• Artimiausi renginiai
  • Savaitgalis
  • Receptai
  • Sūduvos istorija
  • Pranešk
  • Įmonių katalogas
9 °c
Marijampolė
10 ° Št
12 ° Sk
10 ° Pr
Ketvirtadienis, 14 rugpjūčio
Sūduvos Gidas
  • Naujienos
    • Marijampolė
    • Šakiai
    • Vilkaviškis
    • Kazlų Rūda
    • Kalvarija
  • Renginiai Sūduvoje
    • Kas vyksta Marijampolėje?
    • Kas vyksta Kalvarijoje?
    • Kas vyksta Šakiuose?
    • Kas vyksta Kazlų Rūdoje?
    • Kas vyksta Vilkaviškyje?
    • Renginių archyvas
  • Mokslai
  • Sportas
  • Kriminalai
  • Kultūra
  • Politika
  • Sveikata
  • ŽŪM
Rezultatų nėra
Žiūrėti visus rezultatus
  • Naujienos
    • Marijampolė
    • Šakiai
    • Vilkaviškis
    • Kazlų Rūda
    • Kalvarija
  • Renginiai Sūduvoje
    • Kas vyksta Marijampolėje?
    • Kas vyksta Kalvarijoje?
    • Kas vyksta Šakiuose?
    • Kas vyksta Kazlų Rūdoje?
    • Kas vyksta Vilkaviškyje?
    • Renginių archyvas
  • Mokslai
  • Sportas
  • Kriminalai
  • Kultūra
  • Politika
  • Sveikata
  • ŽŪM
Rezultatų nėra
Žiūrėti visus rezultatus
Rezultatų nėra
Žiūrėti visus rezultatus

Asmens duomenys mainais į paslaugą – kur ribos?

2025-04-27
Įdomu
Laikas: 5 min skaitymo
A A
Duomenys

Duomenys / asociatyvi iliustratyvi Freepik nuotr.

Daugybė nemokamų paslaugų ir programėlių grindžia savo veiklą duomenų rinkimu ir jų panaudojimu komerciniais tikslais, pavyzdžiui, personalizuotos reklamos kūrimui. Tačiau klausimas, ar teisėta ir etiška už paslaugas „mokėti“ ne pinigais, o savo asmens duomenimis, išlieka atviras.

Ypač jis aktualus vis labiau populiarėjant „Mokėk arba sutik“ (angl. „Pay or Consent“) modeliui, kuris kelia abejonių dėl atitikties Bendrojo duomenų apsaugos reglamento (BDAR) reikalavimams, teigia advokatų kontoros „TGS Baltic“ asocijuotoji partnerė Raminta Stravinskaitė.

Kai moki duomenimis ir kantrybe

Skaitmeninėje visuomenėje asmens duomenys tapo vertinga valiuta. „Mokėk arba sutik“ modelis leidžia vartotojams pasirinkti vieną iš dviejų variantų: leisti įmonei rinkti ir naudoti jų asmens duomenis personalizuotai reklamai ar kitiems komerciniams tikslams arba atsisakyti duomenų rinkimo ir mokėti už paslaugas pinigais. Šis modelis dažniausiai naudojamas internetinėje reklamoje, socialiniuose tinkluose ir įvairiose nemokamose programėlėse. Teoriškai vartotojai gali pasirinkti, ar mokėti pinigus, ar „mokėti“ savo asmens duomenimis.

Pavyzdžiui, žiniasklaidos platformos dažnai leidžia skaityti ribotą kiekį straipsnių nemokamai, tačiau mainais renka informaciją apie vartotojo veiklą. Norint išvengti sekimo, siūloma prenumerata už tam tikrą mokestį. Panašiai ir garso bei vaizdo srauto perdavimo paslaugos dažnai siūlo nemokamus planus su reklama, kuri paprastai personalizuojama pagal vartotojo naršymo istoriją. Mokami planai leidžia naudotis paslauga be reklamos, tačiau ne visada aišku, ar tai reiškia visišką duomenų rinkimo nutraukimą.

Pavyzdžiui, „YouTube“ turi dvi paslaugų versijas: nemokamą ir „YouTube Premium“. Nemokamoje versijoje gali žiūrėti vaizdo įrašus, bet visada esi pasiruošęs būti pertrauktas reklamų, kurios tokios dažnos, kad kartais atrodo, jog žiūri reklamą, o ne patį turinį. Reklamos, žinoma, yra pritaikytos pagal ankstesnes paieškas internete. Kitaip tariant, jei naudojiesi nemokama versija –iš esmės moki savo duomenimis ir kantrybe.

„YouTube Premium“ – tai tarsi bilietas į VIP zoną, kur reklamos neveikia ir gali mėgautis švaria, netrikdoma vaizdo įrašų peržiūra. Taip pat šiuo atveju gali atsisiųsti vaizdo įrašus ir žiūrėti juos be interneto. Iš pirmo žvilgsnio skamba kaip tobula sistema – sumoki pinigus ir niekas daugiau tavęs neseka, tiesa? Bet yra ne visai taip. Net jei nusiperki reklamos „išvarymo“ bilietą, „YouTube“, tikėtina, vis vien renka duomenis apie tai, ką žiūri, kiek laiko žiūri ir ką mėgsti. Kodėl? Nes jie vis dar nori tobulinti savo algoritmus ir siūlyti tau tai, ką tu nori žiūrėti, arba tai, ką tu manai, kad nori žiūrėti.

Socialiniai tinklai taip pat taiko šį modelį, siūlydami nemokamą naudojimąsi platforma mainais už vartotojo veiklos stebėjimą ir personalizuotos reklamos rodymą.

Ar modelis „Mokėk arba sutik“ yra teisėtas?

Modelį „Mokėk arba sutik“ „Meta“ pristatė 2023 m. lapkritį: asmenys, norėdami naudotis „Facebook“, turėjo arba mokėti, arba sutikti, kad juos sektų ir rodytų tikslinę reklamą. Daugelis skeptiškai vertino naują „Meta“ strategiją. Konkrečiau kalbant, ar sutikimas gali būti laikomas „laisvai duotu“, jei naudotojai turi arba mokėti, kad išvengtų sekimo, arba sutikti, kad būtų sekami ir jiems būtų rodoma reklama? Nyderlandų, Norvegijos ir Hamburgo duomenų apsaugos institucijos buvo tarp tų, kurie kritikavo šį „Meta“ modelį ir siekė, kad Europos duomenų apsaugos valdyba (ang. European Data Protection Board, EDPB) pateiktų savo išaiškinimą šiuo klausimu.

2024 m. balandį EDPB pateikė nuomonę, kaip „Mokėk arba sutik“ modelis gali būti taikomas laikantis BDAR reikalavimų. Nors ši nuomonė taikoma tik didelėms interneto platformoms, jų laikymasis gali būti naudingas visiems verslams, kurie naudoja arba ketina naudoti „Mokėk arba sutik“ modelį.

Laikymasis EDPB gairių gali būti naudingas verslui keliais svarbiais aspektais. Pirma, jos padeda užtikrinti atitiktį BDAR reikalavimams. Nors šios gairės kol kas nėra privalomos mažesnėms platformoms, tai gali būti tik laikinas palengvinimas. Tikėtina, kad netolimoje ateityje EDPB paskelbs papildomas rekomendacijas, skirtas mažesniems verslams. Išankstinis pasirengimas atitikti šiuos reikalavimus gali apsaugoti įmones nuo galimų sankcijų ir reguliavimo priemonių ateityje.

Antra, gairės suteikia konkretumo ir aiškumo dėl to, kaip teisėtai taikyti „Mokėk arba sutik“ modelį. Jos padeda suprasti, kokios sąlygos turi būti įgyvendintos, kad sutikimas būtų laikomas teisėtu pagal BDAR. Taigi, nors EDPB nuomonė šiuo metu taikoma tik didelėms platformoms, mažesni verslai, norintys užtikrinti ilgalaikę sėkmę ir išvengti reguliacinių problemų, taip pat turėtų į jas atsižvelgti.

Ką sako BDAR?

Teoriškai „Mokėk arba sutik“ modelis gali atitikti BDAR reikalavimus, tačiau tik tada, jei vartotojo sutikimas renkant jo duomenis yra duodamas savanoriškai. Tai reiškia, kad vartotojas turi turėti realią alternatyvą atsisakyti sekimo ar personalizuotos reklamos – pavyzdžiui, pasirinkti mokamą versiją – be didelio spaudimo. Svarbu, kad mokestis už tokią alternatyvą nebūtų toks didelis, jog realiai atimtų vartotojo galimybę pasirinkti.

Jei vartotojas, nesutikęs su duomenų rinkimu, netektų galimybės naudotis paslauga, kuri yra būtina ar itin reikšminga, toks sutikimas gali būti nelaikomas duotu laisva valia. Tokiu atveju paslaugos teikėjas turėtų užtikrinti realią alternatyvą – ji neturi būti nepagrįstai brangi ar akivaizdžiai prastesnės kokybės nei standartinė paslaugos versija. Pavyzdžiui, jei nemokama paslaugos versija galima tik davus sutikimą dėl duomenų rinkimo, o mokama alternatyva kainuoja tiek, kad daugeliui vartotojų tampa neprieinama, toks modelis gali būti vertinamas kaip nesąžiningas.

Svarbu atsižvelgti ir į galios disbalansą tarp verslo ir vartotojo. Didelės interneto platformos dažnai turi dominuojančią poziciją rinkoje, todėl vartotojai neturi tikros galimybės pasirinkti alternatyvų be sekimo. Ši problema dar labiau išryškėja, jei platforma teikia svarbias paslaugas, tokias kaip komunikacija ar prieiga prie informacijos. Mažoms platformoms ši problema gali būti aktuali kitu aspektu. Nors jos neturi dominuojančios rinkos pozicijos kaip didžiosios interneto platformos, jos vis tiek gali susidurti su vartotojų pasirinkimo laisvės ribojimu, ypač jei jų paslaugos yra nišinės arba unikalios. Jei platforma yra vienintelė tam tikros specifinės paslaugos teikėja, vartotojai neturi alternatyvos, kur galėtų gauti tą pačią patirtį be duomenų rinkimo.

Kitas svarbus aspektas – sąlygiškumas. Sutikimas dėl duomenų rinkimo neturėtų būti privalomas, jei toks rinkimas nėra būtinas sutarčiai vykdyti. Tai reiškia, kad vartotojui turi būti pasiūlyta tikrai lygiavertė alternatyva, kuriai nereikia duomenų rinkimo papildomais tikslais.

Verslas gali teigti, jog suteikia realų pasirinkimą tik tuo atveju, jei vartotojas gali rinktis tarp dviejų variantų:

  1. paslaugos, kurią teikiant renkami papildomi duomenys, ir
  2. tos pačios kokybės paslaugos, kuriai sutikimas dėl papildomo duomenų naudojimo nereikalingas.

Jei egzistuoja galimybė naudotis paslauga nedavus sutikimo dėl papildomo duomenų naudojimo, tokia paslauga nelaikoma teikiama sąlygiškai.

Sutikimas taip pat turi būti aiškus, konkretus ir lengvai atšaukiamas. Vartotojai turi būti aiškiai informuoti apie tai, kokie jų duomenys bus renkami, kaip jie bus naudojami ir kokios yra alternatyvos.

Be to, vartotojai turi turėti galimybę bet kada atšaukti savo sutikimą be jokių neigiamų pasekmių. Vartotojai gali patirti žalos, jei jiems tampa nebeįmanoma naudotis paslauga, kuri yra jų kasdienio gyvenimo dalis ir atlieka svarbią funkciją. Taip gali būti, pavyzdžiui, kai tam tikra platforma įprastai ir nuosekliai naudojama informacijai, kuri galbūt nėra lengvai prieinama iš kitų šaltinių, platinti arba kai tam tikra platforma naudotis būtina norint gauti tam tikras asmens kasdieniam gyvenimui svarbias paslaugas.

Žinutė verslui

Verslui „Mokėk arba sutik“ modelis kelia ir rizikų, ir galimybių. Tinkamai įgyvendintas šis modelis gali tapti veiksmingu būdu generuoti pajamas, užtikrinant duomenų apsaugos reikalavimų laikymąsi. Jis leidžia diversifikuoti pajamas, pasiūlant vartotojams nemokamą paslaugą su reklama, arba mokamą, privatumą užtikrinančią alternatyvą. Be to, personalizavimas gali pagerinti vartotojų patirtį ir padidinti jų lojalumą. Tačiau jei modelis taikomas netinkamai, rizikuojama pažeisti BDAR reikalavimus, patirti reguliavimo sankcijas ar prarasti vartotojų pasitikėjimą.

Verslai turi užtikrinti, kad paslaugos be „sekimo“ būtų prieinamos už adekvačią kainą, kuri nesumažintų vartotojų pasirinkimo laisvės. Vartotojai turi būti aiškiai informuoti apie duomenų rinkimą, jo tikslus ir siūlomas alternatyvas, o sutikimo procesas turi būti aiškus ir lengvai suprantamas. Taip pat būtina užtikrinti, kad bet koks sutikimas būtų lengvai atšaukiamas be jokių neigiamų pasekmių.

Apibendrinant galima teigti, kad „Mokėk arba sutik“ modelis gali būti teisėtas, jei laikomasi visų BDAR reikalavimų. Siekdami sumažinti rizikas, verslai turėtų atlikti rizikos ir poveikio duomenų apsaugai vertinimus (PDAV). Tinkamai įgyvendintas modelis gali suteikti konkurencinį pranašumą, didesnį vartotojų pasitenkinimą ir papildomus pajamų šaltinius. Tačiau, jei ignoruojami BDAR principai, tai gali baigtis didelėmis baudomis, teisminiais ginčais ar reputacijos praradimu.

Žymos: „Mokėk arba sutik“ modelisBDARBendrasis asmens duomenų apsaugos reglamentasEDPBEuropean Data Protection BoardEuropos duomenų apsaugos valdybaFacebookHamburgasMetaNorvegijaNyderlandaiPay or ConsentPDAVRaminta StravinskaitėYouTubeYouTube Premium
DalintisSiųsti

Naujienos iš interneto:

traffix.lt

Rekomenduojami Video:

TAIP PAT SKAITYKITE:

Žinios

Gyvenimas per sieną: kontrabandos kasdienybė Paprūsėje
Kybartuose konflikto metu sužalotas vyras atsidūrė ligoninėje
Kalvarijoje surengta jaunimo dienos šventė „Vibe’ink“
Dėl padirbto dokumento pasieniečiai sulaikė Turkmėnistano pilietį

Kultūra

Kalvarijoje surengta jaunimo dienos šventė „Vibe’ink“
„Marijampolė Music Park“ – dvyliktą kartą kviečia į muzikos kelionę
Ant populiarumo bangos – Ewgeny Boogie koncertuos Marijampolės „PJazz” bare dvi dienas iš eilės
Marijampolės „Spindulio“ kino teatras kviečia į nemokamą kino vakarą po atviru dangumi su filmu „Mamutų medžioklė“

Sportas

Jungėnai alsavo naktiniu krepšiniu
„Sūduva“ žengė į FPRO LFF taurės turnyro pusfinalį
Atvirų durų diena ir Rugsėjo 1-osios šventė
„Sūduva“ patyrė pralaimėjimą Vilniuje

Politika

Suvalkų miesto šventėje – ir delegacija iš Marijampolės
Marijampolės savivaldybės delegacija lankėsi garbės partnerių susitikime Šeptyckio savivaldybėje
Kviečiama dalyvauti apklausoje dėl Vilkaviškio miesto mokyklų tinklo pertvarkos
Klaipėdos uosto direkcijos vizitas Šakių rajone – pristatyta Gelgaudiškio uosto vizija

Įdomu

Gyvenimas per sieną: kontrabandos kasdienybė Paprūsėje
Ar mokate iš tikrųjų ilsėtis? Gydytoja atskleidė, kodėl šiandienis poilsis dažnai būna tik iliuzija
3 dantų balinimo namuose mitai: ne tik pažeidžia emalį, bet ir didina apsinuodijimo riziką
Tarptautinė savanorystė – daugiau nei kelionė: tai gyvenimą keičianti patirtis

Verslas

Įmonių pirkimas: saugus ir greitas būdas pradėti verslą
Žemo centro elektros varikliai: savybės, tipai ir pritaikymas
Komandos formavimo renginiai: svarba ir nauda įmonėms
Apskaitos lokalizavimas – kaip tarptautinė grupė prisitaiko prie vietinių reikalavimų?

Mokslas ir studijos

Mykolo Romerio universitetas kuria ateitį: akademinių erdvių metamorfozė
Pasveikinti sėkmingiausi mokiniai ir jų mokytojai
Vilkaviškio „Aušros“ gimnazija išleido 16-ąją abiturientų laidą
Kalvarijoje surengtas geriausių abiturientų ir jų mokytojų pagerbimas

Turizmas

Įrengta laisvalaikio zona prie Naujaprūdžio (Zyliškės) tvenkinio
Z karta keliauja kitaip: kaip ji keičia turizmo pasaulį?
Oro uostai dalijasi esminiais patarimais: padės pasiruošti kelionei ir išvengti streso
Prie Ivoniškio ežero Gudeliuose bus įkurta poilsio zona
Reklama
Marimedis Marimedis Marimedis
Pamatyti.lt Pamatyti.lt Pamatyti.lt
Sūduvos Gidas

Teisės saugomos © 2024

Naršyti

  • Pranešk naujieną
  • Naudojimosi taisyklės
  • Kontaktai
  • Reklama
  • Naujienlaiškis
  • Privatumo politika
  • Kalvarija
  • Kazlų Rūda
  • Marijampolė
  • Šakiai
  • Vilkaviškis

Sekite mus

  • Sūduvos gidas
  • Žinios
    • Kalvarija
    • Kazlų Rūda
    • Marijampolė
    • Vilkaviškis
    • Šakiai
  • Kas vyksta Sūduvoje?
    • Kas vyksta Marijampolėje?
    • Kas vyksta Kalvarijoje?
    • Kas vyksta Šakiuose?
    • Kas vyksta Kazlų Rūdoje?
    • Kas vyksta Vilkaviškyje?
  • Savaitgalis
  • Kriminalai
  • Karas Ukrainoje
  • Receptai
  • Istorijos verpetai
  • Politika
  • Laisvalaikis
  • Kultūra
  • Įdomu
  • Grožis
  • Mokslas ir studijos
  • Video
  • Reklama
  • Kontaktai
  • ŽŪM naujienos
Rezultatų nėra
Žiūrėti visus rezultatus
  • Sūduvos gidas
  • Žinios
    • Kalvarija
    • Kazlų Rūda
    • Marijampolė
    • Vilkaviškis
    • Šakiai
  • Kas vyksta Sūduvoje?
    • Kas vyksta Marijampolėje?
    • Kas vyksta Kalvarijoje?
    • Kas vyksta Šakiuose?
    • Kas vyksta Kazlų Rūdoje?
    • Kas vyksta Vilkaviškyje?
  • Savaitgalis
  • Kriminalai
  • Karas Ukrainoje
  • Receptai
  • Istorijos verpetai
  • Politika
  • Laisvalaikis
  • Kultūra
  • Įdomu
  • Grožis
  • Mokslas ir studijos
  • Video
  • Reklama
  • Kontaktai
  • ŽŪM naujienos
Rezultatų nėra
Žiūrėti visus rezultatus