Dažnas važiuojantis senuoju keliu, jungiančiu Marijampolę su Kaunu, atkreipia dėmesį į lėktuvus stovinčius aerodrome Vinčų pašonėje bei šiltuoju metų laiku ten vykstantį judėjimą.
Subyrėjus Tarybų Sąjungai kažkuriuo laikotarpiu atrodė, jog negavus pakankamai finansinės paramos iš nepriklausomybę atgavusios Lietuvos valstybės, dėl lėšų trūkumo neišgyvens tokios techninės sporto šakos kaip parašiutizmas ir aviacija. Išgyveno ir sekančiais metais švęs gyvavimo 45-metį. Be to, dar ir turi kuo didžiuotis.
Pasibaigė šių metų aviatorių aktyvios veiklos sezonas, tad apie jį ir kitus aviatoriams svarbius dalykus „Sūduvos gido“ interviu su Marijampolės aeroklubo viršininku Alvydu Danilaičiu.
-Pradėkime pokalbį nuo įvykių, kuriuos laikote svarbiausiais jūsų klubui.
-Aeroklubo veikla plati bei įvairi ir drįsiu teigti turinti išliekamąją vertę. Sportinė veikla, šiais metais, dėl pandemijos šiek tiek ribota, atšauktas Pasaulio parašiutinio sporto čempionatas, kitos svarbios varžybos, tad daugiau dėmesio skyrėme ūkiniams reikalams. Tikriausiai vienas iš mums svarbiausių 2020 metų įvykių buvo tai, kad pavyko atlikti pagrindinio aeroklubo orlaivio An-2 kapitalinį remontą, kuris nemenkai kainavo. Džiaugiamės, kad pavyko surasti remonto -aptarnavimo įmonę atliekančią tokius darbus. Šis lėktuvas naudojamas parašiutininkų šuoliams, apžvalginiams bei parodomiesiems skrydžiams įvairių renginių metu.
Dar vienas svarbus įvykis aeroklubui, valdančiam Sasnavos aerodromą, tai infrastruktūros plėtra. Vykdant projektą remiamą iš ES fondų ir bendradarbiaujant su Sūduvos vietos veiklos grupe, paklota asfalto danga ant žvyrkelio vedančio į aeroklubo administracinį pastatą.
-Kiek jūsų vadovaujamas aeroklubas šiandien turi aktyvių narių bei koks jų amžius. Ar daug klube moterų?
-Aeroklube šiandien turime 64 narius, tai parašiutininkai, pilotai, techninio aptarnavimo specialistai, instruktoriai, sporto teisėjai, garbės nariai. Iš jų apie 55 tiesiogiai dalyvauja aeroklubo veikloje.Turime ir dešimt dailiosios lyties atstovių. Klubo narių amžiaus amplitudė nuo 14 iki 75 metų.
Taip pat prie mūsų aeroklubo įsikūrę jaunųjų sklandytojų ir aviamodeliuotojų būreliai jungia per 15 moksleivių, kurių amžius 9-14 metų. Beje, aeroklubas gyvuoja jau 44 metai, tad turime tam tikras nusistovėjusias tradicijas, jame darbuojasi patyrę aviacijos specialistai.
-Pakabėkim apie darbą su jaunuomene, sportinį-patriotinį ugdymą.
-Aeroklube veikia parašiutininkų mokykla, kurioje „erdvės nardytojo“ amato galima pradėti mokytis nuo 14 metų. Mokykloje, mokymų metu pirmiausia įsisavinama savarankiško parašiutininko praktika, o vėliau jau siekiama sportinių rezultatų. Pabrėžtina tai, jog tam reikia nemažai laiko. Per sezoną praeinamas tik savarankiško parašiutininko kursas, o sportiniai rezultatai pasiekiami vėliau, įtemptai treniruojantis ne vienerius metus. Šiandien turime nemažą būrį jaunų, gabių parašiutininkų, tai aeroklubo komandos bei nacionalinės rinktinės pamaina. Mūsų aeroklube, beje, vieninteliame Lietuvoje, parašiutininkų mokymui naudojamos dvi programos – klasikinė ir pagreitinto mokymo programa, tai įgalina lanksčiau dirbti su būsimais parašiutininkais.
Taip pat aeroklube veikia jaunųjų sklandytojų mokykla, kurioje 9-14 metų amžiaus vaikai susipažįsta su lėktuvo aerodinamika, jo valdymu bei savarankiškai išmoksta pilotuoti sklandytuvą. Lygiagrečiai ši amžiaus grupė užsiima aviamodeliavimu, konstruoja skraidymo aparatų modelius bei juos išbando, dalyvauja įvairaus rango varžybose.
–Keletą sakinių norėtųsi išgirsti apie draugus, partnerius, apie tai kaip jūs garsinat savo kraštą.
–Marijampolės aeroklubas bendradarbiauja su visais Lietuvos aeroklubais, taip pat glaudžiai bendrauja su kaimynais – garsiu Lenkijos Kentščino aeroklubu, palaikome ryšius su Latvijos, Baltarusijos, Rusijos aviatoriais.
Šiais metais dėl koronavirusinės pandemijos bendravimas buvo ribotas, tačiau lėktuvais ir automobiliais Sasnavos aerodromą aplankė tūkstančiai žmonių. Aeroklubo žmonės stengiasi dirbti taip,kad visi besilankantys iš mūsų išvyktų su gera nuotaika, išsivežtų tik geriausius įspūdžius.
-Papasakokite apie jūsų rėmėjus, kitus pajamų šaltinius, komercinę veiklą, juk tai kuo jūs užsiimate kainuoja nepigiai…
-Aerodromo infrastruktūra, techninė materialinė bazė, aviacinė įranga ir technika, skrydžiai, sportinė veikla, žmogiškieji ištekliai ir galų gale viso turto apsauga reikalauja nemažų lėšų. Todėl dalis aeroklubo veiklos orientuota į papildomų pajamų uždirbimą, tai pramoginiai šuoliai parašiutu, skrydžiai lėktuvais. Gautos iš jų pajamos iš dalies padengia aeroklubo veiklos sąnaudas. Esame dėkingi Marijampolės savivaldybei, kurios administracija supranta Sasnavos aerodromo, Marijampolės aeroklubo svarbą mūsų regionui. Ji paremdama aerodromo veiklą, parašiutų sportą bei darbą su jaunuomene, padeda mums žengti į priekį, siekti gerų rezultatų. Taip pat mus remia UAB „Stevila“, UAB „Algos saugos tarnyba“ ir fiziniai asmenys.
-O kaip Marijampolės aeroklubas atrodo kitų šalies aeroklubų kontekste?
-Plečiantis bendrajai aviacijai, visi šalies aerodromai yra svarbūs ir reikalingi. Juose įsikūrę aeroklubai, mokymo organizacijos. Kiekvienas aerodromas yra savitas, bet kartu ir turintis bendrus tikslus.
Marijampolės aeroklubas, įsikūręs Sasnavos aerodrome, kartu su Pociūnų, Paluknio ir dar keliais aerodromais yra vienas iš lyderių Lietuvoje.Esame puikioje geografinėje padėtyje, turime du kilimo-tūpimo takus, Sasnavos aerodromas turi gerą infrastruktūrą, kurioje aviatoriai gali atlikti lėktuvų smulkų techninį aptarnavimą, pavalgyti,gauti nakvynę ir transportą.
Taip pat esame prisidėję prie šalies aviacijos problemų sprendimo, kai Lietuvos aerodromuose ėmė trūkti specialistų, Marijampolės aeroklubo administracija, pasitelkusi Kauno aeroklubo specialistus, organizavo orlaivio An-2 techninio aptarnavimo specialistų rengimą ir skrydžių koordinatorių mokymus.
Marijampolės aeroklubas yra pasiekęs du nacionalinius rekordus. Lietuvos nepriklausomybės 100-mečio atkūrimo proga, atliko šuolį vienu metu net 101 parašiutininkas. Taip pat šia proga ore išskleista 300 kvadratinių metrų ploto trispalvė.Brandiname ir dar vieną mintį – atlikti grupinį skrydį sklandytuvais LAK-16 ribotoje erdvėje.
Marijampolės aeroklubas vysto profesionalų parašiutų sportą. Sasnavos aerodrome treniruojasi nacionalinė parašiutų sporto tikslaus nusileidimo rinktinė, kurios sudėtyje šiuo metu visi marijampoliečiai. Rinktinė dalyvauja Pasaulio, Europos čempionatuose, kol kas neužimdama prizinių vietų, tačiau ambicijos didelės, tad treniruočių, naudojamos įrangos dėka jų siekiama.
Turime ir parodomųjų šuolių komandą, kuri įvairių renginių metu džiugina žiūrovus nusileisdama į mažas aikštes, stadionus, gatves, parkus ir panašiai.
Nors šiais metais renginių skaičius buvo ribojamas, bet mūsiškiai parašiutininkai vis tik pasirodė Marijampolės ir Kauno miestuose.
Aktyvūs yra aeroklubo aviamodeliuotojai, kurie iš nacionalinių bei tarptautinių varžybų dažnai grįžta iškovoję medalius.
-O kuo užsiima aviatoriai sezonui pasibaigus?
-Deja, mūsų krašte sporto aviacijos sezonas tęsiasi tik apie šešis mėnesius, kol šilta. Visą kitą metų laiką, po suplanuoto trumpo poilsio, užsiimama aviacinės technikos remontu ir ruošimu sekančiam sezonui, atliekami infrastruktūros priežiūros darbai. Sportininkai, aviacijos specialistai lanko seminarus, dalyvauja mokymuose. Jaunieji sklandytojai užsiima aviamodeliavimu, konstruoja naujus skraidančių aparatų modelius.
-Kažkaip viskas pas jus vyksta labai sklandžiai, nejau neturima spręstinų problemų?
–Aeroklubas, kaip ir dauguma šalies aviacinių aeroklubų pagal panaudą valdo valstybinį turtą, kurį Lietuvos valdžia „permetinėja“, lyg karštą bulvę, iš vienos institucijos į kitą, tarsi nežinodama ką su juo daryti. Jau keli metai vyksta diskusijos, priimami vienoki ar kitokie sprendimai, tačiau visiems priimtino sprendimo taip ir nepasiekiama. Nuo Lietuvos nepriklausomybės atkūrimo laikų aeroklubas perėmęs šį turtą iš savo lėšų renovuoja, prižiūri bei saugo, stengiasi, kad visa tai tarnautų žmonėms ir aviacijos vystymui Marijampolės regione. Taip pat galiu pasidžiaugti, jog šiuo klausimu turim visišką palaikymą iš Marijampolės savivaldybės administracijos pusės.
Ateityje norėtume dar labiau išplėtoti aerodromo infrastruktūrą. Šiuo metu aktualiausia mums problema, tai angaro lėktuvui An-2 statyba. Orlaivis lig šiol ištisus metus parkuojamas po atviru dangum, tad jo priežiūrai reikia ženkliai daugiau lėšų. Pagal orlaivio matmenis statinys turėtų būti bent 400 kv. metrų. Marijampolės aeroklubo biudžetui, tokio statinio statyba neįkandama finansiškai, deja. Tačiau nesėdime rankų sudėję, bandome ieškoti visų įmanomų kelių. Dalyvavome sporto bazių vystymo projektų konkursuose, bet nieko nepešėme, tad klausimas kol kas lieka atviras.
Džiaugiuosi, jog aeroklube turime puikų ir profesionalų kolektyvą ir tai, be abejonės, yra didžiausias turtas bei stimulas visiems ateities darbams, sportiniams rezultatams, taip pat aviacijos plėtrai mūsų regione.
-Dėkoju jums už pokalbį ir sėkmės darbuose.
Kalbino Vytautas Karsokas
Nuotraukų autoriai: Vidas Lietuvininkas, Juozas Kriščiūnas, Deividas Raguckas, Šarūnas Šulčius, Lukas Kučinskas