Išmanieji įrenginiai taip pakeitė gyvenimą, kad žmogui tereikia vienintelio dalyko – telefono. Juo galima parduotuvėje sumokėti už prekes, užsisakyti maisto į namus, telefone yra galimybė peržiūrėti stebėjimo kamerų vaizdą ir sužinoti, ar namuose saugu, pirštu perbraukus jo ekraną, galima atidaryti vartus, uždegti šviesas ar netgi užtraukti užuolaidas. Rodos, fantazijai, kaip integruoti išmaniuosius prietaisus, ribų nėra. Žmonės tiesiog įprato viską valdyti telefonu, tad, neatsilikdami nuo tendencijų, į šią sferą suka net ir automobilių gamintojai. Tačiau kaip jie integruoja išmaniuosius telefonus į mašinų valdymą?
Automobilis irgi bus telefone
Telefonu nepasivažinėsi. Bet jis leidžia valdyti tam tikras funkcijas, tad transporto gamintojai vienas po kito kepa, tobulina mobiliąsias aplikacijas bei jų galimybes. Vienos įmonės, visai neseniai sukūrusios aplikacijas, telefone siūlo stebėti automobilio būklę, degalų likutį, kitos, technologijomis ir inovacijomis garsėjančios bendrovės, pavyzdžiui, „Tesla“, siūlo telefoną paversti tiesiog automobilio raktu.
„Ar tos mobiliosios aplikacijos labai reikalingos? Klausimas. O ar automobiliai labai reikalingi? Kitados žmonės puikiai išsivertė ir su arkliais, galim ir toliau jais jodinėti. Technologijos tobulėja visapusiškai, todėl tobulėja ir transporto priemonių sąsaja su išmaniaisiais įrenginiais. Dabar galime į tai nekreipti dėmesio, bet po kurio laiko sunkiai įsivaizduosime gyvenimą be jų“, – retoriškai programėlių būtinumą apibūdina portalo „Autoplius.lt“ komunikacijos specialistas Gintenis Dauparas.
Jis priduria, kad nors šiuo metu daugelis vis dar yra įpratę automobiliais naudotis be jokių programėlių, jos gali suteikti vairuotojui daugiau komforto. Ir nereikia žvalgytis vien tik į prabangius „premium“ prekių ženklus. Štai vieną plačiausių funkcijų gamų pristato dėl racionalių „Simply clever“ sprendimų gerai žinomas gamintojas „Škoda Auto“.
Ką gali automobilių programėlės?
Čekų sukurta „MyŠkoda“ programėlė su „Škoda Connect“ paslaugomis leidžia per nuotolį telefono ekrane matyti elektromobilio arba hibrido baterijos įkrovos lygį, tikslią mašinos stovėjimo vietą, regėti pranešimus apie žemą alyvos ar langų apiplovimo skysčio lygį, galimą nuvažiuoti atstumą su turimu degalų kiekiu, peržiūrėti kelionės statistiką ar planuoti maršrutą.
Vis dėlto Šiaurės kraštų gyventojams aktualiausia turėtų būti galimybė nuotoliniu būdu pašildyti automobilio saloną, kad šaltą rytą kelionė į darbą iš karto būtų komfortiška. Arba vasarą, prieš sėdant į ilgai po saule stovėjusį automobilį, jį atvėsinti kondicionieriumi.
„Esame pratę gyventi be daugumos tų funkcijų, bet automobilio pašildymas, kad šaltą rytą įsėstum į pašilusį saloną, – puikus dalykas. Naudojau šią funkciją ne kartą ir džiaugiausi. Ji labai naudinga mūsų klimato sąlygomis“, – komentuoja automobilių apžvalgininkas Justas Lengvinas.
Savo ruožtu G. Dauparas konkrečiais pavyzdžiais vardija, kad net ir informacinės funkcijos gali praversti kasdieniame gyvenime. Pasak pašnekovo, ypač jos gali būti nepamainomos dalijantis automobiliu.
„Jei, tarkime, automobilis – kieme, o aš gyvenu 12-ame aukšte ir žmona nori važiuoti kur nors toliau. Man daug patogiau telefone pažiūrėti, kiek yra degalų, reikia žmonai duoti degalų kortelę ar ne, nei leistis į apačią“, – praktinę situaciją pateikia jis.
Automobilių ekspertas, Lietuvos Metų automobilio rinkimų komisijos narys Justas Lengvinas priduria, kad vien tikslios automobilio buvimo vietos funkcija suteikia gerą grąžą: anksčiau žmonės mokėdavo daug pinigų, kad į brangias transporto priemones sumontuotų sekimo sistemas, o dabar ją galima turėti net ir bazinėje „Škodoje“.
Pastarasis programą „Smartlink+“ naudojantis čekų gamintojas aplikacijoje pateikia gerokai platesnius kelionės duomenis nei borto kompiuteris. Ten galima kelti nuotraukas, pavyzdžiui, degalų čekius, taip pat analizuoti ir išsaugoti daugiau duomenų apie keliones, išvysti automobilio defektus. „CareConnect“ funkcija leidžia iš anksto keliais pabraukymais per išmaniojo ekraną planuotis technines apžiūras.
Važiavimo nepakeis, bet eksploatacijos patirtį gali praturtinti
Toli šioje sferoje taip pat yra pažengusi, kaip žurnalistai neretai juokaudami vadina, automobilius gaminanti technologijų įmonė „Tesla“. Ji per aplikaciją leidžia telefoną naudoti vietoje automobilio raktelio ir suteikti lengvą prieigą prie transporto priemonės kitam asmeniui.
Automobiliniai žurnalai ir statistikos bendrovės už Atlanto jau pradeda reitinguoti išmaniąsias automobilių gamintojų programėles pagal jų vartojimo paprastumą bei funkcionalumą ir ten kol kas laimi pastaroji įmonė. Vartotojų apklausas atliekanti įmonė „J.D. Power“ taip pat gerai įvertino „Subaru“, „Genesis“ ir „Volvo“ aplikacijas.
Tiesa, jie vertino tik JAV rinkos žaidėjus. Europoje tokių reitingų dar niekas nesudarė, tačiau programinės įrangos ir technologijų įmonės „Intellias“ atstovai įdomiausiomis ir funkcionaliausiomis pripažino „Škoda“ bei „Mercedes-Benz“ programėles.
Ar mobiliosios aplikacijos prigis vairuotojų kasdienybėje, priklauso ne tiek nuo funkcionalumo, kiek nuo naudojimo patogumo. Šiandieninė vairuotojų karta vis dar moka apsieiti ir be jų. Geriausia vis dėlto tai, kad jos neapsunkins vairavimo: jei programėlė bloga, nepatogi – vairuotojas gali ja tiesiog nesinaudoti, o gerai veikianti aplikacija praturtins eksploatavimo patirtį.
„Programėlė yra nedidelė automobilio dalis, kuri paties važiavimo niekaip nepakeičia, nes važiuoji ne su telefonu, o su pačiu automobiliu. Tačiau jei ji veiks gerai ir bus naudinga – praturtins vairavimą“, – sako J. Lengvinas.
Ekspertas neatmeta galimybės, jog ateityje prie jų taip priprasime, kad neįsivaizduosime automobilio be programėlės telefone, kaip nebeįsivaizduojame jo be oro kondicionieriaus ar elektra valdomų langų.