Kai sostinė traukia talentus, o regionai praranda jaunimą, universitetas Marijampolėje skamba ne kaip formalus struktūrinis sprendimas, o kaip priešpriešinis judesys nacionalinei inercijai. 2024 m. spalį Mykolo Romerio universitetas (MRU) oficialiai įsteigė Sūduvos akademiją, prijungęs Marijampolės kolegiją. Tai sprendimas, kurio pasekmes verta vertinti ne tik edukaciniu, bet ir strateginiu požiūriu.
Marijampolėje duris atverianti MRU Sūduvos akademija siūlo regionui aktualias studijų programas, modernią mokymosi aplinką ir galimybę siekti aukštojo išsilavinimo arčiau namų – be kompromisų dėl kokybės. Tai universitetas, kuris ne tik ateina į regioną, bet ir siekia čia pasilikti kaip ilgalaikis plėtros partneris.
MRU Sūduvos akademija tapo universitetinės vizijos atspindžiu, kur švietimas – ne paskutinės eilutės investicija, o priemonė stiprinti regioninį atsparumą, sustabdyti socialinę eroziją ir sukurti pasitikėjimą tuo, kad kokybiškas mokslas gali egzistuoti ne tik Vilniuje ar Kaune.
„Žinome, kad yra didelis tikslas išlaikyti jaunimą gimtajame krašte – kad ir čia turėtų tokias pat galimybes kaip didžiuosiuose miestuose. Į Marijampolę ir Sūduvos regioną įžengęs universitetas tokią perspektyvą suteiks“, – sako MRU rektorė prof. dr. Inga Žalėnienė.
Šis universitetinis žingsnis dera su platesne Europos tendencija – universitetai tampa regioninės politikos instrumentais. Jie kuria žinių ekosistemas, generuoja tyrimų poveikį verslui, ugdo vietos lyderystę. Tokie miestai kaip Groningenas ar Upsala rodo, kad universitetai mažesniuose miestuose ne tik išgyvena – jie juos keičia.
MRU žengia į Marijampolę ne ieškodamas auditorijų, o siūlydamas bendrakūrystę. Tai universitetas, kuris prisitaiko ne prie savęs, o prie regiono. Studijų programos čia kuriamos tikslingai – atsakant į darbo rinkos duomenimis grįstus poreikius. Tam MRU atliko išsamų vietos verslo ir viešojo sektoriaus poreikių tyrimą ir tapo Sūduvos pramonės ir verslo asociacijos (SPIVA) nariu.
MRU Sūduvos akademijos studijų pasiūla suformuota ne spėliojant, o reaguojant į aiškiai išreikštus regiono poreikius: „Apskaita ir finansai“ – tai programa, rengianti specialistus, gebančius operatyviai prisitaikyti prie šiuolaikinės viešojo ir privataus sektoriaus finansų valdymo realybės, o „Verslo vadyba“, siūlanti net tris skirtingas specializacijas, leidžia studentui susikurti kryptingą kompetencijų portfelį, reikalingą dinamiškoje verslo aplinkoje.
Šiandien, kai skaitmeninė ekonomika keičia darbo rinką net regioniniu lygmeniu, į pirmą planą kyla tokios programos kaip „Skaitmeninės technologijos ir kibernetinis saugumas“, kurių absolventai tampa ne tik techninių žinių turinčiais profesionalais, bet ir sistemų saugumo architektais vietos įmonėse. Tuo tarpu „Transporto logistika“ – tiesioginis atsakas į vieną stipriausių Marijampolės ekonominių sektorių, kuriame jau šiandien trūksta gerai parengtų logistikos grandinės koordinatorių.
Švietimo srityje, kurioje Sūduvos regionas jaučia didžiausią specialistų trūkumą, itin svarbi tampa „Ikimokyklinio ugdymo pedagogika“ – programa, orientuota į įtraukųjį ugdymą, atitinkanti šiuolaikinės pedagogikos ir socialinio jautrumo standartus. Lygiai taip pat regionui aktuali „Socialinis darbas ir žmogaus teisės“ programa – šiuo metu vienintelė tokia Lietuvoje, jungianti dvi gyvybiškai svarbias sritis, kurių specialistų tiek viešajame, tiek nevyriausybiniame sektoriuose labai stinga.
Teisės srityje MRU siūlo pažangią „Teisės“ programą, kurioje teoriniai pagrindai integruoti su technologiniais gebėjimais – čia studentai mokosi ne tik klasikinės teisės, bet ir dirbtinio intelekto bei teisinių technologijų taikymo. O „Verslo anglų kalba ir komunikacija“ – tai galimybė įgyti ne tik kalbinius įgūdžius, bet ir pasiruošti veikti tarpkultūrinėje, globalioje verslo aplinkoje.
Magistrantūros lygmeniu MRU Sūduvos akademijoje bus vykdomos „Mediacijos“ ir „Socialinio darbo“ studijos – skirtos jau dirbantiems specialistams, kurie siekia plėsti profesinį lauką ar kelti kvalifikaciją savo srityje.
Rezultatas – aštuonios studijų programos, atspindinčios realius profesijų poreikius: „Apskaita ir finansai“, „Verslo vadyba“, „Skaitmeninės technologijos ir kibernetinis saugumas“, „Transporto logistika“, „Ikimokyklinio ugdymo pedagogika“, „Socialinis darbas ir žmogaus teisės“, „Teisė“, „Verslo anglų kalba ir komunikacija“. Įgyvendinamos ir magistrantūros studijos – „Mediacija“, „Socialinis darbas“.
Svarbu ir tai, kad šios programos neužsidaro akademiniame rate. Nuo pirmųjų studijų mėnesių studentai bus įtraukiami į vietos praktikas, tyrimus, projektus, mentorystes. Taip kuriamas žinių ir praktinės veiklos tęstinumas, padėsiantis regionui kurti savarankišką, į ateitį orientuotą kompetencijų bazę.
Viena ryškiausių šio projekto dimensijų – atsakas į ilgalaikę regionų tuštėjimo tendenciją, kai dėl švietimo, paslaugų ir investicijų trūkumo mažieji miestai praranda savo augimo impulsą. Švietimo decentralizacija čia veikia ne kaip simbolinis gestas, o kaip sąmoningai pasirinktų sprendimų strategija. Marijampolė – miestas, kuriame ši strategija pradeda veikti praktiškai.
„Visi suprantame regionų svarbą ateities Lietuvai ir Lietuvos konkurencingumui tarptautinėje erdvėje. Marijampolė dėl geopolitinės padėties turi daug nerimo, bet ir daug galimybių. Kaip universitetas, matome dideles regiono plėtros perspektyvas. MRU papildys Sūduvos regiono plėtros strategiją mokslo ir inovacijų elementu“, – teigia prof. dr. I. Žalėnienė.
Prie edukacinės logikos dera ir infrastruktūrinis proveržis – jau 2026 m. duris atvers renovuotas MRU Sūduvos akademijos pastatas, aprūpintas ne mažiau nei 14 auditorijų, 3D auditorija, interaktyvia vaizdo studija, STEAM laboratorijomis bei šiuolaikinėmis mokymosi ir poilsio zonomis. Visa aplinka bus pritaikyta ir studentams su negalia – tai praktinis įtraukties politikos įgyvendinimas.
Be to, MRU nuosekliai plėtoja mokymosi visą gyvenimą strategiją. Dauguma programų ištęstinės – jos atviros ne tik abiturientams, bet ir tiems, kurie nori kelti kvalifikaciją, keisti profesinę kryptį ar tiesiog grįžti į akademinę aplinką. Tai žinutė ne tik jauniems, bet ir suaugusiems žmonėms: mokslas čia ne nutolęs, o pasiekiamas.
Todėl MRU Sūduvos akademija nėra tik dar vienas švietimo padalinys regionuose. Tai įrodymas, kad universitetas gali tapti organiška regiono vystymosi dalimi – partneriu, kuris ne tik suteikia išsilavinimą, bet ir formuoja vietos pažangos kryptį. Tai institucinis pasitikėjimas tuo, kad žinios, grindžiamos konkrečios vietovės poreikiais, bendruomenės balsu ir kontekstu, gali būti veiksmingesnės nei universalūs, visiems vienodai taikomi švietimo modeliai.
Švietimas, ypač regioninis, yra ne tik apie diplomus. Tai – apie struktūrinius pokyčius, kurie lemia, ar jauni žmonės norės likti, ar verslai ras darbuotojų, ar sprendimų priėmėjai turės kompetentingų žmonių šalia savęs. Ir jei MRU Sūduvos akademijai pavyks tapti šios grandinės dalimi – tai bus reikšminga žinia visai Lietuvai.