Socialinis darbas visuomenei yra naudingas arba labai naudingas, – taip sakė dauguma, 75 proc., visuomenės nuomonės agentūros „Spinter tyrimai“ spalio mėnesį apklausoje dalyvavusių respondentų.
Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos užsakymu atlikta apklausa parodė, kad daugiau nei ketvirtadalis, 29 proc., šalies gyventojų vienaip ar kitaip yra susidūrę su socialiniu darbuotoju. Tiesiogiai susidūrusių su socialiniu darbuotoju kasmet daugėja. Reprezentatyvios apklausos metu buvo apklausta 1016 suaugusiųjų šalies gyventojų.
„Socialinis darbas matomas ir vertinamas, o socialiniai darbuotojai, kaip savo srities profesionalai, neabejotinai prilygsta kitiems, prestižinėmis laikomų profesijų atstovams. Lietuvos gyventojai, susidūrę su iššūkiais, žino, kad pagalbos visada gali kreiptis į socialinius darbuotojus. Visuomenė vertina socialinių darbuotojų darbą kaip naudingą. Tai didžiulis pripažinimas ir įvertinimas. Dėkoju kiekvienam socialiniam darbuotojui už sąžiningai atliekamą svarbų darbą, neretai sudėtingomis sąlygomis. O žmones kviečiu ir toliau drąsiai kreiptis pagalbos į socialinius darbuotojus“, – sako laikinai einantis socialinės apsaugos ir darbo ministro pareigas Vytautas Šilinskas.
Pasiteiravus respondentų, ar jie žino, kad susidūrę su iššūkiais šeimoje gali kreiptis pagalbos į socialinius darbuotojus, dirbančius savivaldybėje ar socialinių paslaugų įstaigose, net 77 proc. respondentų atsakė teigiamai.
Tiesiogiai susidurti su socialiniu darbuotojų teko 29 proc. apklaustųjų, tai yra dviem procentiniais punktais daugiau, nei praeitais metais, kai teigiamai atsakė 27 proc. Tiesiogiai susidūrusių su socialiniu darbuotoju kasmet daugėja: 2022 m. teigiamai atsakė 24 proc. respondentų, 2021 m. – 20 proc.
Dauguma, 75 proc., apklaustųjų socialinį darbą vertina kaip naudingą visuomenei: 28 proc. respondentų mano, kad socialinis darbas labai naudingas visuomenei, 47 proc. mano, kad naudingas.
Dažniausiai manoma, kad socialinį darbuotoją geriausiai apibūdina žodis „padėjėjas“, taip atsakė 59 proc. respondentų, 43 proc. apklaustųjų socialinį darbuotoją sieja su konsultantu (taip manančių per metus padaugėjo 5 proc. punktais), 33 proc. – su specialistu, 29 proc. – su prižiūrėtoju.
Socialinio darbo esmė dažniausiai suvokiama kaip socialinių paslaugų organizavimas, taip mano 57 proc. apklaustųjų. 45 proc. respondentų socialinį darbą suvokia kaip pagalbos teikimą asmenims, patekusiems į sudėtingą gyvenimišką situaciją, 39 proc. – kaip problemų sprendimą, siekiant pagerinti žmogaus gyvenimą, kai jis pats nepajėgus savimi pasirūpinti, 30 proc. – kaip socialinio darbuotojo ir jo kliento bendrą veiklą, siekiant išspręsti kliento problemą.
63 proc. respondentų socialinio darbuotojo darbo naudą visuomenei įžvelgia tame, kad socialinis darbuotojas rūpinasi vienišais senoliais. Pusė, 52 proc., apklaustųjų teigia, kad socialinis darbuotojas prisideda prie žmonių su negalia socialinės įtraukties visuomenėje, 39 proc. – socialinio darbuotojo veikla yra naudinga kuriant geresnę visuomenės psichologinę sveikatą, 37 proc. – socialinis darbuotojas prisideda prie skurdo ir socialinės atskirties mažinimo.
Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos duomenimis, šiuo metu šalyje dirba beveik 17 tūkst. socialinių paslaugų srities darbuotojų, iš jų socialinių darbuotojų skaičius siekia 5 tūkst.
Socialinių darbuotojų darbo užmokestis auga kasmet – vidutinis jų darbo užmokestis nuo 2021 m. padidėjo 50 proc. 2024 metais socialinių darbuotojų vidutinis darbo užmokestis į rankas siekia 1294 eurų.
Nuolat ieškoma būdų užtikrinti vis geresnes darbo sąlygos socialiniams darbuotojams: įtvirtinta būtinybė kasmet tobulinti savo profesinę kompetencija dalyvaujant mokymuose, supervizijose, intervizijose ir t.t. Nuo 2022 metų spalio veikia Socialinių paslaugų srities darbuotojų profesinių kompetencijų tobulinimo centras, kuris yra atsakingas už nemokamų mokymų organizavimą ir vedimą, metodinės pagalbos teikimą, naujų socialinių paslaugų srities darbuotojų palydėjimą jų profesinėje veikloje. Šis centras pasiekė puikių veiklos rezultatų. Ateityje bus sukurta galimybė taip pat tobulinti savo profesinę kompetenciją pagal konkrečius metodus.
Metus laiko veikia Socialinių paslaugų srities darbuotojų etikos kodeksas. Šis svarbus dokumentas numato aukštus socialinių darbuotojų veiklos standartus, elgesio normas, išryškina vertybes.
Socialinių paslaugų gavėjų skaičius šalyje siekia beveik 115 tūkst. (be prevencinių ir bendrųjų socialinių paslaugų), nuo 2018 m. šis skaičius išaugo 72 proc., nuo 2021 m. – 25 proc.