Jaunas, perspektyvus vadovas valstybei, „miestui“, verslui dažniausiai „atsineša“ naujų idėjų. Nors gyvenimas rodo, kad ne kiekvienam jaunam žmogui pakanka patirties, kartais išsilavinimo, gebėjimo suburti komandą, turinčią pakankamai kompetencijos spręsti miesto ir gyventojų rūpesčius. 2019 metais savivaldos rinkimuose Marijampolėje daugumą laimėjo LSDP, o tiesioginiuose mero rinkimuose laimėjo LSDP Marijampolės skyriaus pirmininkas P. Isoda. Jaunas ir laikantis save perspektyviu, LSDP pirmininko G. Palucko pavaduotojas, jautėsi kaip vienintelis „šviesulys” miesto savivaldybės administracijoje, tačiau neilgai trukus ėmėsi elgtis kaip miesto „karalius”, pasižymėdamas kaip autoritarinis vadovas, nesilaikantis rinkiminių pažadų rinkėjams.
Marijampolės miestas garsėja ne vien kaip ypatingai taisyklingą tarmę turinčių žmonių kraštas. Nuo seno tai buvo Lietuvos kultūros židinys, pradedant knygnešių laikais, garsiais iš šio krašto kilusiais Lietuvos kalbininkais ir visuomenės šviesuliais. Miestas kadaise garsėjo savo Dramos teatru, kuris buvo įkurtas sunkiu 1942 metų laikotarpiu. Žvelgiant į Marijampolės miesto dramos teatro istoriją, negalima nepaminėti, kad tai buvo penktas profesionalus dramos teatras Lietuvoje, po Vilniaus, Kauno, Panevėžio ir Šiaulių dramos teatrų. Jame buvo ne tik vaidinama, statomi nauji scenos vaidmenys, bet ir mokomasi aktorystės meno. Eidamas į rinkimus, Marijampolės LSDP skyrius savo 2019-2022 metų rinkiminėje programoje, vadovaujant pono P. Isodos, kultūros darbuotojus ir kultūrą suprantančius miesto gyventojus viliojo balsuoti už LSDP, duodami rinkiminį pažadą sudaryti galimybę Marijampolės dramos teatrui tapti profesionalia ir nepriklausoma meno įstaiga. Tačiau rinkėjai buvo apmaudžiai apgauti, rinkiminis pažadas netesėtas. Teatras, prisidengiant „finansiniais“ argumentais, buvo skubiai reorganizuotas jį prijungiant prie Marijampolės kultūros centro ir taip užkertant kelią dramos teatrui tapti dar profesionalesne meno ugdymo įstaiga. Prieš dramos teatro reorganizaciją pasisakė 4 tūkstančiai miesto gyventojų (mero rinkėjų), savo nuomonę patvirtindami parašais. Minėtas dokumentas buvo įteiktas miesto savivaldybės administracijai, tačiau meras numatytų pertvarkų neatsisakė ir tik teismo sprendimu reorganizacija šiuo metu sustabdyta.
Ilgai netrukus, meras toliau „tvarkėsi“ kultūros objektuose. Šį kartą ėmėsi kino teatro „Spindulys”. Pono P. Isodos sprendimu atleistas nuoširdžiai ir gerai dirbantis įstaigos direktorius. Kino teatro biudžetui šis mero „įkarštis”, kalbama, kad kainavo apie 60 tūkstančių eurų. Kaip šiuo sunkiu valstybinei įstaigai laikotarpiu mero sprendimas atsilieps kitų darbuotojų darbo užmokesčiui ir kino repertuarui, pono P. Isodos nelabai jaudina, nes kultūrą ir jos būtinybę kiekvienas žmogus supranta priklausomai nuo savo išprusimo ir išsilavinimo.
Kas yra miesto ateitis? Tai yra mažiausieji miesto gyventojai-socialinė grupė į kurią turėtume investuoti daugiausiai. Eidamas į rinkimus 2019-2022 metų programoje prie infrastruktūros gerinimo meras davė pažadą atnaujinti esančias ir įrengti naujas vaikų žaidimo aikšteles mikrorajonuose. Ir nors tam milžiniškos lėšos nereikalingos, o 2019 metais biudžete meras tikrai tikrai turėjo tokių lėšų, bet miesto „lyderio” proveržio vaikų aikštelių srityje tikrai nematyti. Dažnas miesto svečias, pasidžiaugdamas a. a. V. Brazio išpuoselėtu miestu, pastebi dabartinės miesto valdžios atsainų požiūrį į mažiausius miesto gyventojus. Net pačiame miesto centre, o ką jau kalbėti apie gyvenamuosius mikrorajonus nėra kokybiškų vaikų žaidimo aikštelių, atitinkančių saugumo reikalavimus ir užtikrinančių mažųjų kokybišką laisvalaikį suaugusiųjų priežiūroje.
Miesto meras prisiima laurus, kad išsprendė vaikų darželių problemą. Žiūrint iš esmės – tai nieko ir nepadarė. Uždarė mokyklą, minėtose patalpose atidarė darželį. Ar gerai, kad moksleivių mažėja? Negerai. O ką padarė, kad jaunų šeimų daugėtų? Paprasčiausiai sudaryti sąlygas įsikurti ir dirbti jaunoms šeimoms. Vadovaujant P. Isodai naujų vaikų darželių infrastruktūra nebuvo sukurta.
2020 metais, aprašant 2019 metų LSDP rinkiminės programos įgyvendintus darbus, džiaugiamasi, kad mero ir jo vadovaujamos partijos skyriaus pastangomis nuolat plečiasi verslas, auga pramonė, pritraukiami pasaulinio lygio investuotojai, kuriasi stambūs ir smulkūs verslai. Smagu būtų pasidžiaugti tokiais mero darbais, tačiau P. Isoda tik parodo savo pirmtakų pradėtus darbus, tokiu būdu prisiimdamas sau nepelnytą garbę ir nuopelnus.
Vidinių intrigų apsuptyje P. Isodai neliko laiko atlikti savo tiesioginių pareigų-bendradarbiauti su LR Vyriausybe, spręsti miesto ekonominę ateitį. Praleistas laikas pateikti paraiškas dėl Valstybės investicijų į Marijampolės miestą, todėl šiais metais (o panašu, kad ir 2021m.) investicijų papildomai iš Valstybės investicijų programos, Marijampolės miestas nesulauks.
Sveikatos apsaugos sritis yra pati silpniausia LSDP Marijampolės skyriaus rinkiminės programos dalis, konkrečių darbų prasme. Konkretumą galime pastebėti tik viename punkte, kuriame kalbama apie mero draugo, M. Čėsnos vadovaujamos įstaigos, slaugos skyriaus renovavimą, jį išplečiant ir atnaujinant įrangą. Kodėl lėšas reikia skirti mieste prastoką reputaciją turinčiam skyriui, kada lėšas investuoti tikrai yra kur kitur. Dažnas marijampolietis kelia klausimą – kada bus suremontuotas neveikiantis ligoninės korpusas, įkuriant jame gydytojų specialistų konsultacijų polikliniką. Prieš keletą metų a. a. meras V. Brazys pradėjo Marijampolės ligoninės neveikiančio korpuso renovaciją. Buvo gauta dalis lėšų, parengtas projektas, pradėti renovacijos darbai. Šiuo metu darbai nevyksta, nes finansavimu Marijampolės ligoninės steigėjas – Marijampolės savivaldybė nepasirūpino. Tokiu būdu užkertamas kelias miesto gyventojams naudotis kokybiškomis ir pacientui bei medikams patogiomis Marijampolės ligoninės patalpomis. Šiuo metu neveikiantis ligoninės pastatas pamažu nyksta. Meras problemą žino, bet ji jam nerūpi. Tai rodo didelę nepagarbą vyresniosios kartos gyventojams, kuriems ilgi ir gana klaidūs korpusų koridoriai tikrai nepagerina gydymosi sąlygų. Korpuso renovacijai reikalingos lėšos, o jos „nekabo” ant virtualaus medžio mero virtualioje socialinio puslapio paskyroje. Tam reikalingi konkretūs mero veiksmai, gebėjimai, derybinė patirtis ir paprasčiausias noras dirbti. Merui yra paprasčiau atleisti iš užimamų pareigų dabartinę, prieš keletą mėnesių paskirtą, ligoninės direktorę A. Kuodienę, kad neužduotų merui nepatogių klausimų dėl ligoninės ateities ir finansavimo. Dauguma Lietuvos miesto savivaldybių, ypač Alytaus miesto, savo ligonines aprūpina diagnostine aparatūra, tokia kaip MRT (magnetinio rezonanso tomografas), galinčia padėti laiku diagnozuoti sunkias ligas. Daugelis savivaldybių naujai atvykstantiems jauniems gydytojams moka papildomas lėšas iš savo biudžeto keletą metų, kad padėtų tiems jauniems žmonėms įsikurti bendruomenėje. Kai kurios savivaldybės skiria jauniems medikams tarnybinius butus. Visi suprantame, kad rūpinimasis sveikatos apsauga yra labai svarbus.
Kodėl politikai Lietuvoje nėra gerbiami? Gali būti, kad dėl to, kad nesirūpina savo reputacija. Marijampolė – ne išimtis. Miesto meras dažnai matomas, ir matomai, turi ryšių su abejotinos reputacijos asmenimis. Miestiečiai mato ir tarpusavyje komentuoja, kas yra viename Šešupės krante „augančio” kotedžų kvartalo savininkai. Kas gali paneigti, kad nėra žvalgomasi į kitą Šešupės krantą, kur Marijampolės ligoninės teritorijoje įkurtas „Rotary“ klubo pastangomis išpuoselėtas parkas? Kas galėtų paneigti, kad su abejotinos reputacijos „verslo partneriais“ minimą ligoninės teritoriją norima paversti dar vienu nekilnojamojo turto objektu, motyvuojant tuo, kad teritorija ligoninei yra nereikalinga. Abejojame, kad tokiai idėjai pritartų Marijampolės ligoninės direktorė A. Kuodienė, kuri ne kartą yra minėjusi, kad gerai būtų ligoninės teritorijoje įkurti tarnybinius butus jauniems medikams, apgyvendinimo paslaugas iš tolimesnių savivaldybių atvykstantiems ligoninės pacientams. Tik „bendro biznio” (mero mėgstamas išsireiškimas) interesu galima paaiškinti mero pasiūlymą ligoninės direktorei trauktis iš einamų pareigų. Dauguma ligoninių palietė COVID-19 problema, prieš keletą mėnesių vykstant konkursui į ligoninės direktorės pareigas meras teigiamai įvertino direktorės nuveiktus darbus, pritarė ateities vizijoms ir pats išrinko.
Visai neseniai žiniasklaidoje nuskambėjo dar viena kriminalinį pagrindą turinti istorija, kurioje minima Marijampolės mero patarėja, LSDP Marijampolės skyriaus atsakingoji sekretorė, asmeninio politinio pasitikėjimo valstybės tarnautoja, LSDP prezidiumo ir tarybos narė A. Pavelčikienė. Prieš A. Pavelčikienės sutuoktinį pradėtas ikiteisminis tyrimas dėl įtariamo kyšininkavimo, kratų metu rasta didelė pinigų suma. Esant tokiai situacijai, A. Pavelčikienė privalėjo nusišalinti nuo užimamų pareigų. Kodėl meras P. Isoda, būdamas LSDP pirmininko G. Palucko pavaduotoju, toleruoja tokia situaciją? Kodėl neteikia jokių viešų paaiškinimų net ir raginamas savivaldybės opozicijos narių ir miesto gyventojų?
Ar nebankrutuos Marijampolės LSDP „bendras biznis”???
Karolis Domarkas
Tai yra subjektyvi autoriaus nuomonė, nebūtinai sutampanti su redakcijos: už skaitytojo turinį „Sūduvos gidas“ neatsako.