• Artimiausi renginiai
  • Savaitgalis
  • Receptai
  • Sūduvos istorija
  • Pranešk
  • Įmonių katalogas
9 °c
Marijampolė
10 ° Št
12 ° Sk
10 ° Pr
Šeštadienis, 27 rugsėjo
Sūduvos Gidas
Justicija
Reklama
  • Naujienos
    • Marijampolė
    • Šakiai
    • Vilkaviškis
    • Kazlų Rūda
    • Kalvarija
  • Renginiai Sūduvoje
    • Kas vyksta Marijampolėje?
    • Kas vyksta Kalvarijoje?
    • Kas vyksta Šakiuose?
    • Kas vyksta Kazlų Rūdoje?
    • Kas vyksta Vilkaviškyje?
    • Renginių archyvas
  • Mokslai
  • Sportas
  • Kriminalai
  • Kultūra
  • Politika
  • Sveikata
  • ŽŪM
Rezultatų nėra
Žiūrėti visus rezultatus
  • Naujienos
    • Marijampolė
    • Šakiai
    • Vilkaviškis
    • Kazlų Rūda
    • Kalvarija
  • Renginiai Sūduvoje
    • Kas vyksta Marijampolėje?
    • Kas vyksta Kalvarijoje?
    • Kas vyksta Šakiuose?
    • Kas vyksta Kazlų Rūdoje?
    • Kas vyksta Vilkaviškyje?
    • Renginių archyvas
  • Mokslai
  • Sportas
  • Kriminalai
  • Kultūra
  • Politika
  • Sveikata
  • ŽŪM
Rezultatų nėra
Žiūrėti visus rezultatus
Rezultatų nėra
Žiūrėti visus rezultatus

Kodėl mums reikia sistemingos šeimos politikos?

2016-05-04
Gyvenimas
Laikas: 4 min skaitymo
A A

Šeima yra vertybė kiekvienoje valstybėje – tai mažoji visuomenės ląstelė, nuo kurios stiprumo ir vidinės sveikatos itin priklauso ir visos visuomenės sveikata ir gerovė. Pastaruoju metu girdime apie paramą šeimai, šeimos sampratą, tačiau ar tikrai tai, kad apie tai kalbama, reiškia, jog Lietuvoje turime nuoseklią šeimos politiką? Deja, dabartinė šeimos politikos padėtis Lietuvoje visgi dar yra nepakankamai gera.

Lietuvos Respublikos teisinėje sistemoje valstybei yra nustatyta pareiga įgyvendinti efektyvią šeimos politiką, kuri tinkamai ir veiksmingai saugotų ir remtų šeimą, užtikrintų palankias sąlygas auginti vaikus ir juos auklėti.

Pirmiausiai tokia pareiga valstybei yra nustatyta Lietuvos pagrindiniame įstatyme – Konstitucijoje, kurios 38 straipsnyje nurodoma, kad „šeima yra visuomenės ir valstybės pagrindas. Valstybė saugo ir globoja šeimą, motinystę, tėvystę ir vaikystę.“ Taigi jau pačiame pagrindiniame įstatyme valstybei yra numatyta pareiga globoti šeimą kaip svarbią visai visuomenei vertybę.

Antra, Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 3.3 straipsnio 2 dalyje nurodoma, jog „Šeimos įstatymai ir jų taikymas turi užtikrinti šeimos ir jos reikšmės visuomenėje stiprinimą, šeimos narių tarpusavio atsakomybę už šeimos išsaugojimą ir vaikų auklėjimą, galimybę visiems šeimos nariams tinkamai įgyvendinti savo teises ir apsaugoti nepilnamečius vaikus nuo netinkamos kitų šeimos narių bei kitų asmenų ir kitokių veiksnių įtakos.“ Taigi šiomis minėtomis nuostatomis valstybė ir jos institucijos yra įpareigotos imtis veiksmų, kad visapusiškai būtų užtikrinta parama šeimai.

Lietuva 2008 m. priėmė Valstybinę šeimos politikos koncepciją, kurioje numatyta įvairių priemonių, kaip būtų galima sustiprinti šeimos institutą. Koncepcijoje nurodoma, jog darni šeima pati savaime yra gėris, nes atitinka prigimtinius asmens poreikius ir socialumą ir leidžia visiškai juos išreikšti. Koncepcijoje taip pat nurodoma, jog santuoka grindžiama šeima yra istoriškai ir moksliškai patvirtintas patikimiausias institutas, sudarantis geriausias sąlygas visų jos narių visapusiškam ir visaverčiam prigimtinių galių bei socialinių įgūdžių ugdymui(si). Todėl šeima yra visuomenės pažangos pagrindas, tautos gerovės ir išlikimo garantas. Tačiau šios koncepcijos kaip programinio dokumento įgyvendinimui reikalingi įpareigojantys teisės aktai, o ne vien programiniai dokumentai.

Šiuo metu šeimos santykius reglamentuoja kitų teisės šakų teisės aktai, susiję su darbo santykiais (Darbo kodeksas, Užimtumo rėmimo įstatymas, Ligos ir motinystės socialinio draudimo įstatymas), taip pat teisės aktai, nustatantys paramos teikimą nepasiturinčioms šeimoms (Išmokų vaikams įstatymas, Piniginės socialinės paramos nepasiturinčioms šeimos ir vieniems gyvenantiems asmenims įstatymas ir pan.). Tačiau nuoseklaus įvairiapusės paramos šeimai teisinio reguliavimo, kuris būtų taikomas ne tik tiems, kurie jau yra sudėtingoje situacijoje, tačiau ir toms šeimoms, kurioms sekasi geriau, kuris atskleistų šeimos vertę, neturime. Civilinio kodekso nuostatos yra daugiau skirtos būtent vidiniams šeimos santykiams reglamentuoti, tačiau nenustato įvairiapusės paramos šeimai sistemos.

Žvelgiant į ateitį, tiek Europa, tiek Lietuva yra išsikėlusios tikslą stiprinti šeimą. Europos komisijos išvadoje dėl iššūkių Europai 2030 metais nurodoma, kad demografijos krizės akivaizdoje šeimos politikos būtinybė tampa akivaizdi. Dokumente nurodoma, jog „visų pirma turėtų būti įgyvendinama šeimai palanki politika, kuria siekiama stabilizuoti ar padidinti gimstamumo lygį.“ Lietuvos strategijoje 2030 metams „Lietuva 2030“ raginama stiprinti šeimos institutą, kuriant šeimai palankią aplinką: plėsti kompleksinių paslaugų ir infrastruktūros šeimai sistemą, sudaryti palankias sąlygas šeimos prokreacinės funkcijos įgyvendinimui, formuoti teigiamą visuomenės požiūrį į šeimą. Sudaryti palankias sąlygas derinti šeimos ir darbo įsipareigojimus: užtikrinti vaikų priežiūros ikimokyklinių įstaigų prieinamumą, išplėtoti popamokinio užimtumo ir bendruomenės centrų veiklą, sudaryti galimybes pasirinkti lankstų darbo grafiką.

Atsižvelgiant į šiuos tikslus džiugu pažymėti, jog šiuo metu Seime bus svarstomas parlamentinės grupės „Už šeimą“ narių parengtas Šeimos stiprinimo įstatymo projektas. Parengto įstatymo projekto tikslas – įtvirtinti teisinių nuostatų sistemą, užtikrinančią sudarymą sąlygų, padedančių kurti, išsaugoti bei stiprinti šeimą, kaip pirminę ir prigimtinę bendruomenę bei palankiausią vaiko augimo, vystymosi ir ugdymo aplinką, užtikrinančią Lietuvos valstybės bei tautos gyvybingumą ir istorinį išlikimą.

Šeimos stiprinimo įstatymo projekte numatoma, kad valstybėje bus vykdoma ilgalaikė ir nuosekli, šeimos lūkesčius atitinkanti šeimos politika. Projekto 5 straipsnyje numatomos aštuonios prioritetinės šeimos stiprinimo kryptys. Valstybė įpareigojama sudaryti galimybę šeimoms gauti pakankamas pajamas, plėtoti lanksčias užimtumo formas, sudaryti palankias sąlygas šeimos verslui, plėtoti šeimoms palankią mokestinę ir socialinio draudimo sistemas, paramos teikimą. Projekte numatomos ir kompleksinės pagalbos šeimai priemonės, kurios stiprintų šeimos gebėjimus savarankiškai spręsti savo socialines problemas. Pabrėžiamas ir teigiamo visuomenės požiūrio į šeimą stiprinimas, kuris būtų formuojamas tiek per visuomenės informavimo priemones, tiek per renginius ar kitas laisvalaikio formas.

Kaip nurodo minėto įstatymo projekto rengėjai įstatymo projekto aiškinamajame rašte, Lietuvos gyventojų mažėja nuo 1992 m. Tų metų pradžioje Lietuvoje gyveno 3706,3 tūkst. žmonių, 2015 m. 12 mėn. pradžioje – tik 2890,7 tūkst., t. y. per 24 metus Lietuvos gyventojų sumažėjo gerokai daugiau nei pusė milijono – 815 tūkstančių, arba daugiau nei penktadaliu (22 %). Lietuvos statistikos departamentas prognozuoja, kad 2050 m. žmonės virš 65 metų, palyginus su bendru gyventojų skaičiumi, sudarys 28,4 proc., taigi beveik trečdalį, Lietuvos visuomenės (2014 m. šis dydis buvo 18,4 proc.). Jeigu dabar vienam pensininkui tenka 3,6 darbingo žmogaus, tai 2050 m. prognozuojamas tik 1,5 – dėl šios tendencijos susidarys nepakeliamas spaudimas pensijų, sveikatos apsaugos bei socialinės gerovės sistemoms, o ekonomikos augimas ir mokesčių sistema patirs neigiamą poveikį.

Taigi toks Šeimos stiprinimo įstatymo projektas parengtas tikrai laiku ir belieka tikėtis, kad jis nepasiklys Seimo koridoriuose ir komitetuose, o kuo greičiau išvys dienos šviesą, ir valstybės institucijos galės įgyvendinti sistemingą šeimos politiką Lietuvoje.

Dr. Violeta Vasiliauskienė, Mykolo Romerio universiteto Viešojo saugumo fakulteto lektorė

Dr. Martynas Vasiliauskas, Vytauto Didžiojo universiteto Teisės fakulteto lektorius

DalintisSiųsti

Naujienos iš interneto:

traffix.lt

Rekomenduojami Video:

TAIP PAT SKAITYKITE:

Žinios

„Sūduvos kraitė 2025“: derliaus šventė Marijampolėje suvienijo bendruomenę, pagerbė ūkininkus ir džiugino kultūrine programa
Su moderniu Marijampolės SDG biuru susipažino Sūduvos pramonės ir verslo asociacijos nariai
Regiono turizmo forume – idėjos, partnerystės ir ateities vizijos
Marijampolėje pradėtas rengti naujas sporto ir fizinio aktyvumo plėtros strategijos planas

Kultūra

„Sūduvos kraitė 2025“: derliaus šventė Marijampolėje suvienijo bendruomenę, pagerbė ūkininkus ir džiugino kultūrine programa
Savaitgalio renginiai Sūduvoje
Festivalio „Kultūros dienos“ finalas – „Cinema Paradiso“
Kazlų Rūdos savivaldybės gyventojus lankė ELVIS autobusiukas

Sportas

Į Šakių ekipą grįžta LKL debiutavęs Januševičius
„Vytis-VDU“ pratęsė sutartis su keturiais krepšininkais
Iš Dariaus ir Girėno stadiono – su dar 1 tašku
Kučiauskas šakiškiams vadovaus aštuntą sezoną iš eilės

Politika

Iš arčiau: ką iš tikrųjų veikia ta savivaldybė – Investicijų ir verslo skatinimo skyrius
Kalvarijos savivaldybės atstovai dalyvavo baigiamojoje projekto „Resilient Borders“ konferencijoje
Nauji įtarimai tyrimuose dėl galimai netinkamo savivaldos lėšų panaudojimo pareikšti merui ir dar vienam asmeniui
Iš arčiau: ką iš tikrųjų veikia ta savivaldybė – Piniginės paramos skyrius

Įdomu

Raudondvario grafo Tiškevičiaus šventovė
Mobingas darbe: kaip atpažinti ir kur kreiptis pagalbos?
Savanorystė – tai jauno žmogaus kelionė, kurioje jis mokosi, atranda ir keičiasi
Pirmieji žingsniai į suaugusiųjų gyvenimą: ką reikia žinoti apie PSD?

Verslas

Su moderniu Marijampolės SDG biuru susipažino Sūduvos pramonės ir verslo asociacijos nariai
Skelbiamas konkursas „Sukurta Marijampolėje 2025“
NIS2 direktyva: kaip ji skirtingai veikia mažas ir dideles įmones?
Z karta gamyboje: kaip juos išlaikyti darbe?

Mokslas ir studijos

Vilkaviškyje surengta gabiausių mokinių pagerbimo šventė
Marijampolės mokyklos – tvarumo pavyzdys!
Z karta gamyboje: kaip juos išlaikyti darbe?
Erasmus+ studentai MRU Sūduvos akademijoje: mažas miestas – dideli atradimai

Turizmas

Raudondvario grafo Tiškevičiaus šventovė
Regiono turizmo forume – idėjos, partnerystės ir ateities vizijos
Istoriniai Marijampolės miesto šešėliai atgimė ant restobaro „Kampas“ sienos
Kaimelio dvaras – atgimstantis istorijos liudininkas
Reklama
Marimedis Marimedis Marimedis
Pamatyti.lt Pamatyti.lt Pamatyti.lt
Sūduvos Gidas

Teisės saugomos © 2024

Naršyti

  • Pranešk naujieną
  • Naudojimosi taisyklės
  • Kontaktai
  • Reklama
  • Naujienlaiškis
  • Privatumo politika
  • Kalvarija
  • Kazlų Rūda
  • Marijampolė
  • Šakiai
  • Vilkaviškis

Sekite mus

  • Sūduvos gidas
  • Žinios
    • Kalvarija
    • Kazlų Rūda
    • Marijampolė
    • Vilkaviškis
    • Šakiai
  • Kas vyksta Sūduvoje?
    • Kas vyksta Marijampolėje?
    • Kas vyksta Kalvarijoje?
    • Kas vyksta Šakiuose?
    • Kas vyksta Kazlų Rūdoje?
    • Kas vyksta Vilkaviškyje?
  • Savaitgalis
  • Kriminalai
  • Karas Ukrainoje
  • Receptai
  • Istorijos verpetai
  • Politika
  • Laisvalaikis
  • Kultūra
  • Įdomu
  • Grožis
  • Mokslas ir studijos
  • Video
  • Reklama
  • Kontaktai
  • ŽŪM naujienos
Rezultatų nėra
Žiūrėti visus rezultatus
  • Sūduvos gidas
  • Žinios
    • Kalvarija
    • Kazlų Rūda
    • Marijampolė
    • Vilkaviškis
    • Šakiai
  • Kas vyksta Sūduvoje?
    • Kas vyksta Marijampolėje?
    • Kas vyksta Kalvarijoje?
    • Kas vyksta Šakiuose?
    • Kas vyksta Kazlų Rūdoje?
    • Kas vyksta Vilkaviškyje?
  • Savaitgalis
  • Kriminalai
  • Karas Ukrainoje
  • Receptai
  • Istorijos verpetai
  • Politika
  • Laisvalaikis
  • Kultūra
  • Įdomu
  • Grožis
  • Mokslas ir studijos
  • Video
  • Reklama
  • Kontaktai
  • ŽŪM naujienos
Rezultatų nėra
Žiūrėti visus rezultatus