Pasaulį užklupusi ekstremali situacija neigiamai paveikė daugybę normaliu ir įprastu ritmu besivysčiusių veiklų. Visi tapome priversti adaptuotis prie naujos tvarkos, tačiau ne kiekvienai veiklai sąlygas dėsto tą veiklą vykdanti žmonių grupė. Ne išimtis tapo ir šių metų abiturientai. Nepaisant viešai dėstomos nuomonės, peticijų pasirašymo ir kt., į abiturientų padėtį ir svarius argumentus dėstant savo poziciją iki šiol nebuvo teisingai atsižvelgta.
Taigi, kokia yra šiandienio dvyliktoko situacija? Išsamų atsakymą į šį klausimą galima išdėstyti punktais:
Staigus virsmas iš eilinio mokinio į beveik visiškai savarankišką, „Pats sau mokytojas“ mokinį. Tai pasireiškia labai smarkiai padidėjusiu mokymosi krūviu, kadangi dėstomųjų dalykų naujų temų įsisavinimas ir kurso kartojimas egzaminams vienu metu, skaitmeniniu – nuotoliniu būdu yra nekokybiškas, vis dar naujas dalykas, prie kurio per trumpą laiką prisitaikyti sunku ne tik mokiniams, o ir mokytojams, tad komunikacija tarp mokytojo ir mokinio šiuo metu yra dvigubai prastesnė, nei mokykloje.
Spaudimas iš aplinkos. Nuo karantino pradžios sprendžiant egzaminų klausimą, abiturientai aktyviai dalyvavo diskusijose, argumentuotai reiškė savo nuomonę dėl neįprastos padėties, tačiau į bet kokius svarius šiandieninio dvyliktoko argumentus yra ne tik neatsižvelgiama, o taip pat ir pašiepiama, o ypatingai elektroninėje erdvėje. Asmenys, kurie nėra tiesiogiai susiję su šių metų brandos egzaminų situacija, o t.y. nėra nei abiturientai, nei pedagogai, aktyviai reiškia pasikartojančias replikas: „Šiemet dvyliktokai tik tingi mokytis, todėl egzaminų ir nenori“, „Mes visi egzaminus laikėm, laikysit ir jūs“, „Dvyliktokai tik ieško dėl ko paverkti“. Šios ir panašiai skambančios replikos nuo karantino pradžios sklando elektroninėje erdvėje, iš asmenų, kurie ne tik šiuo metu nėra abituriento padėtyje, tačiau tokioje padėtyje niekada ir nėra buvę.
Brandos egzaminai nėra tik tradicijos ar principo reikalas. Iš priimamų sprendimų brandos egzaminų laikymo klausimu, kuriasi įspūdis, jog absoliučiai pamiršta, kad egzaminų rezultatai turės didelės įtakos kiekvieno šiandienio abituriento ateičiai.
Šiandieninio abituriento noras – atsakingų asmenų už brandos egzaminų vykdymą blaivus protas, situacijos neįprastumo įvertinimas ir sąžiningumas. Didžioji dalis abiturientų neabejoja, jog dviejų paskutiniųjų mokslo metų dalykų vidurkiai būtų kur kas tikslesnis mokinio pasiekimų rodiklis, nei egzaminų rezultatai, kuriuos laikydami šiemetiniai abiturientai ne tik bus paveikti didžiulio streso, tačiau ir beveik absoliučiai savarankiškai ir kartu kokybiškai pasiruošti egzaminams yra elementariai neįmanoma.
Neįprastos situacijos, reikalauja ir neįprastų sprendimų priėmimo. Abiturientai yra be galo dėkingi savo pedagogams, kurie daro viską, kas yra jų valioje, kuo kokybiškesnio mokymo(si) suteikimui. Deja, iki egzaminų likus vos keliems mėnesiams ir visiškai netikėtai pasikeitus visam ugdymo procesui, pakankamo kokybės lygio, tokio koks buvo suteikiamas visoms buvusioms abiturientų laidoms, besiruošiant egzaminams, tiesiog neįmanoma.
Paulina Vilbikaitė,
Marijampolės Rygiškių Jono gimnazijos abiturientė