Žemės ūkio ministras Kęstutis Navickas kreipėsi į grūdininkus prašydamas solidarumo – praūžusi audra su kruša dalyje ūkių prakiurdė stogus, po kuriais esantis derlius sušlapo, tad elevatoriai itin reikalingi. Su Lietuvos grūdininkus vienijančių asociacijų, grūdų augintojų ir perdirbėjų, AB “Lietuvos geležinkelių” atstovais ministras taip pat diskutavo apie derlių, ukrainietiškų grūdų tranzitą per Lietuvą, grūdų kokybę.
„Mačiau audros padarinius, tai kažkas neįtikėtino. Tas, kas papuolė į tą krušos ruožą, yra tai, ko aš niekada negalėčiau įsivaizduoti Lietuvoje. Paprašiau solidarumo padėti nukentėjusiems. Savivaldybės vertina nuostolius, bus sprendžiama, kiek galima kompensuoti per draudimo išmokas, kitas priemones. Pagalbos instrumentai veikia, savivaldybės turi surinkti informaciją, jos paskelbia ekstremaliąją situaciją, vertina ir tuomet jau įsijungia kiti instrumentai. Bet kokiu atveju pirmasis yra draudimas“, – sako ministras.
Ukrainietiškų grūdų tranzitas
AB „Lietuvos geležinkeliai“ pateikė duomenis, kiek buvo vežama ukrainietiškų grūdų. Šiuo metu ši produkcija per Lietuvą nekeliauja. Prasidėjus karui Europos Sąjunga atidarė sienas ir leido, minimaliai kontroliuodama, įvežti grūdus tranzitu. Kol kas, pasak ministro, reikia nuveikti nemažai darbų, kad minimalus tranzitas atsinaujintų.
Žemės ūkio kooperatyvo „Mūsų ūkis” vadovas Aušrys Macijauskas, kalbėdamas apie ukrainietiškų grūdų tranzitą, pabrėžė Lietuvos geležinkelių vaidmenį, taip pat domėjosi, kaip užtikrinama grūdų, vežamų per Lietuvą, kokybė.
„Ūkininkams kelia didžiulį nerimą, ar tie grūdai nenusės mūsų vietinėje rinkoje ir prekyboje, ar neįneš sumaišties, kad nenukentėtų mūsų ūkininkai. Nerimą kelia ir ukrainietiškų grūdų kokybės kontrolė“, – kalbėjo A. Macijauskas.
Ministras K. Navickas pabrėžė, kad produkcija, kuri lieka Lietuvoje, yra kontroliuojama atsakingų Lietuvos institucijų, o per šalį keliaujanti produkcija turi kokybės sertifikatus.
„Mes matome galimybes padėti Ukrainai, o rizikoms suvaldyti yra atsakingos institucijos. Galiu patikinti – nekalbame apie nesuvaldomus kiekius. Kontrolė yra, mechanizmai veikia, ūkininkų nuogąstavimus girdime, bet visi keliami klausimai yra valdomi. Grūdų tranzitas sustojo dėl įvairių priežasčių: paties geležinkelio apkrovos kitais kroviniais, ribojimai įsivežti tam tikrus produktus iki rugsėjo 15 d. bei papildomos patikros Ukrainos-Lenkijos pasienyje. Pagrindinė kliūtis šiandien – kaina. Kai buvo aukštos grūdų kainos, buvo galima amortizuoti logistikos sąnaudas ir vis dar parduoti grūdus be didelių nuostolių, dabar to nebegalime. Ukraina ir mes kreipėmės dėl tam tikrų logistikos kompensavimo mechanizmų, atidaryti Baltijos kelio koridorių“, – kalbėjo ministras.
Taip pat aptartas reikalavimas nurodyti augalų veisles deklaruojant pasėlius, sertifikuotos sėklos naudojimas, grūdų džiovinimo įkainiai ir skaičiavimai, tręšiamųjų produktų ir augalų apsaugos naudojimo elektroniniai žurnalai, tręšiamųjų produktų kokybė ir kiti svarbūs klausimai.