Automobilio pakaba ir vairavimo sistema suprojektuotos taip, kad transporto priemonė nesunkiai išlaikytų tiesią trajektoriją net paleidus vairą. Automobilio traukimas į dešinę arba į kairę nėra natūralus reiškinys, tad jis turėtų galvoje įžiebti raudoną įspėjimo lemputę. Šio reiškinio priežastis nebūtinai yra automobilio gedimas, tačiau tokių požymių negalima ignoruoti. Ką daryti, jei automobilį traukia į dešinę?
Automobilių remonto paslaugų paieškos platformos motointegrator.com atstovas Mindaugas Šerėjus sako, kad važiuojant automobiliu tiesiai galima daug pasakyti apie jo būklę. Tokio iš pažiūros paprasto veiksmo daugeliui transporto priemonių nepavyksta sklandžiai atlikti. Pavyzdžiai, važiuojant kada nors avariją patyrusiu arba smarkiai susidėvėjusiu automobiliu norint išlaikyti tiesią trajektoriją gali prireikti nemažų pastangų: nuolat sukti vairą ir koreguoti jo padėtį. Visiškai tvarkingas automobilis, paleidus jo vairą, turi visą laiką judėti tiesiai bent jau keliasdešimt metrų. Jei iš karto suka į dešinę arba į kairę, tai gali reikšti rimtą gedimą.
„Prieš pradedant aiškintis, kas gali turėti įtakos automobilio traukimui į vieną pusę, reikia pasakyti, kad tai ne visada susiję su automobilio gedimais. Daugeliu atvejų tai atsitinka dėl reljefo nuolydžio arba kelio nelygumų. Tokiais atvejais mažai tikėtina, kad automobilis išlaikys tiesią važiavimo trajektoriją. Traukimo į dešinę įspūdį taip pat gali kelti stiprūs vėjo gūsiai, todėl nebūtina iš karto kreiptis į mechaniką“, – teigia M. Šerėjus.
Vis dėlto tokius nesklandumus reikia atidžiai stebėti – jei jie nedingsta, negalima jų ignoruoti. Automobilio traukimas į dešinę arba į kairę gali turėti įtakos padangų ir pakabos elementų nusidėvėjimui, o svarbiausia – kelti grėsmę vairuotojui ir keleiviams.
Kodėl atsiranda traukimas į šoną?
Automobilio savaiminio traukimo į šoną važiuojant priežasčių gali būti labai daug, bet ar susimastėte, dėl ko automobilį dažniausiai traukia į dešinę? Traukimo būtent į šią pusę priežastis yra gana logiška. Būtent dešinėje eismo juostos pusėje yra daugiau kliūčių, kurias turi įveikti ratas. Dažnas automobilio dešinių ratų sąlytis su šaligatvio borteliais, kelkraščio nelygumais, kanalizacijos šuliniais, balomis arba sniego pusnimis pagreitina jų susidėvėjimą. Tai pasireiškia papildomu pasipriešinimu, dėl kurio automobilį gali traukti į dešinę pusę.
„Žinoma, tai nėra taisyklė, automobilis gali būti traukiamas ir į kairę pusę, bet taip atsitinka rečiau. Kartais pasitaiko situacijų, kai automobilis pakaitomis yra traukiamas į abi puses. Neatsižvelgiant į tai, ar automobilį traukia kelkraščio, ar priešingos eismo juostos link, tai yra požymis, kad šio nesklandumo priežastį būtina šalinti kuo skubiau. Niekada nežinome, dėl ko atsirado ši problema, ir važiuojant sunku įvertinti, ar tai smulkmena, ar rimtas gedimas“, – aiškina M. Šerėjus.
Pagrindinės priežastys
M. Šerėjaus teigimu, dažniausiai automobilio traukimą į dešinę arba į kairę lemia šios priežastys: netinkamas oro slėgis padangose, per didelis jų susidėvėjimas, prikibęs stabdys, pažeistas rato guolis ir netinkama pakabos geometrija.
„Paprasčiausia, bet gana dažnai pasitaikanti priežastis – netinkamas vienos padangos oro slėgis. Jei automobilį traukia į dešinę pusę, problemos priežastis dažniausiai būna nepakankamas vienos iš dešinės pusės padangų slėgis. Didesnį efektą lemia per mažas priekinės padangos slėgis. Dėl nepakankamai pripūstos padangos kyla didesnis pasipriešinimas riedėjimui, todėl automobilio savaiminis traukimas į šoną neturėtų stebinti“, – sako M. Šerėjus.
Tempimo jėgos taip pat gali atsirasti, kai viena padanga yra pažeista, turi defektą arba netolygiai susidėvėjusi. Šie trūkumai gali atsirasti staiga, pavyzdžiui, nutrūkus kordui ir atsiradus gumbui arba po truputį. Per ilgą laiką atsirandančios problemos, turinčios įtakos automobilio traukimui į šoną, – tai, pavyzdžiui, padangų dantytumas ir netolygus protektoriaus susidėvėjimas. Netinkamą padangų dilimą gali rodyti ir kiti požymiai, pavyzdžiui, garsus padangų riedėjimas (dėl dantytumo) arba virpesiai, perduodami vairui.
Pasak pašnekovo, žiemą dažnai pasitaikanti problema – stabdžių prikibimas. Dėl kelio druska ir smėliu užterštos stabdžių apkabos ir stūmoklio stabdžių trinkelių antdėklai gali nuolat kontaktuoti su stabdžių disku. Maža to, kad automobilis traukiamas į šoną, dar padidėja degalų sąnaudos ir gresia pavojingas stabdžių perkaitimas.
„Garsus ūžimas važiuojant taip pat gali reikšti, kad automobilio traukimo į šoną priežastis yra rato guolio pažeidimas. Daugeliu atvejų papildoma trintis sukelia tokį garsų kaukimą, kad jis užgožia automobilio radiją. Pažeisti guolį arba visą stebulę nesunku – pakanka vieno stipraus rato smūgio į šaligatvio bortelį arba įvažiuoti į gilią kelio duobę. Pasipriešinimas, dėl kurio automobilis savaime suka į šoną, gali būti nepastovus ir pasireikšti tik pradedant važiuoti, o nuvažiavus keletą kilometrų išnykti. Požymis, rodantis rato guolio pažeidimą, – tai laikinas ūžimo išnykimas įveikiant posūkius, kai ratą veikia kintančios apkrovos“, – atkreipia dėmesį M. Šerėjus.
Netinkamas ratų sureguliavimas tai pat yra dažna automobilio traukimo į šoną priežastis. Verta atminti, kad ratų geometrijos reguliavimas apima ne vien tik ratų suvedimą, bet ir jų posvyrio reguliavimą, posūkio gembės posvyrio kampo ir jos lanksto ašies lenkimo kampo reguliavimą. Dėl tokių nesklandumų automobilį gali ne tik traukti į šoną – jis dar bus ir nepatikimai valdomas, važiuojant gali būti juntama vibracija, automobilis slys į šonus.