Reikia padėkoti ponui Dievui, išradusiam internetą, o paskui ir ponui Markui Zuckerbergui, pasinaudojusiam šiuo išradimu ir sugalvojusiam „Facebook“. O dėkoti tikrai yra už ką! Pasiekti didelę žmonių auditoriją šiandien yra paprasta kaip niekada. Dalintis savo ar svetimomis mintimis, nuotraukomis ar vaizdo įrašais yra labai lengva ir net labai patogu, nes niekas mums nesako: „Žinai, šito mes nerodysim, nes tai visiškas šlamštas!“ Esame turinio kūrėjai bei jo šeimininkai, ir visai nesvarbu, apie ką mes komunikuojame – apie gelinius nagus, kulinarinius atradimus ar apie partijos vadą – svarbiausia, kad mus girdi ir mato net tie žmonės, kurių realiame gyvenime nepažįstame, o ir pažinoti dažniausiai visai nenorėtumėme.
Pasidavus emocijoms lengva įkliūti.
Kad ir kokiais svarbiais turinio kūrėjais besijaustumėme, turime nusileisti ant žemės ir suprasti, kad mes pirmiausiai esame turinio vartotojai. Būdami turinio vartotojais, labai dažnai prisirišame prie turinio kūrėjų siūlomos informacijos (panašiai, kaip prisirišame prie savo augintinio žiurkėno ar kanarėlės) ir nepastebime, kad ilgainiui pradedame gauti ir tai, ko visai nesitikėjome ar net negalvojome, kad tai mums įdomu. Galiausiai, kai jau būna vėlu, suprantame papuolę į iš pirmo žvilgsnio nekaltos propagandos pinkles, žinoma, ne tai kiekvienam duota suprasti, o tai ir yra tikslinė propagandos auditorija.
Pakalbėkime apie propagandą. Šį kartą ne apie rusišką, o vietinę – lietuvišką, tiesiai iš Marijampolės. Propaganda – tai bendravimo forma, kurios tikslas, pateikiant šališkus argumentus, daryti įtaką bendruomenės požiūriui arba pozicijai. Propaganda dažnai pateikia gerai apsvarstytus ir atrinktus faktus ir siekia paveikti ne žmonių racionalų mąstymą, o emocijas. Propaganda gali būti naudojama ideologiniais, komerciniais ar kariniais tikslais. Nors terminas „propaganda“ dažnai įgyja stipriai neigiamą atspalvį dėl savo manipuliacinių tikslų, pirminė šio termino prasmė buvo neutrali.
Du puslapiai marijampoliečiams.
Tikriausiai net ir dauguma tų (marijampoliečių), kurie yra labai alergiški „Facebook“ arba ir tie, kurie niekada ten neturės savo paskyros, kadangi vis dar nesupranta, kam reikalingas internetas, mat „jų laikais“ tokio daikto nebuvo, bent kartą yra girdėję apie „Super Miestas – Marijampolė“ ir „Marijampolės permainos“ socialinio tinklo „Facebook“ puslapius. Šiuo metu abu puslapiai turi skirtingą svorį auditorijos dydžiu, skirtingą turinį ir įtakos mastą, bet turi vieną bendrą tikslą – šventąją partijos propagandą ir nors partijos skirtingos – jų šventumas toks pats. Jeigu „Super Miestas – Marijampolė“ yra švelnus ir teigiamas kaip persų veislės katinas, turintis apie 11,6 tūkst. sekėjų, tai „Marijampolės permainos“ yra pelkė, kurioje niekada nenusistovi vanduo ir jis visada yra drumstas. Drumstą vandenį šiuo metu stebi beveik 4 tūkst. sekėjų.
Hipnotizuojantis „Super Miestas – Marijampolė“ pozityvas
Marijampolė yra viena iš Lietuvos socialdemokratų partijos (toliau – LSDP) tvirtovių. Kad ir kaip norėtų tvirtovės šeimininkai, Sūduvos sostinė nėra supermiestas. Tikrovėje nėra, bet tai nereiškia, kad apskritai ji tokia nėra, ypač kai tokia iliuzija kuriama viešojoje erdvėje. Net jeigu iš Marijampolės emigruotų tiek gyventojų, kad ji virstų miesteliu ar kaimu, ji vis tiek būtų supermiestas – tokia jau socialinio tinklo puslapio propagandos galia.
Susipažinkime – socialinio tinklo „Facebook“ puslapis „Super Miestas – Marijampolė“. Savo misiją projektas pradėjo 2012 m. kaip puslapis, skirtas palaikyti Marijampolės miestą LNK televizijos projekte „Lietuvos supermiestas“. Viešai prieinamoje informacijoje „Super Miestas – Marijampolė“ šeimininkė yra asociacija „Marijampoliečiai“, kuriai vadovauja aktyvi Marijampolės socialdemokratė Vaida Kelerytė – Burokienė, o jos sutuoktinis Ramūnas Burokas taip pat yra socialdemokratas, Marijampolės savivaldybės tarybos narys bei Ūkio ministerijos viceministras. Puslapis skelbiasi esąs: „Didžiausias Marijampolės informacinis portalas Lietuvoje!“ Dabar tikriausiai būtų sunku pasakyti, ar projektas gimęs palaikyti Marijampolės miestą televizijos projekte, iš pat pradžių turėjo dabartinius tikslus ir esamą misiją.
Ne veltui tinklapį palyginau su švelniu ir teigiamu persų katinu. Puslapyje skleidžiama tik teigiama informacija, taip vadinamas pozityvas. Jeigu marijampoliečiai verstų savo miesto valdžią, „Super Miestas – Marijampolė“ vis tiek publikuotų tik pozityvu švytinčią informaciją, lyg mieste nieko nekasdieniško ir ypatingo nevyktų.
Iš esmės „Super Miestas – Marijampolė“ savo originalaus turinio nekuria, o tiesiog dalinasi kitų „Facebook“ puslapių ar paskyrų įrašais, naujienų ir kitų interneto portalų straipsniais apie Marijampolę ir marijampoliečius. Didelę turinio dalį sudaro informacija apie Marijampolėje vykstančius kultūros ir sporto renginius, nevyriausybinių organizacijų ar savivaldybės įstaigų vykdomą veiklą ir projektus. Įspūdingus „klikų“ kiekius generuoja publikuojamos Marijampolės centrinės miesto dalies nuotraukos, dažniausiai J. Basanavičiaus aikštės, Poezijos parko ir senamiesčio. Atsiradus turinio badui, ypač savaitgaliais, labai gerai groja saulėlydžių ir saulėtekių nuotraukos, o kai dangus būna apsiniaukęs, visada padėtį išgelbėja jau minėtos miesto centrinės dalies nuotraukos.
Iš pirmo žvilgsnio nieko čia tokio, turinys, kaip turinys – pozityvus, be smurto, net be politikos! Tiesa, prieš pat Seimo rinkimus išdygsta LSDP kandidato Ramūno Buroko politinė reklama ir prašymas jį palaikyti. Miestas gražus, sutvarkytas, visi kažką veikia, kuria, jaučiasi laimingi, šypsosi, garsina Marijampolės vardą, sportuoja, lanko koncertus ir kitus renginius, o saulėlydžiai ir saulėtekiai čia patys gražiausi visoje Lietuvoje. Idealus miestas idealiam gyvenimui – tiesiog supermiestas! O kam turime būti dėkingi? Miesto valdžiai! O kas valdo miestą? Socialdemokratai.
Tai klasikinis propagandos pavyzdys, kai manipuliuojant miestiečių emocijomis, tendencingai pateikiant tik teigiamą informaciją, daroma įtaka bendruomenės nuomonei ir požiūriui į miestą ir jį valdančią partiją, sukuriama iliuzija, kad problemos apskritai neegzistuoja, o jeigu ir egzistuoja, tai tik smulkios ir neesminės.
„Marijampolės permainos“ objektyvumo iliuzija.
„Facebook“ puslapis „Marijampolės permainos“ internete užsiveisė 2015 metais. Šio projekto ištakos ir inspiracija – „Rail Baltica“ projekto įgyvendinimas Marijampolėje ir šio projekto sukeltos bėdos bei problemos miesto gyventojams. Viešai neprieinama jokia informacija apie šio puslapio savininkus ar administratorius, tačiau nereikia būti labai gudriu, kad suprastum, jog jis neoficialiai priklauso arba pačiam Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos (toliau – LVŽS) Marijampolės skyriui, arba asmenims, artimai susijusiems su šia politine organizacija. „Mes nesiekiame revoliucijų, mes norime EVOLIUCIJOS. Tai yra užkoduota mūsų grupės pavadinime – „Marijampolės permainos“, – taip save trumpai pristato „Marijampolės permainos“. Jeigu anksčiau aprašyto projekto „Super Miestas – Marijampolė“ kūrėjai pačioje pradžioje galėjo ir neturėti politinių užmojų, tai „Marijampolės permainos“ nuo pat pradžių, be abejonės, yra politinis projektas. Savo gyvavimo pradžioje viename iš puslapio įrašų puslapio šeimininkai viešai deklaravo (kai vėliau, matyt, pamiršo), kad dirbs palaikomi Marijampolės savivaldybės tarybos narių „valstiečių“.
„Marijampolės permainos“ – klampi pelkė, čia LVŽS propaganda vienu metu ir agresyvi, ir draugiška. Čia tuo pat metu viena ranka barama, o kita glostoma. Pastovus diskusijos provokavimas yra šio puslapio varomoji jėga. Jeigu „Super Miestas – Marijampolė“ sekėjai nelabai linkę diskutuoti (nelabai yra ką diskutuoti apie teigiamą persų katiną), o jei tai ir daro, tai daro gana korektiškai, tai „Marijampolės permainos“ komentatoriai yra gana agresyvūs, visada turi savo nuomonę, nors ir ne visada protingą, o juo labiau korektišką.
„Marijampolės permainos“ savo turinį kuria besidalindamos kitų „Facebook“ puslapių įrašais, interneto puslapių bei naujienų portalų straipsniais ne tik apie Marijampolę, informacija apie renginius ir skaitytojų (sekėjų) atsiųsta informacija. Visa pateikiama informacija, susijusi su LVŽS, yra teigiama ir pozityvi iki pažaliavimo, kai miesto reikalus ir miesto valdžią nušviečianti informacija beveik visada negatyvi. Skaitytojai, atsiuntę savo informaciją (nuotraukas ir/ar nusiskundimus), visada yra nepatenkinti miesto valdžios neveiklumu ar netvarka pačiame mieste. Dažnai neapleidžia jausmas, kad tas skaitytojas – taip pat yra ir „Marijampolės permainos“ puslapio šeimininkas ar administratorius.
Puslapio savininkai kruopščiai atrenka publikuojamą informaciją, bet objektyvumo tikėtis neverta. Tendencinga informacija visada tarnauja vienos pusės, šiuo atveju, LVŽS šlovinimui. „Marijampolės permainos“ kūrėjai stengiasi įteigti, kad tik „valstiečiai“, o ypač Sūduvos krašto Seimo nariai Dainius Gaižauskas ir Kęstutis Mažeika yra panacėja nuo visų Marijampolės ir Lietuvos bėdų. Objektyvi ir neutrali informacija, galinti būti įdomi ir naudinga miestiečiams, tiesiog selektyviai ignoruojama, nes ji nenaudinga nei savų „išrinktųjų“ šlovinimui, nei konkurentų kritikai.
Ir vėl iš pirmo žvilgsnio nieko čia tokio: turinys – kaip turinys: pliekiama miesto valdžia, puslapio sekėjai nuo to yra orgazme, kartais vis pašlovinama Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjunga. Viskas būtų tvarkoje, bet tik tuo atveju, jei puslapio šeimininkai nedeklaruotų objektyvumo ir viešai pripažintų, kad akivaizdžiai yra šališki LVŽS naudai. „Marijampolės permainos“ propagandos spąstuose įkliuvę žmonės pagrįstai trokšta permainų ir Marijampolės išsivadavimo iš vietinių socialdemokratų voratinklio, bet dažnas net nesusimąsto, kad jiems siūloma tik viena alternatyva – Naisių pono pagalba.
Padeda kritinis mąstymas.
Nėra vienos tiesos, kaip ir nėra vienos teisingos partijos – vienas yra tik kritinis mąstymas, padedantis nepasiklysti tarp tų tiesų, o tarp jų visada klaidžioja ir propagandos šmėkla, tad jeigu suabejojote savo kritinio mąstymo reputacija, yra vienas dalykas, kuris jus ir jūsų kritinį mąstymą dar gali išgelbėti – tai „Super Miestas – Marijampolė“ ir „Marijampolės permainos“ puslapių statuso pakeitimas į „nepatinka“ ir „nebesekti“. Jeigu nežinote, dėl ko tai turite padaryti – padarykite tai kad ir dėl savo žiurkėno ar kanarėlės, nesvarbu, bet padarykite tai dabar, nes paskui gali būti vėlu.
Solveiga Noreikienė, Marijampolės gyvenimo stebėtoja ir Sūduvos gido skaitytoja