Mažoji bendrija (MB) yra viena populiariausių juridinio asmens formų. Ji palyginti nauja (egzistuoja tik nuo 2012 metų), tad daugeliui stinga žinių apie apskaitos tvarkymą. Nors paprastesnė MB apskaita dažnai įvardijama kaip šios juridinės formos privalumas, yra specifinių aspektų, apie kuriuos pravartu žinoti. Juos plačiau aptarsime šiame straipsnyje.
MB apskaitos principas
MB apskaita labai primena UAB apskaitą, tačiau nėra privalomo reikalavimo MB samdyti buhalterį ar apskaitos įmonę. O tai reiškia, kad apskaita gali rūpintis neprofesionalas, pavyzdžiui, bendrijos narys. Jei darbuotojų nėra ir MB nėra PVM mokėtoja, apskaita išties gana paprasta, tačiau didinant veiklos apimtis prasideda ir buhalteriniai rebusai.
Nors galimybė tvarkyti MB apskaitą savarankiškai įteisinta įstatyme, realybė yra kiek kitokia. Rekomenduojama šia galimybe pasinaudoti tik tiems, kas turi bent šiek tiek buhalterinių žinių. Juk būtina atlikti daugybę veiksmų: apskaičiuoti ir sumokėti mokestines prievoles, pateikti dokumentus atsakingoms institucijoms ir kt. Tai didelės atsakomybės reikalaujantis darbas, kuriame reikalingos ir žinios, ir patirtis.
Kas gali tvarkyti MB apskaitą?
Kaip jau minėjome, nėra reikalavimo MB samdyti buhalterį ar įmonę. Įstatymų leidėjas numatė baigtinį sąrašą subjektų, kurie gali rūpintis MB apskaita:
- Samdomas buhalteris;
- Savarankiškai dirbantis buhalteris arba apskaitos įmonė;
- MB narys arba vadovas.
Sprendimą, kas tvarkys MB apskaitą, reikėtų priimti itin atsakingai, pasverti visus privalumus ir trūkumus. Samdomas buhalteris yra vienas geriausių pasirinkimų, tačiau jam reikia mokėti darbo užmokestį, o ne visos naujai įkurtos įmonės tai gali. Savarankiškai dirbantis buhalteris yra rizikingas pasirinkimas, nes neturite jo darbo garantijų, o patikima apskaitos įmonė padės sudėlioti viską į savo vietas. MB narys ar vadovas turėtų imtis buhalterijos tik tuo atveju, jei turi užtektinai laiko (o jo tikrai prireiks) ir patirties apskaitos tvarkymo srityje ar yra pasirengęs mokytis.
Kiek kainuoja MB buhalterija?
MB apskaita gali kainuoti vos keliolika eurų per mėnesį, tačiau galutinė suma priklauso nuo veiklos specifikos, dokumentų skaičiaus ir kt. Vis dėlto vertinant bendrai, mokestis už MB apskaitos tvarkymą nėra toks didelis, kad būtų verta rizikuoti klaidomis ir skirti daug savo laiko. Daug naudingiau užsiimti ta veikla, kurią tikrai suprantate, nei mėginti perkąsti apskaitos vedimo subtilybes.
Vis dėlto jei samdysite buhalterį, apskaita kainuos gerokai brangiau. Tikėtina, kad mažoje įmonėje pakaks pusės darbo laiko, tačiau norėdami prisivilioti patikimą darbuotoją su MMA tikrai neišsisuksite.
Apibendrinant, galimybė tvarkyti MB apskaitą savarankiškai vilioja daugelį, tačiau praktikoje ja pasinaudoti gana sudėtinga. Buhalterijos tvarkymas reikalauja specifinių žinių ir programų naudojimo, tad įprastai bendrijos nariui tokia galimybė – sunkiai prieinama.