Dažnai, pradėdama pokalbį su vyresnių klasių moksleiviais, pasidalinu savo pačios trumpa istorija apie tai, kaip man būnant moksleive, dar visiškai nebuvo kalbama apie profesinį orientavimą, nebuvo jokio skatinimo pažinti save ir savo gebėjimus, buvo labai ribota informacija apie profesijas. Apie pirmąjį skausmingą savo gyvenime fiasko supratus, kad antri metai studijuoju specialybę, pagal kurią tikrai neketinu dirbti, apie mestas studijas, savęs paieškas ir naują pradžią… Ir jei kyla klausimas, kam visu tuo dalinuosi su 16 – 18 metų moksleiviais, tai tik tam, kad jie žinotų, kiek daug gali nuveikti šiandien, kad ateityje jų pasirinkimai būtų gerokai taiklesni. Simboliška, kad sena patirtis šiandien turi įtakos kokybiškam dialogui su mokiniais ir supratimui, koks visgi yra svarbus moksleivių profesinis orientavimas.
Ugdymas karjerai – neabejotinai svarbi užimtumo politikos dalis, nes kuo anksčiau bet kokiomis formomis vaikai susipažįsta su darbo pasauliu, tuo anksčiau diegiasi bazinės mąstymo schemos apie tai, kad normalu yra dirbti, realizuoti save, siekti kokybiškesnio gyvenimo ir kad tai tik tavo paties rankose.
Marijampolė TDB Jaunimo užimtumo skyriaus specialistės Marijampolėje, Vilkaviškyje ir Šakiuose nuolat ir aktyviai dirba su įvairaus amžiaus moksleiviais bendrojo lavinimo mokyklose. Jos veda užsiėmimus „Ar gerai pažįsti profesijas“ – pažintinis žaidimas jaunesniems vaikams, „Tavo karjera – tavo rankose“, „Kaip tinkamai išsirinkti profesiją“, „Viskas prasideda nuo idėjos“ ir kt. – vyresnių klasių moksleiviams. Užsiėmimų metu mokiniai aptaria darbo pasaulio tendencijas, XXI a. profesijų prognozes, asmeninių savybių ir polinkių įvertinimą renkantis studijų kryptį, projektuojant būsimą karjeros kelią, kalbama apie kriterijus, kuriais vadovaujantis galima projektuoti būsimų studijų ir veikos sritį, taip pat apie praktinius karjeros planavimo žingsnius, atlieka profesinio tinkamumo testą. Nors švietimo sistemoje ugdymas karjerai integruotas į ugdymo programas, toli gražu ne visos mokyklos turi tam žmogiškų resursų, o ir aktyviai veikiantys mokyklų pedagogai džiaugiasi bendradarbiavimu su JDC specialistėmis, nes mokiniai natūraliai dėmesingesni ne kasdien mokykloje šmėžuojančiam veidui ir neformalioms pamokoms.
Kad darbas mokyklose svarbus, sutinka ir kolegė, Vilkaviškio JDC specialistė Jūratė, anot kurios, dažniausia suaugusio žmogaus nedarbo priežastis yra išsilavinimo trūkumas, – „o karjera yra viso gyvenimo kelias, taigi kuo anksčiau pradėsime tą kelią tiesti, tuo jis bus lygesnis“. Marijampolės JDC specialistė Loreta sako, kad „…iki šiol ne visose mokyklose dirba profesinio orientavimo konsultantai, o profesinis orientavimas nėra įtrauktas į ugdymo turinį. Vyresnių klasių moksleiviai svyruoja tarp skirtingų interesų, nesuvokia, kokią svarbią reikšmę turi pasirinkta profesija jų tolimesnio gyvenimo kokybei. Darbo rinkoje vyksta spartūs pokyčiai, kas dar daugiau sukelia chaoso jauno žmogaus sprendimuose. Todėl darbo biržos specialistų bendravimas su moksleiviais geriau padeda orientuotis darbo rinkoje ir priimti racionalius sprendimus, nes būtent racionalumo trūkumas veda prie skausmingų klaidų“.
Taigi, kalbant apie ugdymą karjerai, vis prisimenu seną liaudies patarlę: „Pametėk – rasi“, primenančią apie tai, kad kiek mes visi šiandien laiko ir dėmesio skirsime vaikams, tiek aktyvią ir sąmoningą visuomenę turėsime ateityje.
Marijampolės TDB informacija