Šaltasis metų laikas automobiliams negailestingas, todėl laiku jais nepasirūpinus, vėliau vairuotojai gali pakliūti į nepavydėtinas situacijas kelyje.
Kai lauke spaudžia šaltukas, o gatvėse pilna sniego, net ir menkiausios automobilio priežiūros klaidos gali brangiai atsieti. Niekas nenori įstrigti pusnyje ar ryte rasti išsikrovusį automobilio akumuliatorių, todėl žiemai reikėtų pradėti ruoštis iš anksto. Kaip pasirūpinti automobiliu, kad net ir šalčiausią metų dieną nekiltų nesklandumų?
Reikėtų rinktis kokybiškas padangas
Dar prieš prasidedant žiemai vairuotojai turėtų įsitikinti, kad jų automobilio padangos vis dar geros būklės. Nors Lietuvoje žieminių padangų protektoriaus gylis turi būti ne mažesnis kaip 3 mm, ekspertai pataria šios ribos nelaukti ir padangas keisti anksčiau bei taip užtikrinti pakankamą automobilio sukibimą su kelio danga. Taip pat derėtų atidžiai apžiūrėti, ar padanga nepažeista ir neturi išlindusių kordų.
„Nors Lietuvoje vairuotojai mėgsta universalias padangas, deja, žemoje temperatūroje jų stabdymo efektyvumas smarkiai sumažėja. Tokios padangos labiau tinkamos švelnesnio klimato šalims, todėl vairuotojai turėtų netaupyti ir įsigyti patikimo gamintojo žiemines padangas“, – sako automobilių duomenų įmonės „carVertical“ komunikacijos vadovas Matas Buzelis.
Išsikrovęs akumuliatorius gali sugadinti visą dieną
Kol nepradėjo spausti šaltukas vairuotojai taip pat turėtų pasirūpinti savo automobilio akumuliatoriumi. Jei akumuliatorius itin prastos būklės, automobilis gali neužsivesti temperatūrai nukritus vos keliais laipsniais žemiau nulio. Su šia problema dažniau susiduria dyzelinių transporto priemonių savininkai, nes tokio automobilio užvedimui panaudojama daugiau akumuliatoriaus galios.
Neužsivedantis automobilis gali sugriauti visus dienos planus, todėl vairuotojai turėtų iš anksto pasirūpinti nauju akumuliatoriumi, jei turimas jau yra senas. Paprasčiausias būdas patikrinti akumuliatoriaus būklę – pamatuoti jo įtampą multimetru. Tai nesudėtingas prietaisas, kurį galima įsigyti bet kurioje elektros prekių parduotuvėje. Akumuliatorių galima pasitikrinti ir užsukus į autoservisą.
Pasirūpinkite tinkamais eksploataciniais skysčiais
Prieš prasidedant žiemai svarbu pakeisti automobilio eksploatacinius skysčius. Dažnai vairuotojai pamiršta, kad vasarinis langų skystis nukritus temperatūrai žemiau 0 užšąla. Dėl susidariusio ledo gali būti pažeista visa langų apiplovimo sistema. Kadangi žiemą automobilio stiklai greičiau pasidengia purvu – kelyje gali būti sunku pastebėti pėsčiuosius ir kitus eismo dalyvius.
Šaltuoju metų laiku patariama įvertinti ir valytuvų būklę. Valytuvus reikėtų keisti kasmet, tačiau neretai vairuotojai važinėja su senais valytuvais iki šie visiškai susidėvi.
„Susidėvėję valytuvai paprastai palieka ant stiklo žymes ir nenuvalo viso purvo. Susidėvėjusios šluotelės taip pat gali subraižyti priekinį stiklą, todėl geriau nieko nelaukti ir atėjus žiemai įsigyti naują valytuvų komplektą“, – aiškina „carVertical“ automobilių rinkos ekspertas M. Buzelis.
Kai kurie vairuotojai vasaros metu į aušinimo sistemą vietoj aušinimo skysčio pila distiliuotą vandenį, tad labai svarbu nepamiršti jo pakeisti neužšąlančiu aušinimo skysčiu.
Žiemą svarbiausia geri stabdžiai
Nors automobilis turėtų būti techniškai tvarkingas ištisus metus, prieš žiemą ypatingai svarbu į tai atkreipti dėmesį. Svarbu patikrinti stabdžių būklę: jei diskai ar stabdžių trinkelės susidėvėję, reikėtų pasirūpinti jų atnaujinimu.
Taip pat reikėtų nepamiršti pakeisti stabdžių skysčio, ypač jei jis nebuvo keičiamas po praėjusios žiemos. Bėgant laikui stabdžių skystis praranda savo savybes, sistemoje kaupiasi kondensatas, todėl stabdžių sistemos darbas prastėja.
Jei automobilio prietaisų skydelyje įsižiebia įspėjimai apie stabdžių sistemos veikimo problemas ar neveikiančią ABS sistemą, šiuos trūkumus būtina pašalinti nedelsiant, nes slidžiame kelyje būtent ABS sistema padeda valdyti automobilį tuomet, kai stabdant jis pradeda slysti, o tai gali padėti išvengti nelaimės.
Langų rasojimo galima išvengti
Atvėsus orams tiek naujesnių, tiek senesnių automobilių langai gali pradėti rasoti iš vidaus. Dėl šios problemos suprastėja matomumas ir didėja eismo nelaimės rizika. Automobilio langai gali rasoti dėl kelių priežasčių. Pirmiausia – pasenęs salono filtras, kurį rekomenduojama keisti bent kartą per metus, o geriausia – prieš šaltąjį sezoną.
Langai rasoja ir dėl automobilyje susikaupusios drėgmės. Pagrindinė to priežastis – drėgni automobilio kilimėliai. Norint šios problemos išvengti, šaltuoju sezonu medžiaginius automobilio kilimėlius patariama keisti į guminius, kuriuose nesikauptų drėgmė. Jei į automobilį įsėdote snieguotais batais, išlipant derėtų iškratyti kilimėlį ir išpilti ištirpusį sniegą.
Po plovimo durelės gali prišalti
Žiemą kelininkai naudoja įvairias ledo tirpinimo priemones, kurios nusėda ir ant automobilių. Rūpindamiesi savo transporto priemonės kėbulu vairuotojai turėtų reguliariai ją plauti, o po plovimo pasirūpinti, kad nukritus oro temperatūrai automobilio durelės neprišaltų.
Išvažiavus iš plovyklos būtina kruopščiai išvalyti tarpdurius bei pasinaudoti suspaustu oru, kad vanduo būtų pašalintas iš atvirų durų spynelių. Vairuotojai taip pat gali pasinaudoti specialiomis priemonėmis ir sutepti gumines durelių dalis, kad šios neprišaltų ir ryte netektų atplėšti jų jėga.
Prieš pradėdami važiuoti – nuvalykite sniegą ir ledą
Oro temperatūrai nukritus žemiau 0, vairuotojams tenka kasdien nuo automobilio stiklo gramdyti ledą ar valyti sniegą. Neretai vairuotojai dalijasi, kad neturėdami ledo gremžtuko automobilio langus valo naudodami pirmą pasitaikiusią nuolaidų kortelę. Nors rezultatas pasiekiamas ir langas nuvalomas, retas susimąsto, kad tokiu būdu yra braižomas automobilio stiklas.
„Net ir mikro įbrėžimai, kurie kone nematomi dieną, gerokai apsunkina vairuotojo darbą ir matomumą naktį. Labai svarbu saugoti automobilio stiklus ir jų nepažeisti, o prireikus nugramdyti susidariusį ledą – naudoti kokybiškas ir tam pritaikytas priemones. Tam gali pasitarnauti ir specialus langų atitirpinimo skystis“, – patarimais dalinasi M. Buzelis.
Žiemą galima pamatyti ne vieną vairuotoją, kuris sniegą nuo automobilio valo tiesiog rankomis. Žinoma, tokiu būdu dažniausiai nuvalomi tik langai, tad pradėjus važiuoti nuo variklio dangčio ant stiklo pučiamas sniegas apsukina matomumą, o stabdant nuo stogo nenuvalytas sniegas gali nučiuožti ant priekinio stiklo. Staigios reakcijos reikalaujančiose situacijose tai yra labai pavojinga, todėl svarbu įsigyti sniego valymo šluotą ir prieš pradedant judėti tvarkingai nuvalyti sniegą ne tik nuo langų, bet ir viso kėbulo.