Niekam ne paslaptis, jog tinkamos alyvos pasirinkimas – ilgaamžio automobilio variklio garantas. Visgi, pasak ekspertų, vairuotojų sąmoningumo čia vis dar labai trūksta. Dauguma vadovaujasi dešimtmečiais pasenusiomis žiniomis, kai, tuo tarpu, pasaulyje reikalavimai alyvos kokybei griežtėja sunkiai suvokiamu greičiu.
Ekspertai dalijasi įžvalgomis ir patarimais, ką būtina žinoti apie alyvos kokybę ir kodėl ji tampa vis svarbesnė, o žinių trūkumas – tik brangesnis?
Pagrindinė klaida – klampumas
„Vidaus degimo varikliams sparčiai tobulėjant kartu griežtėja ir reikalavimai alyvų kokybei, todėl renkantis variklio alyvą savo automobiliui ypatingai svarbu įsitikinti, kad alyva tikrai atitinka jai nustatytus kokybės reikalavimus, priešingu atveju, galime sulaukti itin skaudžių pasekmių“, – dėmesį atkreipia Vilniuje įsikūrusio autoserviso vadovas Martynas Šimkus.
Pagrindinė vairuotojų klaida, pasak specialisto, jau ilgus metus išlieka ta pati – automobilių savininkai variklines alyvas vis dar vertina pagal jų klampumo klasę, pavyzdžiui, 5W-30, 0W-20 arba 5W-40, manydami, kad šis parametras kartu garantuoja ir alyvos kokybę: „Realybė tokia, kad net tos pačios klampumo klasės alyvos gali visiškai netikti tos pačios markės automobiliams, nes nebus suderinamos su visų jų variklių specifika“, – įspėja M. Šimkus.
5 kokybės parametrai
„Labai griežtus reikalavimus automobilių variklių alyvų kokybei per pastaruosius kelerius metus lėmė nauji variklių konstrukcijos sprendimai, išmetamųjų teršalų standartai bei padidėjęs biokomponentų kiekis degaluose. Štai kodėl renkantis variklio alyvą nebepakanka atsižvelgti vien į klampumą – būtina tiksliai žinoti, kokį kokybės standartą privalo atitikti automobiliui tinkanti alyva. Šiuos parametrus visuomet rasite transporto priemonės naudotojo vadove arba alyvos gamintojo svetainėje. Priešingu atveju, ne tik sutrumpinsite variklio tarnavimo laiką, bet dėl pavojingo LSPI reiškinio galite per itin trumpą laiką jį sugadinti nepataisomai“, – pagrindinę priežastį, kodėl privaloma domėtis alyvos kokybiniais parametrais, įvardija „TotalEnergies“ techninio skyriaus vadovas Andrzejus Husiatynskis.
Pasak eksperto, alyvų kokybės standartus nustato tokios tarptautinės organizacijos kaip ACEA (Europos automobilių gamintojų asociacija), API (Amerikos naftos institutas) ir ILSAC (Tarptautinis tepalų standartizacijos ir patvirtinimo komitetas).
„Lietuvos vairuotojams ypač aktualu žinoti ILSAC – šį kokybės standartą itin dažnai naudoja populiarių Japonijos ir Korėjos automobilių gamintojai. Šis kokybės standartas egzistuoja jau 30 metų, tačiau šiandien jo reikalavimai patys griežčiausi per visą istoriją, jie taikomi naujausiam GF-6 standartui“, – akcentuoja „TotalEnergies“ atstovas.
Ekspertai išskyrė 5 esminius kokybiškos alyvos kriterijus bei jų teikiamą naudą, kuriuos šiandien privalo žinoti kiekvienas vairuotojas. Šiuos kriterijus šiandien atitinka variklio alyvos, kurioms taikomi naujausi ILSAC GF-6 kokybės standarto reikalavimai.
Apsauga nuo oksidacijos
Šiais laikais mažesni automobilių varikliai jau nieko nebestebina, tačiau dėl savo specifikos didesnę galią jie pasiekia didėjant šiluminei alyvos apkrovai, dėl kurios alyva oksiduojasi , o jos klampumas – didėja. Aukščiausios kokybės alyvose naudojami priedai, turintys antioksidacinių savybių, prailgina bazinės alyvos tarnavimo laiką ir atitolina oksidacijos pradžią, o dispersiniai priedai sugeria taršias medžiagas, pavyzdžiui, suodžius, ir neleidžia jiems užteršti alyvos.
Mažesnės degalų sąnaudos
Alyvos paskirtis – sumažinti trintį variklyje. Kokybiškiausiose alyvose naudojami klampumo ir trinties mažinimo priedai su sumažintu HTHS koeficientu, kurie padeda sumažinti trintį variklyje ir padidinti jo efektyvumą, o tai užtikrina ir mažesnes degalų sąnaudas. Alyvos, kurios atitinka GF-6 standartą, mažesnes degalų sąnaudas privalo užtikrinti nepaisant ilgo bei sunkaus variklio darbo.
Nuosėdų susidarymo prevencija
Aukščiausios kokybės alyva turi apriboti anglies nuosėdų susidarymą. Joje naudojami priedai trukdo suodžių, dervų ir alyvos oksidacijos produktams kauptis, išlaiko juos suspensijos pavidale. Ji taip pat užtikrina mažiausią įmanomą išgarinimą iš degimo kameros, dėl ko mažiau užsiteršia įsiurbimo, išmetimo vožtuvai bei katalizinis konverteris.
Paskirstymo grandinės apsauga
Naujasis ILSAC standartas nustato reikalavimą, kad variklio alyva užtikrintų paskirstymo grandinės apsaugą, aušinimą ir valymą. Aukščiausios kokybės alyva padeda sklandžiam su paskirstymo grandine sąveikaujančių elementų darbui. Naudojant kitokią nei gamintojo rekomenduojamą alyvą gali sutrikti hidraulinio įtempiklio veikimas, o tai sukels ir netinkamą grandinės darbą.
Apsauga nuo LSPI reiškinio
Kokybiška alyva sumažina LSPI (ang. Low-Speed Pre-Ignition) reiškinį, kuris ypač būdingas mažų gabaritų varikliams. Kuo alyvos klampumas mažesnis, tuo mažiau alyvos likučių lieka degimo kameroje ir stūmoklio-cilindro erdvėje. Be to, geras alyvos pagrindas užtikrina mažesnę oksidaciją, mažesnius jungčių struktūros pokyčius, sumažina tepalų garavimo greitį. Visa tai reikšmingai prisideda prie LSPI prevencijos.