Automobilio kuro sistema yra maitinimo linija, kuri užtikrina, kad transporto priemonės variklis visada būtų aprūpinamas degalais, reikiamais vidaus degimo užtikrinimui. Dėl šios priežasties labai svarbu prižiūrėti kuro sistemos būklę, kadangi joje nutikus gedimams, kartą galite tiesiog nebeužvesti automobilio. Be degalų tiekimo funkcijos, ši sistema taip pat yra atsakinga už kuro valymą nuo nešvarumų ir laikymą. Kitaip tariant, ji paduoda išvalytą ir paruoštą kuro mišinį į vidaus degimo kamerą. Nuo kuro sistemos funkcionalumo priklauso ir jūsų automobilio eksploatacijos komfortas ir kokybė – pavyzdžiui, įvykus gedimui labai staigiai gali sumažėti automobilio galia. Pernelyg riebus ar liesas paruošiamas kuro mišinys gali privesti prie rimtų variklio gedimų, dėl kurių gali prireikti netgi kapitalinio remonto. Todėl labai svarbu laiku laiku atlikti kuro sistemos priežiūrą ir remontą, vos tik pastebėjus pirmuosius kuro sistemos gedimų požymius.
Iš ko sudaryta kuro sistema
Pagrindinius kuro sistemos elementus tikriausiai žino didžioji dauguma automobilio savininkų. Ją sudaro:
• kuro bakas,
• purkštukai,
• kuro filtras,
• kuro siurblys,
• kuro slėgio reguliatorius.
Tačiau be šių komponentų šiuolaikinėse kuro sistemose yra ir daug papildomų, elektroninių dalių, kurios padeda užtikrinti kuo sklandesnį darbą. Savo ruožtu, šios elektroninės sistemos yra valdomos per valdymo blokus, kurie kontroliuoja stabilu atskirų dalių veikimą naudojant teorinius ir faktinius duomenis. Galbūt sunku įsivaizduoti, tačiau tinkamam kuro sistemos darbui reikia daugybės įvairių daviklių (pvz., paskirstymo veleno padėties, sankabos ir greičio pedalo padėties, išmetamųjų dujų slėgio ir t.t.), taip pat oro srauto matuoklių, EGR vožtuvo. Taigi, kaip matote kuro tiekimo ir įpurškimo sistemą automobilyje sudaro iš tiesų didelis komponentų skaičius.
Kuro siurblys ir jo funkcija automobilyje
Kaip jau buvo minėta, kuro siurblys yra vienas iš pagrindinių kuro sistemos dalių. Jo funkcija, kaip galima suprasti iš pavadinimo, yra reikiamo kuro kiekio pernešimas iš kuro bako į purkštukus, kad įvyktų vidaus degimo procesas. Senesniuose automobiliuose kuro siurblys sukurdavo jungtį tarp bako ir karbiuratoriaus. Šis komponentas sukurtas taip, kad užtikrintų kuro tiekimą palaikant reikiamą slėgį. Dažniausiai naudojami linijiniai (dinaminiai) arba rotaciniai siurbliai su mentelėmis, priklausomai transporto priemonės konstrukcijos. Kuro siurblys įprastai montuojamas bako viduje, dėl ko jo keitimas yra kiek sudėtingas.
Dauguma kuro siurblių veikia naudodami nuolatinę variklio kuro srovę mazge. Komponentas įsiurbia bake esančius degalus, o tada perduoda juos į kuro magistralės vamzdžius, kurie nutiesti iki cilindrų. Tuomet kuras yra sumaišomas su oru ir į degimo kamerą paduodama kibirkštis, taip sukuriant vidaus degimo procesą. Kuro sistemoje taip pat yra sumontuotas kuro filtras, kuris neleidžia įvairiems nešvarumams ir priemaišoms patekti į kuro/oro mišinį – užterštas mišinys galėtų greitai pažeisti variklį.
Kuro siurblio vaizdas paimtas iš topautodalys.lt
Kuro siurblio gedimai – priežastys ir požymiai
Tvarkingai veikianti kuro sistema leidžia užtikrinti korektišką variklio darbą ir degalų taupymą. Verta atsiminti, kad netinkamai veikianti degalų sistema gali padidinti kuro sąnaudas net iki 30%. Kuro siurblio gedimai gali nutikti dėl įvairiausių priežasčių, tačiau mechanikai išskiria kelias pagrindines, kurios pasitaiko dažniausiai:
• Netinkamai įrengtos elektros jungtys. Neretai kuro siurblio gedimus sukelia netinkamai sujungtos elektros jungtys. Pavyzdžiui, jos gali būti netinkamai įžemintos, pernelyg laisvos, neužtikrinti reikiamos įtampos (naudojami netinkami laidai), taip pat gali būti nekokybiškai užsandarinta siurblio jungtis.
• Užsiteršusi kuro sistema. Ganėtinai dažnai kuro siurbliai sugenda dėl purvo, rūdžių ar kitų nešvarumų. Įprastai šie nešvarumai į sistemą patenka dėl naudojamų nekokybiškų degalų. Todėl visada patartina naudoti tik aukštos kokybės kurą iš patikimų šaltinių.
• Reguliarus važinėjimas esant žemam kuro lygiui. Dalis vairuotojų mėgsta išnaudoti kuo daugiau kuro prieš važiuojant į degalinę, tačiau šis įprotis turi įtakos didesniam siurblio kaitimui, kas ir skatina greitesnį jo gedimą.
Vis dėlto, net ir laikantis visų rekomendacijų, komponentai gali sugesti – juk jie turi ir nusidėvėjimo resursą, kurį išnaudojus keitimą atlikti teks bet kuriuo atveju. Kuro siurblio gedimą ir keitimo poreikį padės nustatyti šie požymiai:
• Variklis sunkiai užsiveda tiek šaltas, tiek šiltas
• Užvedus variklį ir paspaudus akseleratoriaus pedalą, jis užgęsta
• Girdisi pašaliniai garsai iš bako srities
• Padidėja kuro sąnaudos
• Spaudžiant akseleratorių, variklio apsisukimų skaičius nedidėja
• Netolygus variklio darbas tuščiąja eiga
• Užvedus variklį, iš išmetimo sistemos pasipila tiršti, balti dūmai su specifiniu kvapu
Jeigu pastebėjote kurį nors iš aukščiau paminėtų požymių, patartina kuo skubiau kreiptis į specialistus, kurie atliks kuro sistemos diagnostiką ir padės nustatyti gedimą. Bet kuriuo atveju, rekomenduojama reguliariai atlikti visos kuro sistemos apžiūrą, piltis aukštos kokybės kurą ir nepamiršti pasikeisti kuro filtrą bent kas 20 000 – 30 000 km ridos.