Lietuvoje naudoti automobiliai šiandien tampa vis populiaresniu pasirinkimu. Pastarieji dveji metai – ekonominių iššūkių, kainų šuolių ir vartotojų prioritetų pokyčių metas – iš esmės pakeitė žaidimo taisykles transporto priemonių sektoriuje. Statistika rodo, kad lietuviai vis dažniau atsisako naujo automobilio įsigijimo ambicijų ir renkasi racionalesnį sprendimą.
Atsižvelgiant į dabartines tendencijas, trys iš keturių automobilių pirkėjų renkasi naudotą, o ne naują transporto priemonę. Tai nėra atsitiktinumas, o ekonominių realijų padiktuotas vartotojų elgesio pokytis.
Finansinė matematika, nulemianti pasirinkimą
Finansinis aspektas išlieka pagrindinis veiksnys, kodėl naudoti automobiliai tapo itin pamėgti. Nauji automobiliai praranda apie 20-30% savo vertės per pirmuosius eksploatacijos metus. Tuo tarpu 2-3 metų senumo automobilis jau yra perėjęs didžiausio nuvertėjimo etapą, tačiau techniškai dažnai išlieka praktiškai naujas.
Štai keletas skaičių, iliustruojančių situaciją:
- Vidutinė naujo kompaktinės klasės automobilio kaina Lietuvoje – nuo 18 000 eurų
- To paties modelio 2-3 metų senumo automobilis – nuo 11 000 eurų
- Potencialus sutaupymas – 7 000 eurų arba beveik 40%
Lizingo galimybės: prieinamesnės nei kada nors anksčiau
Dar neseniai vyravo nuomonė, kad naudoti automobiliai sunkiau gauna finansavimą. Tačiau šiandien rinka siūlo visai kitokias realijas. Daugelis finansų įstaigų prisitaikė prie rinkos poreikių ir dabar siūlo specialiai pritaikytas lizingo programas antrinėje rinkoje įsigyjamiems automobiliams.
Dauguma bankų ir lizingo bendrovių šiandien finansuoja iki 10 metų senumo transporto priemones, o kai kurie netgi iki 15 metų, o sąlygos beveik nesiskiria nuo naujų automobilių lizingo.
Įdomu tai, kad 2025 m. pradžioje Lietuvoje buvo užfiksuotas rekordinis antrinės rinkos transporto priemonių lizingo sutarčių skaičius, kuris pirmą kartą viršijo naujų automobilių lizingo sutarčių skaičių.
Technologinė pažanga: šiandienos naudoti – vakar dienos nauji
Automobilių technologijų vystymasis per pastaruosius metus sulėtėjo. Daugelis 3-4 metų senumo automobilių turi praktiškai visas šiuolaikines funkcijas, kurių gali tikėtis vartotojas:
- Išmaniąsias saugumo sistemas
- Pažangias vairavimo pagalbos priemones
- Modernias multimedijos ir jungiamumą užtikrinančias technologijas
- Ekonomiškus ir aplinkai draugiškus variklius
Šis faktas dar labiau sustiprina naudotų automobilių patrauklumą pirkėjų akyse. Vartotojas gauna technologiškai pažangų automobilį už žymiai mažesnę kainą.
Patikimumas ir priežiūra: dingstančios abejonės
Nors anksčiau antrinėje rinkoje įsigyjamų transporto priemonių patikimumas kėlė daug abejonių, šiandien situacija keičiasi. Modernūs automobiliai gaminami taip, kad tarnautų gerokai ilgiau nei prieš dešimtmetį. Be to, atsirado daugiau galimybių patikrinti automobilio istoriją ir techninę būklę.
Šiandien pirkėjas turi daugybę priemonių apsisaugoti nuo nemalonių staigmenų. Tarp jų:
- Elektroninės aptarnavimo istorijos patikra
- VIN kodo analizė
- Nepriklausomų diagnostikos centrų paslaugos
- Automobilio istorijos duomenų bazės
Prižiūrint įsigytą transporto priemonę, svarbu laikytis kelių pagrindinių taisyklių:
- Nepraleisti reguliarios techninės priežiūros
- Naudoti kokybiškas dalis ir eksploatacines medžiagas
- Reaguoti į pirmuosius gedimų požymius
Ekologiškumo dilema ir elektriniai modeliai antrinėje rinkoje
Aplinkosaugos klausimai tampa vis aktualesni automobilio pasirinkimo procese. Įdomu tai, kad naudoti automobiliai tam tikra prasme yra ekologiškas sprendimas – juk perperkant jau pagamintą automobilį, išvengiama naujo gamybos proceso, kuris reikalauja daug išteklių ir energijos.
Ypač įdomus segmentas – elektriniai modeliai antrinėje rinkoje. Jų kaina naujų yra santykinai aukšta, tačiau po 2-3 metų jie neretai kainuoja 40-50% mažiau. Tiesa, perkant naudotą elektromobilį, būtina atkreipti dėmesį į baterijos būklę, kuri yra pagrindinis šių transporto priemonių vertės elementas.
Rinkos tendencijos: ką reikia žinoti pirkėjui
Lietuvos antrinės automobilių rinkos tendencijos:
- Kaina ir kokybė nebūtinai koreliuoja. Brangesnis automobilis ne visada reiškia geresnę būklę – svarbu įvertinti konkretų automobilį, o ne vien jo markę ar modelį.
- Populiariausi išlieka vokiški automobiliai, tačiau auga susidomėjimas korėjietiškais ir japoniškais modeliais dėl jų patikimumo.
- Dyzelinių automobilių paklausa po truputį mažėja, daugėja susidomėjimo hibridinėmis transporto priemonėmis.
- Didžiausia paklausa – 3-6 metų senumo automobiliams, kurie jau praėję didžiausią nuvertėjimo etapą, bet vis dar geros techninės būklės.
Apsisaugojimo strategijos: kaip neapsigauti
Renkantis naudoti automobiliai antrinėje rinkoje, verta laikytis kelių auksinių taisyklių:
- Visada patikrinkite automobilio istoriją – tai padės išvengti problemų su vogtais automobiliais ar “skenduoliais”
- Kreipkitės į nepriklausomą ekspertą techninei apžiūrai
- Testuokite automobilį skirtingomis sąlygomis – mieste, užmiestyje, įvairiais greičiais
- Sudarykite raštišką sutartį, kurioje būtų aptartos garantijos sąlygos
- Nepasitikėkite neįprastai žemomis kainomis – jos dažnai slepia nemalonias staigmenas
Statistika rodo, kad kruopščiai pasirinkti antrinės rinkos automobiliai tarnauja ne ką prasčiau nei nauji, o kai kuriais atvejais – netgi geriau, nes jau būna išspręstos “vaikiškos ligos”, su kuriomis neretai susiduria naujų automobilių savininkai.
Apibendrinant galima teigti, kad naudoti automobiliai Lietuvoje ne tik išlieka stabilus pasirinkimas, bet jų paklausa ir toliau auga. Ekonominiai veiksniai, finansavimo galimybių plėtra ir vartotojų sąmoningumo didėjimas lemia, kad tai – ne laikina tendencija, o ilgalaikis rinkos pokytis, kuris tikriausiai išliks aktualus artimiausioje ateityje.