Gyvenimo tempui intensyvėjant, švenčių laikotarpiu kokybiškos eglutės paieškos gali tapti nemenku galvos skausmu. Kur jos ieškoti? Kokią rinktis? Kaip prižiūrėti? Ar tai tvaru?
Daugybė neatsakytų klausimų neretai paskatina gyvą eglutę iškeisti į dirbtinę, todėl ekspertai pastebi, kad mitų apie Kalėdų eglutes visuomenėje vis dar apstu. Ekspertai dalijasi įžvalgomis, kokias eglutes šiandien dažniausiai perka lietuviai ir kokius mitus tenka laužyti kasmet.
„Medelius dažniausiai perka 25–55-erių metų amžiaus žmonės, ypač šeimos su vaikais. Pagrindiniai poreikiai Lietuvoje, kaip ir visoje Europoje, panašūs – patys populiariausi išlieka kėniai, sudarantys 80–90 proc. visų užsakymų. Nors pastarųjų mada į Lietuvą atėjo ne taip ir seniai, Vakarų Europoje (Vokietijoje ar Didžiojoje Britanijoje) – tai įsišakniję jau nuo seno.
Pastebiu ir tai, kad lietuviškų eglučių populiarumas kasmet vis mažėja – šie medeliai gana greitai numeta savo spyglius, todėl žmonės linkę pirkti ilgiau išliekančius medelius“, – apie pagrindines Kalėdų eglučių tendencijas pasakoja Lietuvoje pirmaujančios prekybos eglutėmis įmonės „Silvertree“ vadovas Šarūnas Peikštenis.
Vadovas išskyrė tris dažniausiai sutinkamus mitus apie Kalėdų eglutes.
Dirbtinė eglutė – tvaresnis sprendimas.
Š. Peikštenis sako, kad dažnai susiduriantis su žmonių nuomone, jog dirbtinių eglučių pasirinkimas yra tvaresnis sprendimas, tačiau tai nėra tiesa.
„Dirbtinių eglučių neįmanoma perdirbti, nes jose metalinis korpusas yra sukibęs su plastiku, taigi, kiekviena tokia anksčiau ar vėliau išmesta eglutė tik dar labiau didina mūsų planetos užterštumą. Skirtingai nei dirbtinės, kirstos eglutės gali būti perdirbtos, be to, jos auginamos plantacijose, kur kas kelerius metus yra iš naujo atsodinamos – visa tai prisideda prie tvarumo. Pavyzdžiui, visi mūsų iš klientų surinkti medeliai yra perdirbami – panaudojami biokurui, trąšoms ar baldų gamybai“.
Pasak Šarūno, žmonėms, kuriems rūpi tvarumas, perkant medelius vazonuose reikėtų atkreipti dėmesį, ar jos yra užaugintos vazonuose, nes jei jos buvo tiesiog išrautos ar nukirstos ir įstatytos į vazonus, tokie medeliai niekada neprigyja.
Byrančios eglutės – prastos kokybės požymis
Pasak eglučių eksperto, eglutės – gyvas medis, todėl laikui bėgant ima vysti, tai visiškai natūralus procesas. Vis dėlto, atskiros jų rūšys turi tam tikrų savybių: „Pačios aukščiausios rūšies medeliai – Lietuvoje užaugintos eglutės bei iš Daniški kėniai, kurie dėl palankaus jūrinio klimato čia užauga patys gražiausi Europoje. Vien aš pats Europoje jau esu aplankęs per 30 medelių plantacijų – nuolatinės paieškos vis naujų tiekėjų ir dar geresnių, gražesnių medelių yra didžioji šio darbo dalis“, – užkulisiais dalijasi „Silvertree“ vadovas.
Pasak Šarūno, įprastai kėniai kambario temperatūroje gali išlikti žali iki 3 savaičių, priklausomai nuo patalpos temperatūros ir drėgmės. Tradicinės lietuviškos eglės laiko spyglius iki 2 savaičių.
„Norint prailginti eglutės gyvavimo laiką, reikia jas laikyti kuo toliau nuo šilumos šaltinių: radiatorių, židinio, šildomų grindų – jei tokios yra galima po stovu patiesti paklotą arba pakelti ant pakylos. Kambario temperatūra turėtų būti bent iki 20 laipsnių. Taip pat labai svarbu nuolat drėkinti eglutes, todėl kirstiems medeliams reikalingas stovas su vandens talpa, taip pat patartina medelio spyglius vandens purkštuku reguliariai drėkinti 1–2 kartus per dieną“, – patarimais dalijasi Š. Peikštenis.
Eglučių verslas – sezoninis
Pasak Š. Peikštenio, eglučių užsakymų pikas verslininkus pasiekia gruodžio pradžioje, tačiau pats pasiruošimas eglutės kelionei pas savo šeimininkus trunka ištisus metus.
„Paprastai mūsų prekybos sezonas trunka nuo spalio mėnesio iki gruodžio pabaigos, tačiau paruošiamieji darbai vyksta ištisus metus – IT žmonės nuolat ieško naujų efektyvesnių sprendimų, kai kuriuos produktus iš tiekėjų pradedame užsakyti jau sausio mėnesį. Intensyviausias pasiruošimas vyksta nuo rugsėjo, kuomet pradedame formuoti komandas eglučių pristatymui“.
Pasak „Silvertree“ vadovo, šio verslo specifika reikalauja itin tikslaus laiko bei kiekių planavimo, labai svarbiu aspektu tampa komunikacija su klientais: „Savo kelionę versle pradėjau nuo pasaulinės jaunimo verslumo programos „Southwestern Advantage“. Čia net keturias vasaras iš eilės drauge su studentais iš daugiau nei 200 pasaulio universitetų JAV šeimoms pardavinėjau išsilavinimui skirtas sistemas.
Būtent čia reikėjo spręsti dažnai nepatogias situacijas, reaguoti greitai. Išmoktos pamokos apie bendravimo, klientų lūkesčių patenkinimo, streso valdymo svarbą iki šiol padeda vystant eglučių verslą ir siekiant susidoroti su dideliu intensyvumu“, – apie Kalėdų eglučių verslo darbo virtuvę pasakoja 26-erių metų verslininkas Š. Peikštenis.