Tam, kad automobilis būtų švarut švarutėlis, teks pasiraitoti rankoves, pasirūpinti reikiamomis priemonėmis ir pasilikti laiko atsargą. Išorės plovimas – bene paprasčiausia, lengviausia ir greičiausiai trunkanti švaros procedūrų programos dalis.
Savitarnos plovyklose kėbulą galima nusiplauti per 10 minučių, o tunelinėse plovyklose automobilio kėbulą, ratus ir net dugną nuplaus ir išdžiovins vos per 96 sekundes. Didžiausias likęs iššūkis, reikalaujantis daugiausia kruopštumo ir atidumo, yra salono švarinimas.
Automobilio salono su putomis ir aukšto slėgio srove neišprausi, nes jame daug skirtingų paviršių, reikalaujančių įvairių šluosčių ir ypatingų valymo priemonių, taip pat jį reikia išsiurbti, o salone tarp sėdynių, tarp apdailos detalių yra galybė sunkiai pasiekiamų užkaborių. Generalinis valymas tikrai užtruks.
Bet ar jis būtinas? Galbūt, norint malonesnių pojūčių, pakanka retkarčiais prasiurbti automobilio vidų? Ar, taupant laiką, verčiau rinktis kitas alternatyvas, nei pačiam lenkti nugarą?
Greitas apvalymas – trumpalaikis rezultatas
Fotografas Vytautas Pilkauskas, į kurio objektyvą kasdien pakliūva blizgantys automobiliai, sako, kad generalinį salono valymą, priklausomai nuo transporto priemonės eksploatavimo subtilybių, pakanka atlikti kartą ar du per metus. O kad mašina kasdien atrodytų gražiai, dažniau galima užsiimti paprastesnėmis švarinimo procedūromis.
„Fotografuoti tenka įvairius automobilius: nauji dažniausiai būna itin švarūs, tik kartais, užėjus lietui ir šiek tiek pavažiavus, susipurvina išorė, kilimėliai. Kalbant apie senesnius modelius, pasitaiko visokių. Vienus klientai patys gražinti veža, „iščiustija“ iki menkiausios detalytės, kiti paprašo, kad aš paruoščiau.
Dažniausiai naudojamuose automobiliuose į akį krenta dulkės, paliktos šiukšlės, ant „Piano Black“ apdailos ir ekranų ypač matomi pirštų atspaudai. Įjungus ekraną, tie atspaudai tampa peršviečiami ir tarsi pranyksta, o ant apdailos jie badyte bado akis“, – apie tai, kaip atrodo skirtingai eksploatuojami automobiliai, pasakoja V. Pilkauskas.
Jis dulkėms valyti naudoja specialias servetėles, pirštų atspaudus panaikina specialiu purškikliu. Tam, kad kilimėliai gražiai atrodytų nuotraukose, pakanka juos išpurtyti, nebūtina net siurbti. Toks paviršutiniškas apvalymas gali trukti dešimt–dvidešimt minučių. Tačiau fotografas išduoda, kad daugumą netobulumų lengva paslėpti fotografuojant automobilio saloną iš tam tikrų kampų ir redaguojant nuotraukas. Realybėje jie vis vien matomi.
„Aš pats mėgstu tik automobilio išore pasirūpinti, o jei reikia normalių švaros procedūrų, varau automobilį profesionalams, nes jie darbą idealiai padaro, o aš sutaupau laiko“, – pripažįsta patyręs fotografas, pats turintis nedidelę senesnių ir retesnių automobilių kolekciją.
Profesionalus valymas reikalauja žinių
„Turiu aš tų priemonių prisipirkęs, bet nesu tikras, kaip kuriomis naudotis, kur jas purkšti, kiek laukti. Profesionalai ir greičiau, ir geriau dirba“, – pratęsia pašnekovas.
Iš tiesų automobilio viduje galima aptikti įvairių medžiagų, joms yra sukurti skirtingi valikliai, skirtingos šluostės. Tačiau netinkamai parinkta ar netinkamai naudojama chemija gali pažeisti odą, plastiką ar kitą apdailą.
Norint išvalyti mašinos saloną profesionaliai, reikia patirties, atitinkamų priemonių ir žinių, kaip jomis naudotis. Todėl geras automobilio valymas užtrunka. Vadinamasis „detailing’as“ gali trukti dvi, tris ir daugiau valandų, netgi visą dieną, priklausomai nuo transporto priemonės būklės.
Atitinkamai, kreipiantis pagalbos į profesionalus, piniginę gali tekti palengvinti net ir triženkle pinigų suma. Skaičiuojama, kad salono valymo paslaugos, priklausomai nuo jų tiekėjo, kainuoja iki 100 ir net daugiau eurų.
Salono valymas nebūtinai užtruks
Tačiau Lietuvoje jau atsirado greitesnių ir pigesnių alternatyvų, skirtų reguliariai prižiūrėti saloną. Pavyzdžiui, „Pro Bro“ be jau puikiai žinomų tunelinių automobilių plovyklų jau siūlo ir „Express“ sausą salono valymo paslaugą, kurios metu vos per 8 minutes profesionalų komanda sausai išvalo saloną, išsiurbia ir išplauna kilimėlius, nuvalo langus.. Kol kas tokie „Express“ salono valymo tuneliai veikia tik Kaune, Savanorių g. ir Raudondvario pl. plovyklose, tačiau greitu metu dar vieną planuojama atidaryti ir Vilniuje, Senosios Pilaitės plente.
„Kaip ir namuose: nors juos reikėtų gana dažnai prasiurbti, dažnas pritingime. Gyvenimą pakeitė siurbliai-robotai, kurie didžiąją dalį darbo padaro už mus, todėl ir namų siurbimas tapo kasdienėmis švaros procedūromis. Atokesnio kampo robotukas gal ir neužčiuops, bet namai niekuomet nebus užleisti ir džiugins bendra švara.
Lygiai taip pat ir su transporto priemonės salono valymu. Pats jo pravalyti tai neprisiruoši, tai laiko nėra, tai pritingi, o dažnai vežti į specializuotus valymo centrus nėra pigu. Tad jeigu yra galimybė greitai ir patogiai gauti tokią paslaugą, neabejoju, kad daugybė vairuotojų ja ir pasinaudos, nes švariame automobilyje sėdėti ir maloniau, ir sveikiau“, – komentuoja automobilių žurnalistas Egidijus Babelis.
Specialistų teigimu, norint, kad automobilis nuolat džiugintų švara, būtų jaukesnis ir kad nesusidėvėtų medžiagos, priklausomai nuo eksploatavimo subtilybių, jo saloną reikėtų kruopščiau išvalyti bent kartą per mėnesį.
Dulkes nuo paviršių specialiomis servetėlėmis galima nusibraukti ir dažniau, vos jos pradeda erzinti, bet tokie pavieniai pavalymai nedaro didelės įtakos salono švarai, čia ir toliau kaupiasi nuo batų nubiręs purvas, žiedadulkės, įvairios nuosėdos, žiba glitūs pirštų atspaudai. Dėl nešvarumų nebus jauku viduje ir greičiau pasens apdailos medžiagos. Generalinį valymą savarankiškai ar pas profesionalus rekomenduojama atlikti bent kartą per metus.