Kiekvienais metais pavasaris daugumai asocijuojasi su tvarkymusi. Tiesa, ne tik namų, bet ir automobilių. Galima pastebėti, kad plovyklose šiltesnėmis dienomis nusidriekia eilės, daugėja besitvarkančių vairuotojų, kurie blizgina ir automobilio saloną, ir išorę, pasirūpina technine higiena – papildo tepalų atsargas, keičia akumuliatorius ir kitus elektronikos prietaisus. Visa tai vėliau tampa kalnais atliekų, kurios neretai yra priskiriamos prie pavojingų ir turi būti tvarkomos ypač dėmesingai.
Atliekų tvarkymo įmonės „Ekonovus“ Vilniaus padalinio vadovas Dainotas Dragūnas, sako, kad vis dar pasitaiko prie konteinerių randamų automobilių padangų, tačiau tendencija gerėja – pastebima, kad sąmoningumas auga ir ši grubi klaida daroma vis rečiau.
Jis pastebi, kad dalis žmonių vis dar mano, kad padangų pridavimas kainuoja nemažus pinigus, todėl bando gudrauti ir apeiti šį žingsnį, tačiau tai – mitas. „Pravartu žinoti, jog pirkdami naujas padangas iš karto pardavėjui sumokame už jų sutvarkymą, todėl pardavėjas privalo priimti jas nemokamai. Lygiai taip pat jos turėtų būti priimamos ir automobilių servisuose, kuriuose keičiamos padangos. Šias tvarkas reglamentuoja teisės aktai“, – akcentuoja D. Dragūnas.
Padangas keičiant savarankiškai, jas galima priduoti stambiagabaričių atliekų surinkimo aikštelėse. Pasak D. Dragūno, per metus kiekvienam gyventojui nemokamai ten galima pristatyti iki penkių vienetų padangų.
Ką daryti su kitomis automobilių atliekomis?
Tepalo pakuotės ir filtrai. Jei tepalą keičiate savarankiškai reikėtų pasirūpinti, kad likusios atliekos saugiai pasiektų tvarkytojus. „Pastebime, kad neretai filtrai ir pilnos pakuotės su tepalais pakliūva į pakuočių rūšiavimo ar komunalinių atliekų konteinerius. Svarbu atkreipti dėmesį, kad tepalų išpilti bet kur negalima. Naudotus tepalus bei filtrus reikėtų pristatyti į stambiagabaričių atliekų aikšteles. Pristatant šias atliekas talpos turi būti sandarios, o filtrai supakuoti taip, kad tepalai nepatektų į aplinką“, – sako atliekas tvarkančios įmonės ekspertas.
Akumuliatoriai. Specialistas atkreipia dėmesį, kad atiduodant perdirbti senus akumuliatorius pirmiausia jokiu būdu jų nereikėtų imtis ardyti. Šią automobilio detalę galima pristatyti į automobilių atliekas tvarkančias įmones, stambiagabaričių atliekų priėmimo aikšteles, naujų akumuliatorių prekybos vietas. D. Dragūnas primena, kad priduodant akumuliatorius gaunama ir finansinė nauda, nuolaida ar mokestis už pristatytą akumuliatorių.
Kiti elektroniniai prietaisai. Perdegusios automobilių lemputės, saugikliai, kuriuos dažnas keičia ir savarankiškai, „Ekonovus“ eksperto teigimu, neturėtų būti metami į bendrą komunalinių atliekų konteinerį, juos rekomenduojama pristatyti elektronikos atliekas tvarkančioms įmonėms, į elektronikos arba stambiagabaričių atliekų surinkimo aikšteles.
Automobilių valymo priemonių pakuotės. Retas vairuotojas susimąsto, kokie yra švaraus automobilio padariniai aplinkai, jei tai yra daroma savarankiškai ir elgiamasi neatsakingai. „Atšilus orams, ne viename daugiabučių kieme ar viešose erdvėse galima išvysti automobilių blizgintojų. Neretas po tokių švaros akcijų visas susidariusias atliekas – langų skysčio, poliravimo priemonių, automobilio šampūno buteliukus, aerozolių flakonėlius reikėtų tinkamai išrūšiuoti.
Svarbu atkreipti dėmesį, kad šios pakuotės turi būti tuščios ir metamos į rūšiavimo konteinerį, atsižvelgiant į tai, iš kurios medžiagos jos pagamintos, metalinės ir plastikinės – į plastiko, stiklinės – į stiklo“, – paaiškina D. Dragūnas. Jeigu pakuotėje yra priemonės likutis, ji yra užteršta cheminėmis medžiagomis ir turėtų būti pristatoma į pavojingų atliekų tvarkymo aikštelę.