?
    • Kas vyksta Kazlų Rūdoje?
    • Kas vyksta Vilkaviškyje?
    • Renginių archyvas
  • Mokslai
  • Sportas
  • Kriminalai
  • Kultūra
  • Politika
  • Sveikata
  • ŽŪM
Rezultatų nėra
Žiūrėti visus rezultatus
  • Naujienos
    • Marijampolė
    • Šakiai
    • Vilkaviškis
    • Kazlų Rūda
    • Kalvarija
  • Renginiai Sūduvoje
    • Kas vyksta Marijampolėje?
    • Kas vyksta Kalvarijoje?
    • Kas vyksta Šakiuose?
    • Kas vyksta Kazlų Rūdoje?
    • Kas vyksta Vilkaviškyje?
    • Renginių archyvas
  • Mokslai
  • Sportas
  • Kriminalai
  • Kultūra
  • Politika
  • Sveikata
  • ŽŪM
Rezultatų nėra
Žiūrėti visus rezultatus
Rezultatų nėra
Žiūrėti visus rezultatus

Kodėl mieliau renkamės lietuviškas prekes nei atvežtines?

2019-02-06
Gyvenimas, Įdomu
Laikas: 3 min skaitymo
A A

Daugelis Lietuvos gyventojų pirmenybę teikia vietos gamintojų prekėms, lietuviškas obuolys suvokiamas kaip sveikesnis už lenkišką. ISM Vadybos ir ekonomikos universiteto Vadybos katedros vedėja prof. dr. Justina Gineikienė tiria, kas lemia vartotojų pasirinkimus perkant vietines ir užsienio prekes.

Ankstesni tyrimai rodo, kad vartotojai prekes dažniausiai renkasi pagal kainą ir moralinius motyvus, pavyzdžiui, perka lietuviškas prekes, nes nori palaikyti vietos gamintojus, išsaugoti darbo vietas. Tačiau prof. J. Gineikienės tyrimai atskleidžia, kad priimant sprendimus taip pat itin svarbūs psichologiniai veiksniai, istorinės aplinkybės.

„Vartotojai nepriima užsienio prekių dėl tokių veiksnių kaip priešiškumas prekės kilmės šaliai ar psichologinės nuosavybės jausmas, – pasakoja prof. J. Gineikienė. – O štai pagrindiniai veiksniai, skatinantys rinktis importuotas prekes, yra susitapatinimas su užsienio šalimi ar kosmopolitiškumas.“

Dėl importo didėja prekių pasiūla, mažėja kainos. Galimybė laisvai eksportuoti produkciją stiprina valstybės ekonomiką ir konkurencingumą, leidžia specializuotis tose srityse, kuriose ji stipriausia. Suskaičiuota, kad įgyvendinus Transatlantinės prekybos ir investicijų partnerystės sutartį, vidutines pajamas gaunanti keturių asmenų europiečių šeima per metus sutaupytų iki 545 eurų. Iki šiol pastangos skatinti prekybą tarp šalių daugiausia buvo sutelktos į formalių barjerų naikinimą, mažesnius mokesčius ar subsidijas, tačiau nedavė norimų rezultatų, nes nebuvo pakankamai išnagrinėta vartotojų elgsena.

Vienas veiksnių, skatinančių rinktis lietuviškas prekes, – kolektyvinės psichologinės nuosavybės jausmas. „Vartotojas savo šalyje pagamintas prekes suvokia kaip savas, artimas, „mūsiškes“ ir dėl to dažniau jas renkasi. Šie pasirinkimai nebūtinai susiję su neigiamu nusiteikimu dėl užsienio prekių. Tas pats žmogus gali mėgti ir vietos, ir užsienio gaminius, tačiau dėl psichologinės nuosavybės jausmo bus labiau linkęs rinktis savus, – sako prof. J. Gineikienė. – Psichologinės nuosavybės jausmas būdingas ne tik lietuviams. Pavyzdžiui, britai dar patriotiškiau nusiteikę dėl vietos prekių.“

Mokslininkė nustatė, kad daugelis vartotojų tiki sveikumo stereotipu ir vietos produktus vertina kaip sveikesnius nei atvežtus iš svetur. Tyrimo dalyviams buvo parodytos dvi tų pačių obuolių nuotraukos. Obuolius, kurie buvo pristatyti kaip užauginti Lietuvoje, tyrimo dalyviai apibūdino kaip sveikesnius už tuos, kuriuos manė esant atvežtinius. Tokie pat rezultatai gauti lyginant lietuviškus ir atvežtinius pomidorus, duoną ar jogurtus.

„Lietuvos vartotojai lietuviškus produktus apibūdina kaip sveikesnius, natūralesnius, nes, jų nuomone, gyvename ne tokioje užterštoje aplinkoje, naudojame mažiau cheminių medžiagų nei užsienyje, – pasakoja prof. J. Gineikienė. – O štai, tarkime, austrai renkasi vietos prekes, nes tiki, kad bus mažiau teršiama gamta, jei nereikės jų iš toli transportuoti.“

Profesorė nustatė, kad istoriškai susijusiose rinkose vartotojų elgseną gali lemti visai kiti veiksniai. Tokiais atvejais vartotojų etnocentrizmas praranda įtaką, bet itin svarbiu veiksniu tampa nostalgija susijusiai rinkai. Kartu dėl istorinių motyvų veikia ir priešiškumas kilmės šaliai, todėl vartotojas patenka į ambivalentiškumo būseną – tai pačiai prekei dėl jos kilmės šalies jaučia ir teigiamus, ir neigiamus jausmus. Pavyzdžiui, kai kurie vyresnės kartos Lietuvos gyventojai jaučia nostalgiją sovietų laikams, gaminiai iš Rusijos jiems primena jaunystę, atrodo savi, artimi. Antra vertus, šiandienė geopolitinė situacija ir Rusijos veiksmai Ukrainoje, Gruzijoje lemia neigiamą požiūrį į šią valstybę, todėl vartotojui tenka įveikti tam tikrą vidinį konfliktą renkantis pirkti ar nepirkti rusišką prekę.

Vartotojų elgsenos analizė svarbi rengiant ir įgyvendinant eksporto skatinimo strategijas, stiprinant šalies gamintojų konkurencingumą ir kuriant atsvarą importuojamoms prekėms. Prof. J. Gineikienė už darbų ciklą „Vartotojų elgsena, peržengianti sienas: veiksniai, lemiantys vietinių ir užsienio prekių pasirinkimus“ nominuota 2018 m. Lietuvos mokslo premijai gauti.

DalintisSiųsti

Naujienos iš interneto:

traffix.lt

Rekomenduojami Video:

TAIP PAT SKAITYKITE:

Žinios

Atnaujinta R. Juknevičiaus g. 52 automobilių stovėjimo aikštelė
Šešiasdešimt metų kartu – deimantinės vestuvės Sintautuose
Marijampolėje į butą įsiveržęs nepažįstamas vyras grasino šeimininkei
Kalvarijos savivaldybės atstovė dalyvavo projekto mokslinėje konferencijoje

Kultūra

Dainos jungia laiką: „Sūduviečiui“ – 55-eri
Mėgėjų teatras „Gluosnė“ šventė 15 metų jubiliejų
Kurkime kalėdinių eglučių parką – Marijampolė šviečia Kalėdomis!
Marijampolėje bus pagerbtas Lietuvos partizanų generolas Jonas Žemaitis-Vytautas

Sportas

Marijampolės sporto centro gimnastės – Europos čempionato finale!
Atkakliose rungtynėse, paskutinėmis jų minutėmis „atakiečiai“ nusileido Prienų „Tikodenta“ ekipai
NKL: Vilkaviškio ekipa suklupo namuose, „Vytis-VDU“ pasiekė itin dramatišką pergalę
„Sūduva“ užbaigė sezoną Raudondvaryje

Politika

Kalvarijos savivaldybės atstovė dalyvavo projekto mokslinėje konferencijoje
Marijampolėje viešėjo svečiai iš Alytaus miesto savivaldybės
Šakių rajono savivaldybėje vyko tradicinis seniūnų susirinkimas
Klausučiuose vyko savivaldybės lygio funkcinės pratybos

Įdomu

Šešiasdešimt metų kartu – deimantinės vestuvės Sintautuose
Paneigė populiariausius šaldytuvų priežiūros mitus – piniginę tuštinti gali ir smulkmenos
Buhalterijos ištakos: nuo molinių lentelių iki šiuolaikinės finansų sistemos
Ar pirtis visada naudinga? Patarė, kaip teisingai mėgautis ritualu, ir atskleidė, kiek šilumos kūnui iš tikrųjų reikia

Verslas

VMI duomenis jau perduoda 75 proc. kasos aparatų
Vilkaviškyje vyko septintasis verslo forumas „VILKAVIŠKIS – 2025“
Nors euro zonoje – atsigavimo ženklai, Lietuvos pramonės lūkesčiai toliau smunka
Paskelbtas „Laikinojo nesudėtingojo statinio – prekybos (paslaugų) paskirties statinio įrengimo ir eksploatavimo greta Vytauto g. 56A, Marijampolėje nugalėtojas

Mokslas ir studijos

Paskelbti Šviečiamosios gyvulininkystės programos kūrybinių darbų konkurso „Gyvulininkystė ir MES“ nugalėtojai: tarp prizininkų – atstovai iš Kalvarijos ir Šakių
Naujas etapas Jono Totoraičio progimnazijoje – daugiau šviesos, erdvės ir galimybių
Visiškai atnaujintas vaikų lopšelio-darželio skyrius „Šaltinėlis“
Jaunimo reikalų tarybos susitikimas MTEC: apie galimybes, įvertinimą ir motyvaciją

Turizmas

Vilkaviškyje pristatytas taktilinis baltų genčių žemėlapis
Ramybės parkas pasipildo naujais tautodailės kūriniais
Kalvarijos savivaldybės atstovai dalyvavo tarptautinėje konferencijoje „Jungiame sienas, kuriame ateitį: turizmo plėtros perspektyvos Lietuvos–Lenkijos pasienyje“
Kalvarijos savivaldybėje paminėta Pasaulinė turizmo diena
Reklama
Marimedis Marimedis Marimedis
Pamatyti.lt Pamatyti.lt Pamatyti.lt
Sūduvos Gidas

Teisės saugomos © 2024

Naršyti

  • Pranešk naujieną
  • Naudojimosi taisyklės
  • Kontaktai
  • Reklama
  • Naujienlaiškis
  • Privatumo politika
  • Kalvarija
  • Kazlų Rūda
  • Marijampolė
  • Šakiai
  • Vilkaviškis

Sekite mus

  • Sūduvos gidas
  • Žinios
    • Kalvarija
    • Kazlų Rūda
    • Marijampolė
    • Vilkaviškis
    • Šakiai
  • Kas vyksta Sūduvoje?
    • Kas vyksta Marijampolėje?
    • Kas vyksta Kalvarijoje?
    • Kas vyksta Šakiuose?
    • Kas vyksta Kazlų Rūdoje?
    • Kas vyksta Vilkaviškyje?
  • Savaitgalis
  • Kriminalai
  • Karas Ukrainoje
  • Receptai
  • Istorijos verpetai
  • Politika
  • Laisvalaikis
  • Kultūra
  • Įdomu
  • Grožis
  • Mokslas ir studijos
  • Video
  • Reklama
  • Kontaktai
  • ŽŪM naujienos
Rezultatų nėra
Žiūrėti visus rezultatus
  • Sūduvos gidas
  • Žinios
    • Kalvarija
    • Kazlų Rūda
    • Marijampolė
    • Vilkaviškis
    • Šakiai
  • Kas vyksta Sūduvoje?
    • Kas vyksta Marijampolėje?
    • Kas vyksta Kalvarijoje?
    • Kas vyksta Šakiuose?
    • Kas vyksta Kazlų Rūdoje?
    • Kas vyksta Vilkaviškyje?
  • Savaitgalis
  • Kriminalai
  • Karas Ukrainoje
  • Receptai
  • Istorijos verpetai
  • Politika
  • Laisvalaikis
  • Kultūra
  • Įdomu
  • Grožis
  • Mokslas ir studijos
  • Video
  • Reklama
  • Kontaktai
  • ŽŪM naujienos
Rezultatų nėra
Žiūrėti visus rezultatus