Absoliuti dauguma šalies gyventojų teigia kelyje susiduriantys su pavojingu kitų vairuotojų elgesiu. Deja, gatvėje matydami agresyviai, pavojingai manevruojančius ar apsvaigusius vairuotojus lietuviai dažniausiai vis dar vadovaujasi posakiu „duok kvailiui kelią“.
„Mylios be promilių su „Švyturys nealkoholinis“ projektui atlikta gyventojų apklausa parodė, kad 11 proc. vairuojančių su kitų vairuotojų pavojingu elgesiu kelyje susiduria labai dažnai, 27 proc. – dažnai, beveik pusė apklaustųjų (47 proc.) teigia su tokiais vairuotojais susiduriantys kartais ir tik 15 proc. susiduria retai arba nesusiduria niekada.
Akivaizdu, kad agresyvaus, neatsakingo vairavimo problema šalies keliuose vis dar egzistuoja, tačiau saugaus vairavimo ekspertus stebina kitas atliekant apklausą išryškėjęs aspektas – lietuviai nėra linkę apie vairuojančius pavojingai informuoti pareigūnus, mieliau renkasi trauktis iš kelio ir juos tiesiog ignoruoti.
Apklausos duomenimis, trečdalis (32 proc.) apklaustųjų teigė tokius vairuotojus besistengiantys ignoruoti. Net 62 proc. vairuojančių respondentų atliekant apklausą teigė, kad reaguodami į agresyvius vairuotojus kelyje pasitraukia iš kelio, kad išvengtų pavojaus.
Pastebėję kitą vairuotoją, kuris atrodo pavojingai, pavyzdžiui, yra apsvaigęs, gyventojai dažniausiai stengiasi nuo jo laikytis atokiau (27 proc.), o policijai praneša vos 26 proc. vairuojančių apklaustųjų.
Buvęs lenktynininkas ir vienas žinomiausių vairavimo instruktorių Lietuvoje Artūras Pakėnas sako, kad statistika atspindi ir viešumoje matomą vaizdą. Jo teigimu, neretai žmonės vis dar randa būdų pateisinti nekultūringus, agresyvius vairuotojus. Tai esą puikiai matosi skaitant komentarus socialinių tinklų grupėse, kuriose žmonės dalijasi automobilių vaizdo registratorių užfiksuotais eismo pažeidimais.
Jo nuomone, supratimo, kad pranešimas apie pavojingą elgesį yra atsakomybė, o ne skundimasis, visuomenėje vis dar trūksta.
„Čia iškyla klausimas – ar pranešdamas policijai tu esi skundikas, ar tiesiog atsakingas pilietis? Pažvelkime į labiausiai išsivysčiusias šalis, tokias kaip Vokietija, Austrija ar Šveicarija. Ar galite įsivaizduoti, kad ten kas nors vairuotų agresyviai ar specialiai nesilaikytų taisyklių? Po kelių minučių toks vairuotojas būtų sulaikytas policijos pareigūnų ir stovėtų priešais automobilį su ant variklio dangčio padėtomis rankomis, nes apie jį būtų pranešta. Ten visuomenė yra pilietiškai atsakinga ir reaguoja į pavojingą elgesį“, – dėsto A. Pakėnas.
Už tvarką valstybėje atsakingas kiekvienas
„Švyturys-Utenos alus“ generalinis direktorius Rolandas Viršilas pabrėžia, kad atsakingumas bendrovėje laikomas esmine kiekvieno darbuotojo savybe – tiek darbo aplinkoje, tiek už jos ribų. Pasak jo, darbuotojams nuolat primenama, jog kultūringas ir saugus elgesys kelyje atspindi bendrovės vertybes.
„Skatiname darbuotojus sąmoningai elgtis keliuose, nes tikime, kad kiekvienas žmogus gali prisidėti prie saugesnės eismo kultūros. Sėdus prie vairo svarbiausia – pagarba kitiems eismo dalyviams. Agresija, neleistinas greitis, eismo taisyklių nesilaikymas tik didina eismo įvykių riziką, stabdo eismą, kelia pavojų tiek vairuotojų, tiek keleivių, tiek ir pėsčiųjų saugumui. Kuo daugiau žmonių supras, kad taisyklių laikymasis yra ne silpnumo, o brandos ženklas, tuo saugesnė taps mūsų aplinka“, – sako R. Viršilas.
A. Pakėnas sako manantis, kad žmonės turėtų jausti didesnę atsakomybę už saugumą keliuose.
„Žmonės dažnai nejaučia, kad šalis yra „jų“, todėl nesikiša į situacijas, kurios grėsmę kelia visiems piliečiams. Tačiau jeigu panašus atvejis nutiktų jūsų namuose – ar leistumėte kam nors elgtis nepagarbiai, nesaugiai, rizikuojant gyvybėmis? Tikrai ne“, – svarsto vairavimo instruktorius.
Pašnekovas pabrėžia, kad svarbu suvokti – šalis priklauso mums visiems. Kiekvienas vairuotojas turi prisiimti atsakomybę ir pranešti apie pavojingus pažeidimus, nes tai tiesiogiai susiję su visų mūsų saugumu.
„Jeigu žmonės aktyviau praneštų policijai apie pavojingą vairavimą, o kiekvienas žinotų, kad neatsakingas elgesys kelyje neliks nepastebėtas, tai galėtų tapti veiksminga atgrasymo priemone“, – sako A. Pakėnas.
„Spinter Research“ šalies gyventojų tyrimas apie saugų vairavimą buvo atliktas šių metų vasario mėn. Tyrimo metu buvo apklausta 1015 respondentų nuo 18 iki 75 metų amžiaus.