Prieš kelerius metų išpopuliarėję elektriniai paspirtukai greitai tapo viena populiariausių transporto priemonių. Neužima daug vietos, puikiai tinka įveikti nedidelius atstumus išvengiant kamščių, neteršia aplinkos – tokie elektrinių paspirtukų privalumai.
Visgi, vis dažniau pastebima, kad elektriniai paspirtukai tampa dideliu galvos skausmu – pastarųjų vairuotojai dažnai nepaiso kelių eismo taisyklių, sukelia avaringas situacijas ar eismo įvykius. Maža to, transporto priemonę gali vairuoti ir vaikai, kurie iki galo nėra susipažinę su saugaus eismo principais.
Šiomis dienomis Paryžius tapo reta išimtimi ir netgi uždraudė šias transporto priemones, dėl sukeliamų nepatogumų kitiems eismo dalyviams.
Toli dairytis nereikia – Suvalkijos sostinėje Marijampolėje dažnas naudojasi šia transporto priemone, tad „Sūduvos gidas“ nusprendė pasidomėti ar el. paspirtukai sukelia žalą ir nepatogumus ir mūsų mieste.
Marijampolės apskr. VPK atstovė Gintarė Navickaitė teigė, kad policija negali įvertinti el. paspirtukų naudos ar žalos visuomenei, bet vykdomos tikslinės prevencijos priemonės, susijusios su dviratininkų (el. paspirtukai priskiriami dviratei transporto priemonei) kontrole rodo, kad vien šiais metais buvo nubausti 279 elektrinių paspirtukų vairuotojai.
Nors pažeidimų mastas nemažas, tačiau patys gyventojai šia transporto priemone pareigūnams beveik nesiskundžia – įvykių registre fiksuota vos 15 pranešimų, tačiau didžioji jų dalis susijusi ne su el. paspirtukų keliamomis problemomis, o su jų vagystėmis. Anot atstovės, vos 2 skundai buvo susiję su el. paspirtukų signalizacijos veikimu, kuris trukdė ilsėtis.
Dar viena opi problema yra vairavimas būnant neblaiviam. Per šiuos metus buvo nustatyti beveik 500 neblaivių dviračių vairuotojų, tačiau teikti, kad tokia situacija yra susijusi su el. paspirtukų vairuotojais neįmanoma, nes atskira tokio pobūdžio statistika tiesiog nėra kaupiama.
Televizijoje ar interneto platybėse vis dažniau girdime medikų perspėjimus, dėl sunkių traumų patirtų važiuojant elektriniais paspirtukais, bet Suvalkijos sostinėje statistika bent jau kol kas gailestinga – policija fiksuoja tik įskaitinius eismo įvykius su šiais eismo dalyviais, t. y. kai žūsta arba sužeidžiamas eismo dalyvis. Per šiuos metus Marijampolėje apskrityje policija registravo vos 6 eismo įvykius, kuriuose nukentėjo el. paspirtukų vairuotojai, žūčių – neužfiksuota.
Visgi sutinkama, kad būtinas platesnis šios transporto priemonės reglamentavimas, todėl nuo kitų metų sausio 1 d. įsigalios Susisiekimo ministerijos ir Lietuvos kelių policijos tarnybos parengti teisės aktų pakeitimai, dėl el. paspirtukų dalyvavimo viešame eisme.
Pagal priimtus įstatymo pakeitimus, elektrinė mikrojudumo priemonė bus apibrėžiama, kaip vienam asmeniui važiuoti skirta elektra varoma motorinė transporto priemonė, kurios didžiausioji naudingoji galia ne didesnė kaip 1kW, didžiausiasis projektinis greitis ne didesnis kaip 25 km/h, o sėdimosios vietos, jeigu ji įrengta, atskaitos taško aukštis ne didesnis kaip 540 mm.
Pakeitime taip pat rašoma, kad elektrinėmis mikrojudumo priemonėmis bus laikomi elektriniai paspirtukai, elektrinės riedlentės, balansiniai vienračiai, riedžiai ir pan. Neįgaliųjų vežimėliai prie elektrinių mikrojudumo priemonių nebus priskiriami.
Po ilgų diskusijų Seimas sutarė, kad šaligatvis galės būti naudojamas dviračių, motorinių dviračių ir elektrinių mikrojudumo priemonių eismui, išskyrus savivaldybės tarybos ar jos įgalioto asmens nustatytose vietose.
Tokiu būdu, pasak pasiūlymo rengėjų, savivaldybių tarybos išvengs didelės administracinės ir finansinės naštos, nes turės būti ženklinami ne visi šaligatviai ir gatvės, kur galima važiuoti, o tik tos vietos, kur eismas bus draudžiamas.
Teigiama, kad tai ypač aktualu mažesnėms savivaldybėms, kuriose nėra intensyvaus eismo šaligatviuose ir nėra poreikio nustatyti prievolę dviračiais, motoriniais dviračiais ir elektrinėmis mikrojudumo priemonėmis važiuoti gatvėmis.
Be to, Saugaus eismo automobilių keliais įstatytas papildytas naujų straipsniu, kuris konkrečiai reglamentuos elektrinių paspirtukų naudojimą.
Jame nustatoma, kuriomis kelio dalimis el. paspirtukai galės važiuoti, plačiau apibrėžtas el. paspirtuko vairuotojo amžius, nusakomos saugaus važiavimo taisyklės ir draudimai.
Plačiau susipažinti su straipsniu galima čia.
Reziumuojant galima teikti, kad el. paspirtukai Marijampolės mieste nesukelia didelių problemų, jų vairuotojai saugoja save ir kitus, tačiau didėjantis šios transporto priemonės populiarumas jau dabar verčia priimti naujus sprendimus, skirtus didesnei kontrolei ir prevencijai.