Įprasta, kad užsukus į bet kurią interneto svetainę pasitinka iššokantis langas „accept all cookies“ (liet. „priimti visus slapukus“). Tačiau panašu, kad ilgą laiką karaliavę interneto slapukai po truputį atsitraukia – „Google“ ir kitos įmonės imasi šalinti šią technologiją iš savo kuriamų produktų.
Pasak Jurgitos Talačkienės, „Tele2“ skaitmeninės rinkodaros vadovės, atsisakius šios technologijos, ją pakeis nauji būdai, padėsiantys užtikrinti patogiausią ir efektyviausią naršymo patirtį.
Slapukų skirtumai
Amerikos technologijų įmonė „Netscape“ 1992 m. išrado slapuką, leidžiantį svetainėms įsiminti naudotojų informaciją ir nustatymus. Šis paprastas išradimas sukėlė tikrą skaitmeninės reklamos revoliuciją, o slapukai greitai tapo interneto ekosistemos varomąja jėga. Skaitmeninės reklamos industrijos vertė pernai viršijo 700 mlrd. JAV dolerių, o iš slapukų gaunamos pajamos sudaro didžiąją šios sumos dalį.
Vis dėlto, kelis pastaruosius metus vis daugiau kalbama apie trečiųjų šalių slapukų panaikinimą. Pasak J. Talačkienės, slapukai skirstomi į pirmosios šalies ir trečiųjų šalių slapukus. Pirmosios šalies slapukų pagrindinė paskirtis yra pagerinti bendrą vartotojo patirtį puslapyje, kuriame vartotojas lankosi ir yra prieinami tik tam domenui, kuris jį sukūrė.
„Trečiosios šalies slapukai vertina vartotojo veiklą internete ir pateikia reklamą arba turinį pagal tai, ką nuveikė lankytojas. Trečiosios šalies slapukai yra pasiekiami bet kuriame tinklalapyje, įkeliančiame trečiosios šalies serverio kodą. Pirmosios šalies ir trečiosios šalies slapukai yra palaikomi visų naršyklių ir kiekvienas iš jų gali būti ištrintas vartotojo“, – pagrindinius skirtumus išvardija J. Talačkienė.
Ekspertė primena, kad naršant saugiose svetainėse slapukų baimintis ar vengti nereikia: „Slapukai nėra naudojami tik reklamos tikslais – pirmosios šalies slapukai yra būtini užtikrinant vartotojo patirtį interneto puslapyje: padeda svetainės savininkams suprasti kas domina mūsų vartotojus, o kas ne, jie taip pat labai svarbūs matuojant rezultatus ir svetainės efektyvumą.“
Pasak J. Talačkienės, netekus trečiųjų šalių slapukų, reklamuotojams bus daug sunkiau vertinti interneto naudotojų įpročius ir rodyti jiems tikslines reklamas. Dėl to gali pablogėti interneto turinio kokybė, padaugėti prenumeruojamo ar mokamo turinio.
„Galbūt ieškote bėgimo batų ir jums pateikiamas batų skelbimas, kuris atitinka tai, ko ieškote. Geras pasiūlymas, teisingai? Kai naudojami teisėtai – rinkodaros ir reklamos tikslais – slapukai suteikia mums personalizuotas reklamas ir pasiūlymus, kurie gali iš tiesų būti naudingi“, – sako ekspertė.
Slapukai nyksta, bet jau yra alternatyvų
J. Talačkienės teigimu, pagrindinė priežastis, kodėl trečiosios šalies slapukų ketinama atsisakyti – vartotojų susirūpinimas dėl privatumo. Reaguodamos į tai, „Apple“, „Google“ ir „Mozilla“ paskelbė planus palaipsniui atsisakyti trečiųjų šalių slapukų palaikymo savo interneto naršyklėse. Pavyzdžiui, „Google Chrome“ juos žada panaikinti iki šių metų galo.
„Interneto vartotojai tampa vis kritiškesni asmeninių duomenų rinkimui bei naudojimui, ir reikalauja gerbti jų privatumą. Augant kritikos bangai, su metais buvo atliekama vis daugiau pakeitimų, kad duomenų būtų renkama kuo mažiau, o dėl to trečiųjų šalių slapukai taip pat tampa vis mažiau efektyvūs reklamuotojams, todėl juos ir planuojama panaikinti. Vartotojams tai duos daugiau užtikrintumo dėl jų privatumo ir duomenų apsaugos“, – sako J. Talačkienė.
Stengiantis išsaugoti efektyvią reklamą, bet tuo pačiu saugant vartotojų privatumą, „Google“ pristatė „Privacy Sandbox“ – trečiųjų šalių slapukų alternatyvą. Naudojant „Privacy Sandbox“ bus siekiama užkirsti kelią šlamšto reklamos srautui ir sukčiavimo atvejams, užtikrinti personalizuotą reklamą, bei sustiprinti privatumo ribas tarp skirtingų interneto svetainių.
„Svarbu pabrėžti, kad ši nauja slapukų alternatyva yra „Google“ produktas, tad jis veiks tik „Chrome“ naršyklėje. Tuo tarpu „Apple“ ir kitos kompanijos trečiųjų šalių slapukus užblokavo, kas sumažino šių bendrovių produktų patrauklumą skaitmeninės reklamos specialistams. Pristačiusi „Privacy Sandbox“, „Google“ dar labiau įsitvirtino lyderės pozicijoje“, – pastebi J. Talačkienė.