Turite verslo idėją ir jau aiškią savo veiklos viziją, išnagrinėjote būsimos veiklos kriterijus, tačiau neturite pakankamai lėšų pradiniam įstatiniam kapitalui, be to norite mokėti mažesnius mokesčius, o galbūt jūsų verslas susijęs su didesne rizika ir nenorite rizikuoti savo šeimos ar asmeniniu turtu arba šį verslą norite pradėti su partneriais, todėl atsižvelgdami į tai nusprendėte steigti juridinį asmenį – mažąją bendriją (MB).
Mažosios bendrijos steigimas apima procesą nuo sprendimo priėmimo steigti mažąją bendriją iki jos įregistravimo Juridinių asmenų registre. Galima išskirti kelis MB steigimo etapus:
- MB pavadinimo pasirinkimas ir laikinas registravimas.
- MB buveinės patalpų pasirinkimas (jeigu nesate patalpų savininkas, reikalingas savininko sutikimas suteikti patalpas įmonės buveinei).
- MB įnašo dydžio nustatymas.
- MB steigimo dokumentų (nuostatų ir steigimo akto arba sutarties) surašymas arba elektroninis standartinių dokumentų užpildymas.
- Juridinių asmenų registrui reikalingų prašymų (JAR formų) užpildymas.
- MB atsiskaitomosios sąskaitos atidarymas, steigėjo pasirinktame banke.
Turint kvalifikuotą elektroninį parašą, mažosios bendrijos dokumentai elektroniniu būdu gali būti pateikiami tiesiogiai Registro tvarkytojui per Registrų centro klientų savitarnos sistemą. Dokumentai turi būti pasirašyti kvalifikuotu elektroniniu parašu, išduotu Registrų centro sertifikatų centro ar mobiliojo ryšio operatorių – Bitė, Telia, Tele2 ir Teledema, pasirašyti elektroninius dokumentus galima naudojantis asmens tapatybės kortele, kurioje įrašyti asmens atpažinimo elektroninėje erdvėje ir kvalifikuoto parašo sertifikatai.
Atkreiptinas dėmesys, kad antspaudai privalomi tik institucijoms, kurios vykdo valstybės ar savivaldybių funkcijas. Todėl, steigiant mažąją bendriją, gaminti antspaudą ir juo tvirtinti dokumentus nėra privaloma, išskyrus atvejus, kai reikalavimas turėti antspaudą numatytas steigimo dokumentuose.
Mažoji bendrija į Mokesčių mokėtojų registrą įregistruojama automatiškai, t.y. Juridinių asmenų registro tvarkytojas informaciją perduoda Mokesčių mokėtojų registrui. Todėl į Valstybinę mokesčių inspekciją (VMI) papildomai vykti nereikia. VMI informuoja apie įregistravimą Mokesčių mokėtojų registre ir paprašo pateikti papildomus duomenis (jeigu reikia). Įregistruota įmonė kartu tampa ir valstybinio socialinio draudimo įmokų mokėtoju (draudėju).
Jeigu įsteigus mažąją bendriją, ketinate įdarbinti bent vieną darbuotoją, savarankiškai arba mokymo įstaigoje turite pasirengti atestacijai darbuotojų saugos bei sveikatos klausimais, išlaikyti egzaminus bei įgyti darbdavio arba darbų saugos specialisto kvalifikaciją.
Mažosios bendrijos vadovu turi būti fizinis asmuo. Mažosios bendrijos vadovu gali būti mažosios bendrijos narys, tačiau su juo negali būti sudaroma darbo sutartis, t.y., bendrijos narys negali turėti darbo santykių su mažąja bendrija, taip pat sudaryti su ja civilinių sutarčių dėl paslaugų mažajai bendrijai teikimo ar darbų atlikimo, tačiau su mažosios bendrijos nariu kaip vadovu gali būti sudaroma civilinė (paslaugų) sutartis. Sprendimą dėl mažosios bendrijos vadovo paskyrimo ir atšaukimo, sutarties sąlygų ar jos nutraukimo priima mažosios bendrijos narių susirinkimas arba mažosios bendrijos vienintelis narys.
Mažosios bendrijos vadovas, pradėjęs eiti pareigas, ne vėliau kaip per 5 dienas privalo pranešti Juridinių asmenų registro tvarkytojui savo duomenis ir pateikti dokumentus dėl jo paskyrimo mažosios bendrijos vadovu.
Čia pateikiama tik dalis informacijos dėl mažosios bendrijos steigimo. Detali informacija priklauso nuo mažosios bendrijos steigėjų skaičiaus, jų priimamų sprendimų, verslo pobūdžio ir kitų aplinkybių.
Jeigu jums reikalinga išsami verslo ir teisės konsultacija dėl mažosios bendrijos steigimo, prašome kreiptis elektroniniu paštu [email protected] arba atvykti į mūsų biurą tiesiogiai, kontaktus rasite čia: https://justicija.eu/kontaktai/.
Verslo konsultantas, UAB „Justicija” direktorius Vaidas Šalaševičius