Netikėtai užklupus finansiniams sunkumams ir turint įsipareigojimų grąžinti vartojimo paskolą, nerimas ir nežinomybė gali lemti netinkamus sprendimus. Tačiau ekspertai primena neatidėlioti šių sprendimų ir jokiu būdu neignoruoti problemos bei savo kreditoriaus, nes tai gali sukelti naują laviną nemalonumų.
Nemaža dalis kreditorių siūlo paramos programas, skirtas padėti klientams, susiduriantiems su užklupusiais sunkumais, todėl nedelskite ir aptarkite savo galimybes.
„Kaip finansų sprendimų teikėjai, siekiantys padėti savo klientams kiekviename jų finansinės kelionės žingsnyje, suvokiame, su kokiais iššūkiais gali susidurti klientas. Todėl norime atkreipti dėmesį į dažniau pasitaikančius finansinius sunkumus, paaiškinti kuo jie skiriasi nuo pavėluotų įmokų ir mokesčių, kada galite dėl to kreiptis ir kaip galime jums padėti šiuo sunkiu laikotarpiu“, – sako asmeninių finansų valdymo platformos „Creditea“ Regiono klientų aptarnavimo vadovė Baltijos šalyse Donata Stoškuvienė.
Ji pateikia kelis praktinius patarimus, kurie padės įvertinti, ko galima imtis atsidūrus nemaloniose gyvenimo situacijose.
Kada galima kreiptis?
Finansiniai sunkumai [GD1] (angl. financial hardship) kyla tuomet, kai žmonės patiria rimtų iššūkių vykdant savo finansinius įsipareigojimus dėl nenumatytų aplinkybių, pavyzdžiui, darbo netekimo, ligos, skyrybų ar stichinių nelaimių.
„Pirmiausia, būtina atskirti finansinius sunkumus nuo pavienių uždelstų įmokų ar mokesčių, kilusių dėl neapdairumo ar laikino lėšų srauto sutrikimo. Finansiniai sunkumai – tai ilgalaikis negebėjimas vykdyti finansinių įsipareigojimų susiklosčius aplinkybėms, kurių asmuo negali kontroliuoti, kai tuo tarpu pradelstos įmokos ir mokesčiai gali pasitaikyti epizodiškai ir dažnai juos galima išspręsti operatyviai ėmusis veiksmų. Tokios situacijos gali turėti įvairių pasekmių, įskaitant laiku neapmokėtas sąskaitas, augančias skolas ir finansinį stresą, kuris turi neigiamą poveikį bendrai žmogaus savijautai“, – sako D. Stoškuvienė.
Anot jos, situacijų, kuomet finansų įstaiga gali atsižvelgti į jūsų sunkumus, gali būti įvairių.
„Situacijų spektras labai platus – tai gali būti sumažėjusios pajamos – tiek dirbant pagal darbo sutartį, tiek užsiimant individualia veikla, didelis įsiskolinimas, įmonės bankrotas. Finansų įstaiga gali atsižvelgti ir į asmenines priežastis – jūsų ar šeimos nario sveikatos sutrikimus, perleistą paskolą iš įsiskolinusio mirusio šeimos nario, skyrybas, smurtą šeimoje, motinystės atostogas. Tad aplinkybių gali būti įvairių, ir kiekvienu atveju skolintojas perduos bylą finansinių sunkumų komisijai. Pasibaigus vertinimo procesui, kreditorius turėtų jums skirti kelių mėnesių trukmės laikotarpį, skirtą padėti atstatyti jūsų finansinę padėtį. Kiekviena situacija individuali ir reikalaujanti atitinkamų sprendimų“, – sako D. Stoškuvienė.
Ką reikėtų žinoti?
Finansų ekspertė pateikia žingsnius, kuriuos reikėtų žinoti, nutarus kreiptis į finansinę įstaigą su prašymu dėl įmokų sumažinimo ar jų atidėjimo.
„Jei esate pasiruošę kreiptis pagalbos dėl finansinių sunkumų, pirmiausia kreipkitės tiesiogiai į savo kreditorių. Šio proceso metu jūsų bus paprašyta nurodyti priežastį, dėl kurios prašote sumažinti įprastą įmoką, sumą, kurią galite sau leisti grąžinti, pokyčio laikotarpį ir datą, nuo kurios pradėsite mokėti mažesnes įmokas. Nereikėtų jaudintis dėl pirmųjų įmokų, kai susiduriate su sunkumais – kreditoriai gali pasiūlyti galimybę laikinai sumažinti įmokas iki tol, kol jūsų finansinė padėtis pagėrės. Taip galėsite grąžinti kreditoriui skolą, jūsų finansinei padėčiai pagerėjus“, – patarė D. Stoškuvienė.