Naudojamos ar netinkamai laikomos, automobilių padangos sensta. Jų ilgaamžiškumui įtakos turi ir nešvarumai, temperatūra, atliktų taisymo darbų skaičius. Kaip atpažinti žieminių padangų pažeidimo ar susidėvėjimo požymius?
Žiemą vairuotojui gresia daugybė pavojų. Vienas didžiausių – slydimo rizika važiuojant, pajudant ar stabdant. Daugelis šiuolaikinių automobilių turi ABS – stabdžių antiblokavimo sistemą. Vis daugiau ir daugiau automobilių įrengiamos ESP sistemos, saugančios nuo slydimo dėl nepakankamo ir per stipraus vairavimo, arba ASR sistemos, saugančios nuo varančiųjų ratų praslydimo.
Automobilių remonto paslaugų paieškos platformos motointegrator.com atstovas Mindaugas Šerėjus teigia, kad net ir geriausių žieminių padangų komplektas eksploatacijos metu susidėvi. Susidėvėjimo greitį lemia vairavimo stilius (agresyvus vairavimas labai pagreitina padangų susidėvėjimą), techninė automobilio būklė ir padangų laikymo būdas. Taisymų skaičius padangų autoservisuose taip pat turi įtakos jų tarnavimo laikui.
Kiekvienas vairuotojas turėtų mokėti atskirti, ar žieminės padangos vis dar yra tinkamos montuoti ir naudoti kitą sezoną. Nuo padangų būklės priklauso jo ir kitų eismo dalyvių saugumas.
Kodėl žieminių padangų būklė – tokia svarbi saugumui?
Kiekvieną padangą sudaro dvi esminės dalys: karkasas ir protektorius. Svarbiausios protektoriaus funkcijos – užtikrinti ratų sukibimą, greitą variklio jėgos perdavimą ir pakankamai trumpą stabdymo kelią.
„Protektorius gaminamas iš dviejų tipų gumos – natūralios ir sintetinės, taip pat daugybės priedų, kurie yra kiekvieno padangų gamintojo paslaptis. Protektorius turi specialų raštą. Jame galima išskirti iškyšas, dar vadinamas blokeliais, briaunas, einančias per visą padangos perimetrą, išilginius ir skersinius griovelius bei plyšines įpjovas – kiekviename protektoriaus blokelyje esančius miniatiūrinius plyšelius“, – sako M. Šerėjus.
Kiekvienas protektoriaus elementas atlieka tam tikrą funkciją. Pavyzdžiui, plyšinės įpjovos, nors ir labai mažos, yra atsakingos už sukibimą ir stabdymo kelią, o grioveliai – už vandens pašalinimą iš po ratų.
Pasak M. Šerėjaus, naujų padangų protektorius yra maždaug 9 mm gylio. Važinėjant protektorius pamažu nyksta. Kuo jis žemesnis, tuo ilgesnis automobilio stabdymo kelias, nes plyšinės įpjovos nebegali tinkamai atlikti savo funkcijos. Mažo gylio protektoriaus mažesnė ir griovelių talpa, dėl to sumažėja vandens ir tirpstančio sniego masės pašalinimas, o tai gresia slydimu. Ir ne tik šaltomis dienomis, bet ir po lietaus.
Padangos su įtrūkiais, šoniniais pažeidimais, taip pat daug kartų taisytos gali sprogti (plyšti) važiavimo metu. Tai beveik visada sukelia avariją. Panašius pavojus kelia ir senesnės nei 10 metų padangos.
Kaip atpažinti, kad žieminės padangos nebetinkamos naudoti?
Padangų gamintojai žiemines padangas rekomenduoja keisti tada, kai protektoriaus gylis yra mažesnis nei 4 mm. Protektoriaus gylį vairuotojas gali išmatuoti pats – tai nesudėtinga, o pigiausi matuokliai kainuoja vos kelis eurus.
„Žiemines padangas reikia keisti ir tada, jei padanga buvo taisyta daugiau nei tris kartus. Lengvųjų automobilių padangas galima taisyti iki trijų kartų. Jei prakiūra ketvirtą kartą, reikia pirkti naujas. Svarbus ir pažeidimų išsidėstymas. Antrą kartą prakiurusią padangą galima taisyti tik tada, kai visi pažeidimai yra gana toli vienas nuo kito“, – paaiškina M. Šerėjus.
Jei padangą padalysime į tris lygias dalis (apibrėžtas kampais, kurių spindulys 120°), kiekvienas pažeidimas turi būti atskiroje dalyje. Jei antras ar trečias pažeidimas atsirado netoli anksčiau taisytos vietos, padangą reikia keisti.
„Keisti reikia ir senesnes nei 10 metų padangas. Jos gali atrodyti dar gražiai ir turėti gilų protektorių, bet sena guma kelia padangos konstrukcijos pažeidimo riziką. Padangos amžius rašomas ant šono, keturženklio kodo forma. Pirmieji du skaitmenys – metų savaitė, o du paskutiniai – metai. Pavyzdžiui, kodas 3511 reiškia, kad padanga buvo pagaminta 2011 metų 35 savaitę“, – teigia M. Šerėjus.
Taip pat stebėkite ar padanga dėvisi tolygiai. Netolygiai nusidėvėjusios padangos protektorius yra susiaurėjęs (labiau nusidėvėjęs iš vienos pusės), dantytas (atrodo kaip pjūklas) arba labiau nusidėvėjęs padangos centre. Tai pastebėjus, reikia ne tik įsigyti naujas padangas, bet ir ieškoti tokio netolygaus nusidėvėjimo priežasties bei ją pašalinti. Tai gali būti, pavyzdžiui, netinkama pakabos geometrija.
Ar galima numatyti padangų nusidėvėjimą?
Padangų nusidėvėjimą galima numatyti. Naujos padangos įprastai tarnauja iki 5 metų. Jau minėjome, kad senesnės nei 10 metų, skaičiuojant nuo pagaminimo datos, padangos neturėtų būti montuojamos.
„Jei vairuotojas per metus įveikia daugmaž tiek pat kilometrų (pvz., 15 000–20 000 km), jis gali išmatuoti protektoriaus gylį po kiekvieno žiemos sezono. Tada galima apskaičiuoti, kiek vidutiniškai padangų protektoriaus gylis sumažėja kiekvieną sezoną (pvz., 1,0–1,2 mm). Taip bus aišku, kada protektorius pasieks ribinę vertę“, – pabrėžia M. Šerėjus.