Vilkaviškyje greitu metu turėtų prasidėti naujos autobusų stoties statybos, o pačią stotį statys stambus keleivių vežėjas – bendrovė „Kautra“. Tačiau pastarosiomis dienomis stoties statybas lydi keisti dalykai – nors kelerius metus kalbėta, kad Vilkaviškio gyventojams stotis nieko nekainuos, jau penktadienį savivaldybė spręs, ar stoties statybai skirti 450 tūkst. eurų paramą.
Iš šios paramos nauda, tikėtina, bus ne tik „Kautrai“ – Alfa.lt šaltinių žiniomis, statybos darbus atliks ir užmokestį už juos gaus ir vietinė statybų bendrovė „Vilkasta“, kurios trečdalį akcijų turi dabartinis Vilkaviškio vicemeras, buvęs „Vilkastos“ generalinis direktorius Kazys Kiaulakis.
Greitis, kuris kelia įtarimų
Naujos autobusų stoties poreikis Vilkaviškyje jaučiamas jau kelerius metus, tačiau statybos darbai iki šiol nevyko. Viskas gali pasikeisti jau kitą savaitę – dar trečiadienį pati „Kautra“ savo tinklalapyje išplatino pranešimą, kad statybos darbus tikimasi pradėti jau kitą savaitę.
„Susidūrę su ilgais tarpinstituciniais projekto derinimo klausimais, sugriežtėjusiomis finansavimo sąlygoms tikimės pagaliau finišuoti. Jei savivaldybės taryba penktadienį pritars pasiūlymui ir uždegs žalią šviesą, darbus galėtume pradėti jau kitą savaitę. Esame pasiruošę, atlikę visus namų darbus, laukiame tik pritarimo. Idealiu atveju jau ateinantį antradienį statybininkai pradėtų darbus, o keleivius kviestume į laikinąją autobusų stotį“, – šiame pranešime cituojamas „Kautros“ generalinis direktorius Linas Skardžiukas.
Minėtame pranešime nurodoma ir kitokios svarbios informacijos: senoji Vilkaviškio autobusų stotis pastatyta dar 1975 m., o „Kautra“ Vilkaviškyje dirba jau dešimtus metus, veždama keleivius tarpmiestiniais ir priemiestiniais maršrutais, teikdama kitas paslaugas.
Tačiau jau kitą savaitę prasidėti galinčias statybas lydi įdomus dalykas – netikėtai greitai pasikeitusi Vilkaviškio valdžios nuomonė.
Nuo 2014 m., vykstant deryboms ir dėliojant planus dėl naujos stoties reikalingumo ir darbų, Vilkaviškio savivaldybės atstovai tvirtino, kad Vilkaviškio gyventojams ir savivaldybės biudžetui šios stoties statybos nekainuos – už viską sumokės „Kautra“, kuri iš esmės ir eksploatuos pastatytą stotį, teikdama vežimo paslaugas. Tačiau 2019 m. sausio 17 d. Vilkaviškio savivaldybė gauna raštą iš „Kautros“, kuriame nurodoma – tam, kad bankai suteiktų finansavimą stoties statyboms, savivaldybė prie bendro projekto turėtų prisidėti bent 450 tūkst. eurų.
Į šį raštą Vilkaviškio rajono savivaldybė sureagavo itin spėriai – jau kitą dieną buvo parengtas projektas, kuriuo numatyta iš savivaldybės biudžeto skirti stoties statyboms minėtą sumą. Ar patvirtinti projektą, bus svarstoma savivaldybės tarybos posėdyje, kuris įvyks jau penktadienį, sausio 25 d.
Toks spartus savivaldybės nuomonės pakeitimas klausimų sukėlė ir vietos politikams – savivaldybių rinkimuose dalyvaujančio visuomeninio rinkimų komiteto „Naujas startas“ kandidatas Žilvinas Gelgota feisbuke teigė, kad oficialiai projekto dėl 450 tūkst. eurų paramos niekas nekomentavo, o toks greitas savivaldybės nuomonės keitimas kelia klausimų.
Pelno dalis – ir su vicemeru susijusiai bendrovei?
Alfa.lt žiniomis, toks greitas Vilkaviškio rajono savivaldybės ketinimas suteikti 450 tūkst. eurų paramą stoties statyboms, kuri vilkaviškiečiams neturėjo nieko kainuoti, nėra vien tik noras įsiteikti „Kautrai“ – anot šaltinių, iš šių statybų naudos turėti gali ir su vicemeru K. Kiaulakiu susijusi bendrovė „Vilkasta“.
Registrų centro pateikiamais duomenimis, K. Kiaulakis turi beveik trečdalį – 6173 iš 20 000 – bendrovės akcijų, jo sūnus Artūras Kiaulakis dirba „Vilkastos“ statybų direktoriumi.
Nors autobusų stoties statybos, kurias „Kautra“ žada pradėti jau kitą savaitę, preliminariai rangovo dar neturi, Alfa.lt šaltiniai teigia, kad jau iš pačios „Kautros“ siunčiamos žinutės, kad šie darbai bus patikėti „Vilkastai“, su kuria sutartis gali būti pasirašyta pavasarį. Anot šaltinių, būtent todėl Vilkaviškio rajono savivaldybė, kurioje daugumą sudaro socialdemokratai, o vicemeras turi itin daug galios, taip greitai skuba priimti sprendimą finansuoti stoties statybas iš savivaldybės biudžeto.
Alfa.lt kalbinti vietinio verslo atstovai teigė, kad su vicemeru susijusi „Vilkasta“ Vilkaviškyje veikia „šiltnamio sąlygomis“. Kad šiai bendrovei sekasi laimėti savivaldybės projektus, parodo ir Viešųjų pirkimų duomenys, kuriuose nurodoma, kad „Vilkasta“ yra antroji daugiausia iš savivaldybės uždirbusi bendrovė, kuriai iš mokesčių mokėtojų pinigų iki šiol buvo sumokėta daugiau nei 7,6 mln. eurų.
Kad „Vilkasta“ nevengia dalyvauti savivaldybės skelbiamuose viešuosiuose pirkimuose, neneigė ir pats vicemeras. „Vilkasta“ iš to duoną valgo“, – teigė K. Kiaulakis ir sakė, kad visąlaik nusišalina nuo projektų svarstymo, jei šie liečia su juo susijusią bendrovę.
Pasiteiravus apie penktadienį įvyksiantį balsavimą dėl 450 tūkst. eurų paramos skyrimo stoties statybai, K. Kiaulakis tarsi netiesiogiai patvirtino, kad rangovas stoties statybai jau yra parinktas, ir tai būsianti „Vilkasta“. „Aš tikrai informacijos turiu, bet esu politikas, turiu informacijos, kad ruošiasi pasirašyti sutartį ar jau pasirašė su vietiniais rangovais. Aš nei komentarų, nei savivaldybėje dalyvausiu dėl viešųjų ir privačių interesų“, – sakė politikas.
Tačiau, paklausus konkrečiai, K. Kiaulakis jau teigė neturintis informacijos, kad būtent „Vilkasta“ taps statybų rangovu.
Alfa.lt susisiekus su buvusiu Vilkaviškio savivaldybės tarybos opozicijos vadovu Gyčiu Lukoševičiumi, politikas teigė, kad klausimų dėl vicemero ir „Vilkastos“ kilo jau svarstant paramos klausimą komitetuose. „Tai galima nuspėti, kadangi vicemeras jau komitetuose atsisakinėja komentuoti šitą situaciją, kadangi gali būti suinteresuotas asmuo“, – sakė G. Lukoševičius.
Dominykas Griežė | Alfa.lt